Poliisi valvoo ensi viikolla tehostetusti raskasta liikennettä

Poliisi valvoo tehostetusti raskasta liikennettä koko maassa maanantaista sunnuntaihin 26. – 4.3.2018. Valvontateemaan osallistuvat kaikki poliisilaitokset. Valvonnan tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen sekä harmaan talouden ja kuljetusrikollisuuden torjunta.

Tehovalvontajakso on osa Euroopan liikennepoliisiverkoston (TISPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa.

– Liikenneturvallisuuden näkökulmasta valvontaa kohdennetaan erityisesti tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisiin, muun muassa ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen. Lisäksi valvontaa kohdennetaan kuorman varmistamiseen sekä ajoneuvojen kuntoon, koska näillä osa-alueilla puutteita on ollut selkeästi eniten, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta sanoo.

Viime syksynä toteutetulla vastaavalla valvontajaksolla noin joka kolmas kuljettaja sai sakon, rikesakon tai huomautuksen. Määrä kasvoi hiukan vuoden 2016 vastaavaan valvontaan verrattuna.

Viime vuoden aikana järjestettiin kolme valtakunnallista valvontateemaa, joissa tarkistettiin yhteensä 4911 ajoneuvoa. Kuluvanna vuonna teemojen määrä on nostettu neljään.

Poliisihallitus tiedottaa valvonnan valtakunnallisista tuloksista maanantaina 5.3. Paikallisista tuloksista tiedottavat poliisilaitokset.

Lisätietoja:

Poliisitarkastaja Kari Onninen, p. 0295 481 757