Kuorma-autoilla oli merkittävä rooli Suomen jälleenrakennuksessa. Niillä tuotiin turvaan lähes puoli miljoonaa evakkoa.
Kuorma-autot ovat palvelleet Suomea paitsi sodan ja rauhan aikana, myös jälleenrakennuksessa. Suuri osa suomalaisista kuorma-autoista kuljetti sotien jälkeen luovutetuilta alueilta saapunutta väkeä ympäri Suomea.
Autokalusto kuljetti ensisijaisesti ihmisiä ja eläimiä pois rintamalinjojen läheisyydestä. Kuljetukset tehtiin niin sanotusti vyöryttämällä: se mikä kuormiin oli lastattu, vietiin kohtuullisen ajomatkan päähän, minkä jälkeen palattiin hakemaan uutta kuormaa. Näin ihmiset ja tavarat siirtyivät aaltoliikkeenä kohti turvallisempia seutuja.
Esimerkiksi Karjalasta siirrettiin vuoden 1944 touko-elokuussa muuhun Suomeen lähes 260 000 ihmistä. Kuormissa kulki myös tavaraa, mutta tärkeysjärjestys oli selvä: ompelukoneet, hetekat ja piirongit jouduttiin toisinaan jättämään tien varteen, kun kyytiin tuli lisää ihmisiä tai eläimiä.
Matkanteko ja rinnakkaiselo vaikkapa lehmien kanssa oli luontevaa.
-Hyvässä maidossa meidän porukka pysyikin viikkotolkulla, muisteli automies Arvi Kyyrä Suomen kuorma-autoliikenteen historiikissa.
Kaikkiaan siirtoväkeä oli 420 000 henkeä. Useimmat heistä kulkivat turvaan kuorma-autoilla.
Siirtoväen asuttaminen onnistui Suomessa hyvin. Missään muualla maailmassa ei sodan vuoksi menetetyiltä alueilta siirtynyttä väestöä pystytty sijoittamaan uusille asuinsijoille yhtä nopeasti kuin Suomessa.
Lämmin kiitos sotiemme veteraaneille.
SKAL toivottaa jäsenyrittäjilleen, sidosryhmilleen ja koko Suomelle hyvää itsenäisyyspäivää!
Teksti: Antti Pulkkinen
Artikkelin ja kuvan lähteenä on käytetty SKAL Kustannus Oy:n teosta Suomen kuorma-autoliikenteen historia II – Vahvaa vaikuttamista Perttelistä Brysseliin. Teoksen ovat koonneet ja kirjoittaneet Olli Blomberg ja Jouko Santala.