Elokuussa 2025 koulutiensä aloittaa noin 51 000 ekaluokkalaista. Yhteensä peruskoululaisia on liikenteessä yli puoli miljoonaa. Koulujen alku tarkoittaa isoa muutosta liikenneympäristössä. SKAL muistuttaa, että liikenneturvallisuus on aikuisten vastuulla – sekä lasten liikennekasvatuksessa kotona ja kouluissa että autoilijoiden omassa toiminnassa.
Erilaiset kädessä pidettävät digilaitteet ja kevyet sähköiset liikkumisvälineet, kuten sähköpotkulaudat, ovat muuttaneet pysyvästi liikenteen arkea. Ne lisäävät erityisesti risteys- ja suojatietilanteiden haastavuutta. Haasteet korostuvat, kun digilaitteita käyttää alaikäinen. Moottoriajoneuvojen kuljettajien ennakoinnilla on entistä suurempi merkitys.
– Me kuljetusammattilaiset näemme liikenteen yhteispelinä ja olemme pienten liikkujien puolella. Liikenteeseen mahtuu monenlaisia vaaranpaikkoja, ja laitteiden käyttö herättää huolta. Toivomme, että aikuiset näyttävät hyvää esimerkkiä omassa liikennekäyttäytymisessään ja huolehtivat kouluteiden turvallisuudesta. Kodeilta ja kouluilta toivomme huomiota liikennekasvatukselle, SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas sanoo.
SKAL ja sen jäsenyritykset edistävät lasten liikenneturvallisuutta käytännössä muun muassa järjestämällä liikenneturvallisuustapahtumia kouluissa ja päiväkodeissa. Tapahtumissa lapsille kerrotaan raskaan liikenteen ajoneuvoista ja näytetään, miltä liikenne näyttää raskaan auton ohjaamosta sekä opetetaan turvallisia toimintatapoja liikenteessä.
SKAL on valmistellut tähän tarkoitukseen esitysmateriaalia, jota voi vapaasti käyttää.
– Tänäkin syksynä kuljetusyrittäjiä nähdään kalustoineen kouluissa ja päiväkodeissa, Jari Välikangas lupaa.
Liikenneturvallisuuden edistämisen lisäksi SKAL ja kuljetusyrittäjät haluavat lisätä kuljetusalan ammattien houkuttelevuutta nuorten parissa.
SKAL ry on käynnistänyt hankkeen, joka tähtää alan houkuttelevuuden lisäämiseen ja pyrkii vahvistamaan työvoiman saatavuutta kuljetus- ja logistiikka-alalla. Pääasiallinen kohderyhmä ovat peruskoulun 8.- ja 9.-luokkalaiset sekä lukioissa opiskelevat nuoret. Työ perustuu vuonna 2024 hyväksytyn SKALin strategian painotukseen osaavan työvoiman saatavuudesta.
Hankkeessa ovat SKALin lisäksi mukana Linja-autoliitto ja Autoliikenteen Työnantajaliitto. Järjestöjen lisäksi hanketta rahoittaa Reijo Rautauoman säätiö. SKAL toimii hankkeessa isäntäorganisaationa.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 3 600 kuljetusyritystä ympäri Suomea. skal.fi; @SKALry
Tilastolähde: Opetushallitus