Volvo Group ja Daimler Truck AG perustavat yhteistyrityksen polttokennojen tuotantoa varten

Volvo Group ja Daimler Truck AG johtavat kestävän kuljetuksen kehitystä ja jakavat vision hiilineutraalista Euroopasta vuoteen 2050 mennessä.

Yhtiöt ovat allekirjoittaneet sopimuksen uuden yhteisyrityksen (joint venture) perustamisesta. Yhteisyrityksen tarkoituksena on kehittää, tuottaa ja kaupallistaa polttokennojärjestelmiä raskaiden ajoneuvojen sovelluksiin ja muihin käyttöalueisiin. Daimler siirtää kaiken polttokennotekniikan kehityksensä yhteistyöyritykseen Volvo Groupin kanssa.

Volvo Group ja Daimler Truck AG tulevat olemaan yrityksessä 50/50 jaolla, ja se tulee toimimaan täysin itsenäisenä kokonaisuutena. Daimler Truck AG ja Volvo Group ovat jatkossakin kilpailijoita kaikilla muilla liiketoiminta-alueilla.

Voimien yhdistäminen vähentää molempien yritysten kehityskustannuksia ja nopeuttaa polttokennojärjestelmien markkinoille saattamista tuotteissa, joita käytetään raskaaseen kuljetukseen ja vaativaan kaukoliikenteeseen.

Uudenlaisesta yhteistyöstä on tullut entistä tarpeellisempaa nykyisen talouden laskusuhdanteen aikana, jotta ns. Green Deal -tavoitteet voidaan saavuttaa aikataulussa.

”Liikenne ja logistiikka pitävät maailmaa liikkeellä, kuljetusten tarve kasvaa jatkuvasti. Hiilineutraali kuljetus voidaan suorittaa sähkökäyttöisillä junilla, joiden energia tulee joko akuista tai muuntamalla vety sähköksi. Polttokennot ovat tärkeä ratkaisu kuorma-autojen raskaiden kuormien ja pitkien etäisyyksien kannalta. Daimler on rakentanut merkittävää asiantuntemusta Mercedes-Benz-polttokennoyksiköllään viimeisen kahden vuosikymmenen aikana. Tämä yhteinen aloitus Volvo Groupin kanssa on virstanpylväs polttokennoilla toimivien kuorma-autojen ja linja-autojen tuomiseen teillemme ”, sanoo Daimler Truck AG: n hallituksen puheenjohtaja ja Daimler AG: n hallituksen jäsen Martin Daum.

”…Yhdistämällä Volvo Groupin ja Daimlerin kokemukset tällä alalla on hyötyä sekä asiakkaillemme, että koko yhteiskunnalle. Aloittamalla uuden yhteistyön osoitamme selvästi, että uskomme hyötyajoneuvojen vetypolttokennoihin. Mutta jotta tämä visio toteutuisi, myös muiden yritysten ja instituutioiden on tuettava kehitystä ja osallistuttava siihen, etenkin tarvittavan polttoaineinfrastruktuurin luomiseksi ”, Volvo Groupin toimitusjohtaja Martin Lundstedt sanoo.

Lopullinen sopimus on tarkoitus tehdä vuoden 2020 loppuun mennessä. Yrityksen tavoitteena on saada raskaan kaluston polttokennokuorma-autot sarjatuotantoon 2020 –vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla.

Lisätiedot:Claes Eliasson, Volvo Group Media Relations, +46 31 323 72 29Florian Martens, Daimler Trucks & Buses Media Relations +49 160 8687552

Tiedote: https://www.volvogroup.com/en-en/news/2020/apr/news-3640568.html