SKALin Kuljetusbarometrissa loppuvuoden ennusteet liikevaihdosta ja kuljetusmääristä paranivat vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna, mutta odotuksissa liikutaan edelleen pitkän ajan keskiarvon alapuolella. Talouden yleinen alavire hillitsee kuljetusten kysynnän kasvua. Reilu kolmannes kuljetusyrityksistä hakee kasvua toiminnoissaan.
SKALin kesän jälkeen toteutetussa barometrissä kyselyyn vastanneiden kuljetusyritysten ennusteet kuljetusmääristä, ajosuoritteista ja liikevaihdosta paranivat toista vuotta peräkkäin syksyn 2023 pohjalukemista. Sen sijaan yritysten arviot kannattavuudesta sekä kalusto- ja henkilöstömäärän kehityksestä kääntyivät laskuun. Kaikkien edellä mainittujen osalta yritysten arviot loppuvuodesta ovat pitkän ajan keskiarvon alapuolella.
– Suomen talouskehitys ja kuluttajakysyntä jatkuvat alavireisinä, ja se heijastelee kuljetusyrityksiin. Nämä globaalin talouden ja maailmanpolitiikan myllerrykset painavat koko kansantaloutta ja sitä kautta kuljetusten kysyntää, arvioi SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas.

Joka kolmas kuljetusyrittäjä haluaa tietoisesti kasvattaa yritystoimintaa
Ajankohtaiskysymyksissä käsiteltiin muun muassa kuljetusyrittäjien tulevaisuuden suunnitelmia Kuljetusbarometrin 3/2022 seurantakysymyksenä. Kasvuajatukset ovat varovaiset, mutta aikeissa on tapahtunut lievää kohenemista kolmen vuoden takaiseen. Merkittävää kasvua tavoittelee nyt kolme prosenttia kuljetusyrittäjistä (2 % v. 2022) ja lievää kasvua 31 prosenttia (26 % v. 2022). Puolet vastaajista pyrkii pitämään yritystoimintansa nykyisen laajuisena (49 % vs. 47 % v. 2022). Joka kymmenes suunnittelee toiminnan lopettamista lähivuosina (12 % v. 2022). Eri asteista supistamista tavoittelee 7 prosenttia vastaajista (13 % v. 2022). Asenteet ovat siis hieman neljän vuoden takaista kasvuhakuisemmat.

Kasvun esteenä muun muassa heikko kannattavuus ja osaavan työvoiman saanti
Barometrin perusteella kasvuhaluisilla yrityksillä on paljon erilaisia kasvun esteitä.
Lähes viidenneksellä kasvua estää osaavan työvoiman puute (30 % v. 2022), ja joka kolmannella toiminnan heikko kannattavuus (34 % vs. 48 % v. 2022). Näissä oli tapahtunut myönteistä kehitystä kolmessa vuodessa. Sen sijaan rahoitusvaikeudet ovat lisääntyneet. Noin joka kymmenennellä on vaikeuksia hankkia rahoitusta (7 % v. 2022).
– Monelle perheomisteiselle kuljetusyritykselle toiminnan pitäminen nykytasolla on tarkoituksella valittu strategia. Vastaajista 42 prosentilla kasvun esteenä on oma haluttomuus kasvaa. Määrä on merkittävästi suurempi kuin vuonna 2022 (34 %), sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Kujalan mukaan kuljetusala on ollut suuressa muutoksessa koko tämän vuosikymmenen. Kuljetusyrityksissä kasvu vaatii investointeja, joiden vaikutus on hyvin pitkälle tulevaisuuteen. Tämän vuoksi poliittisilla päätöksillä tulee luoda vakautta ja päättäjien tulee ymmärtää alan realiteetit esimerkiksi käyttövoimasiirtymän osalta.
SKALin Kuljetusbarometriin 3/25 vastasi 513 kuljetusyrittäjää. Vastaajat edustavat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. Sähköinen kysely toteutettiin 2.–16.9.2025.
Vertailukysely 3/2022: Kuljetusyritysten tulevaisuuden suunnitelmat, kasvu ja toimialamuutokset