Raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikarikkomukset edelleen kasvussa

Poliisi valvoi tehostetusti raskasta liikennettä koko maassa maanantaista sunnuntaihin 26. – 4.3.2018. Valvontateemaan osallistuivat kaikki poliisilaitokset. Valvonnan tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen sekä harmaan talouden ja kuljetusrikollisuuden torjunta.

Tehovalvontajakso oli osa Euroopan liikennepoliisiverkoston (TISPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa.

Valvontaa kohdennettiin erityisesti tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisiin, muun muassa ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen. Lisäksi valvontaa kohdennettiin kuorman varmistamiseen sekä ajoneuvojen kuntoon.

Valvonnassa tarkastettiin yhteensä 1 973 raskasta ajoneuvoa, joista 1 583 oli kotimaisia ajoneuvoja ja 380 ulkomaisia. Lisäksi tarkastettiin 10 linja-autoa.

Ajo- ja lepoaikarikkomuksia todettiin yhteensä 299 kappaletta, ajopiirturirikkomuksia 65 sekä ja ajo- ja lepoaikojen manipulointeja 14. Näiden rikkeiden osalta kasvu jatkuu edelleen ja nyt joka viidennellä kuljettajalla on havaittu selkeitä rikkeitä ajo- ja lepoaikojen tai niihin liittyvän lainsäädännön noudattamisessa.

Huomautuksia annettiin kaikkiaan 296 kappaletta ja muita seuraamuksia yhteensä 558. Määrät ovat samalla tasolla kuin edellisen vuoden valvonnoissa. Muun muassa aiemmin selkeässä nousussa olleet ylikuormat, kuorman varmistamiseen ja ajoneuvojen kuntoon liittyvät rikkeet jäivät viime vuoden tasolle.

Lisätietoja:Poliisihallitus, poliisitarkastaja Kari Onninen, p. 0295 481 757