Powder-Trans voitti yhden Eco-Driving Challenge -kilpailun arvostetuimmista palkinnoista

Powder-Trans oli vuonna 2021 paras yhdessä vuosittain järjestettävän AddSecure Eco-Driving Challenge -kilpailun arvostetuimmista kilpaluokista. Eri kilpaluokkia käsittävään kilpailuun osallistui lähes 11 000 kuljettajaa 75 kuljetusyrityksestä kuudesta eri Euroopan maasta. Powder-Trans oli viime vuonna paras arvostetuimmassa paras Eco Momentum -luokassa eli yritys onnistui vähentämään hiilidioksidipäästöjään vuonna 2021 enemmän kuin yksikään muu kilpailuun osallistunut kuljetusyritys.

AddSecure Eco-Driving Challenge -kilpailussa on kolme kilpailuluokkaa: vuoden paras yleisindeksi, vuoden paras parantaja ja vuoden paras Eco Momentum. Osanottajat kilpailevat sekä erikseen maakohtaisesti että yhdessä. Powder-Trans oli paras kaikista Eco Momentum -luokkaan osallistuneista kuljetusyrityksistä sarjassa, jossa oli osallistujia jokaisesta osanottajamaasta. Powder-Transin hiilidioksidipäästöt vähenivät 167 tonnilla. Yhteensä 184 kuljettajaa yrityksestä osallistui kilpailuun. Toiseksi sijoittuneen ruotsalaisen kuljetusyrityksen päästöt vähenivät 152 tonnilla. Maakohtaisten kilpailujen voittajat pääsivät muissa maissa 20–80 tonnin päästövähennyksiin. Eco Momentum -kilpaluokka perustuu kuljettajien määrään kerrottuna kunkin yrityksen indeksiparannuksella. Indeksi lasketaan kuuden muuttujan perusteella: ylinopeus, tyhjäkäynti, ulosrullaus, nollakaasu, voimakkaat jarrutukset ja tuhlattu energia.

Powder-Trans oli myös paras osallistuneista suomalaisista kuljetusliikkeistä sarjassa suurin indeksi keskiarvon parannus vuonna 2021.

Kilpailu vähentää päästöjä ja toimii kannustimena tehdä kuljetuksista yhä ympäristöystävällisempiä. Tämä on ollut yksi Powder-Transin tavoitteista ja kehityskohteista jo vuosikymmeniä, kertoo toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist. Hän toteaa, että kilpailumenestys osoittaa, että Powder-Transilla on hyviä kuljettajia, joiden ajokäyttäytyminen on jatkuvasti taloudellista ja ennakoivaa. Kaikki Powder-Transin tänään liikenteessä olevat ajoneuvot on varustettu siten, että kuljettajat voivat seurata ja vaikuttaa omaan ajokäyttäytymiseen ajon aikana.

Kilpailuun osallistui viime vuonna pohjoismaisten kuljetusyritysten lisäksi myös ranskalaisia ja saksalaisia kuljetusyrityksiä. Kaikkien kilpailuun osallistuneiden 75 kuljetusyrityksen yhteenlaskttu dieselin kulutus on vähentynyt ensimmäiseen kilpailuvuoteen 2017 verrattuna 4,9 miljoonaa litraa ja hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet 12 900 tonnia. Euroissa tämä merkitsee yhteensä 7,4 miljoonan euron kustannussäästöjä.