Kuljetusyritykset ja koronavirukseen varautuminen

Tiivistykset koronaviruksesta

Seuraamme viranomaistiedotusta ja ohjeistamme jäseniä varautumisesta. Jaamme tietoa myös Facebookissa. On tärkeää huolehtia hyvästä käsihygieniasta ja pestä kädet jos on ollut kontaktissa ihmisiin tai pintoihin työssä.

Miten uusi koronavirus tarttuu?

Tutkitusti: pisaratartuntana, kun sairastunut yskii tai aivastaaTutkitusti: kosketuksen kauttaTutkitusti: likaisilta pinnoilta – viruksen ei kuitenkaan ole voitu todeta tarttuvan suoraan tavaroiden tai elintarvikkeiden välityksellä

Toiminta asiakaspalvelutilanteessa tartuntojen välttämiseksi?

Jos mahdollista:

Vältä työskentelyä asiakkaan välittömässä läheisyydessä. Vältä kättelyä.Käännä kasvosi pois yskivästä henkilöstä ja pyydä tätä yskimään hihaansa, tarjoa nenäliinaa tms. Käytä käsineitä, jos kosket työssäsi asiakkaan koskettelemiin esineisiin. Suosittelemme kertakäyttökäsineitä, jotka hävitetään käytön jälkeen sekajätteenä. Jos käytät muita työkäsineitä, pese ne työvuoron päättyessä ja kuivata hyvin. Puhdista kädet vedellä ja saippualla tai käsihuuhteella (”käsidesi”) käsineiden riisumisen jälkeen. Jos et voi käyttää käsineitä, huuhtele alkoholipitoisella käsihuuhteella kädet asiakkaan tavaroihin koskemisen jälkeen. Ota käsihuuhdetta runsaasti (noin ruokalusikallinen) kämmeneesi, ja hiero siihen sormenpäät ja peukalot ja lopuksi hiero aine kauttaaltaan käsiisi. Pese kädet lämpöisellä vedellä ja saippualla. Käsihuuhde on vaihtoehto, jos muuta pesumahdollisuutta ei ole saatavilla. Opasta tiloissasi vierailevia henkilöitä reippaasti käsienpesuun. Varaa käyttöön riittävästi saippuaa ja mieluiten kertakäyttöpyyhkeitä. Jos käsienpesu ei ole mahdollista, järjestä alkoholipitoista käsihuuhdetta saataville.Katso Käsienpesuvideo, yskimishygienia ja materiaalia asiakkaiden opastukseen.Katso käsineidenriisumisohje: Käsineet on riisuttava koskematta niiden likaiseen ulkopintaan.

Siivouksen tehostaminen asiakastiloissa

Puhdista vierailijoiden koskemat pinnat (ovenkahvat, kaiteet, huonekalut, pöytäpinnat, kosketusnäytöt ja muut näppäimistöt sekä WC- ja pesutilat) huolellisesti ja usein. Käytä perussiivouksessa heikosti emäksistä yleispuhdistusainetta. Siivousta voi tehostaa käyttämällä tarvittaessa desinfiointiainetta, erityisesti saniteettitiloissa.Käytä pintojen pyyhintään mieluiten kertakäyttöisiä siivousliinoja. Kerää käytetyt pyyhintäliinat omaan astiaan. Pese ja kuivata siivousliinat ja muut siivousvälineet huolellisesti päivittäin – pyykinpesussa vähintään +60 celsiusasteen lämpötila tai desinfioiva pesuaine. Laita roskakoreihin vuotamattomat pussit ja hävitä polttoon menevään sekajätteeseen. Tyhjennä roskis tavallista useammin, ennen kuin se ehtii tulla aivan täyteen. Tyhjennä roskakorit päivittäin varsinkin julkisissa tiloissa. Elektroniikan puhdistus: näppäimistöille, matkapuhelimille jne. on laitevalmistajien suositukset ja elektroniikkaa myyvistä liikkeistä voi ostaa niille tarkoitettuja puhdistusvälineitä. Nihkeäksi kostutettu mikrokuituliina on varsin turvallinen, kunhan sammutat laitteen virran ja varmistat ettei kosteutta pääse laitteen sisälle tai näppäinten väliin. Kuivaa laite ennen käyttöä.Ohjeistus siivoukseen covid-19-tartuntojen ehkäisemiseksi

Elintarvikkeiden käsittely – henkilöstötilat  ja -ruokalat

Elintarvikkeisiin, ruoan valmistusvälineisiin ja tarjoiluastioihin kosketaan vain puhtain, tervein käsin. Tarjolla oleville elintarvikkeille tulee olla ottimet. Ottimia, leipä- ja voiveitsiä sekä esimerkiksi leivän suojana olevia liinoja on vaihdettava usein päivän aikana. Painikkeita ja kahvoja, joista asiakkaat annostelevat ruokia ja juomia, on puhdistettava usein.

Epäiletkö koronavirustartuntaa?

Jos sinulla on hengitystieinfektion oireita, kuten yskä, lämmönnousu, väsymys ja huonovointisuus ja epäilet, että olet altistunut koronavirukselle, ota yhteyttä omaan työterveyshuoltoosi tai terveydenhuollon päivystykseen puhelimitse, kerro tilanteesta ja epäilystäsi ja seuraa ohjeita.

Syitä epäillä virusta flunssaoireiden ohella ovat esimerkiksi seuraavat:

Olet itse ollut epidemia-alueella viimeisen noin 2 viikon sisällä (Manner-Kiina, Iran, Etelä-Korea, Italia, Itävallan Tiroli ja Saksan Nordrhein-Westfalen) Olet tai epäilet olleesi kosketuksissa virukseen sairastuneeseenHuomio! koska koronaviruksen epidemiatilanne Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa on muuttunut nopeasti, maiden ja alueiden luokittelusta epidemia-alueeksi luovutaan. Kyseessä on pandemia, jonka voi saada monesta maasta.

Oireettomat epidemia-alueilta palanneet:

Em. epidemia-alueelta palanneet voivat THL:n mukaan käydä normaalisti töissä huomioiden hyvä käsi- ja yskimishygienia. Työnantaja voi määrätä henkilön etätöihin, vaikka oireita ei olisikaan. Kuljetusalalla tämä on harvoin mahdollista, ja on suojattava erityisen huolellisesti muita ihmisiä tartuntavaaralta.COVID19-infektion itämisaika on keskimäärin 4-5 päivää, jopa 2-12 päivää. Ajantasaiset tiedot epidemiaalueista kannattaa tarkistaa THL:n sivulta.

THL:n ohje: Ohjeita Suomeen saapuville matkustajille – koronavirus COVID-19.

Suositus: Varautumisryhmä työpaikalle

THL suosittaa varautumisryhmän perustamista työpaikoille. Ryhmä ottaa vastuun mahdolliseen tartuntatautiepidemiaan valmistautumisesta.

Tätä varautumisryhmä tekee:

koordinoi, ohjeistaa ja viestii työntekijöille varautumisesta, tarvittaessa myös ulkopuolisilletekee varautumissuunnitelman ja päivittää sitä tarpeen mukaanseuraa valtakunnallista tilannetta, UM:n matkustustiedotteita sekä THL:n ja Työterveyslaitoksen ohjeita. arvioi esimerkiksi mahdollisten karanteenien vaikutusta toimintaan ja toimitusketjuihin.

Sairauspoissaolot ja karanteeni

Pohtikaa, onko työpaikan sairaslomakäytäntöjä tarpeen muuttaa tässä tilanteessa, ohjeistaa TTL.

TTL:n ohjeistus:

Nyrkkisääntö sairastuneelle on jäädä kotiin ja välttää tartuttamasta muita työntekijöitä.Ilmoita työpaikalle ja työterveyteen.Mene tarvittaessa hoitoon tai antamaan laboratorionäyte. Odottelu terveydenhoidon vastaanotolla lisää aina tartuntavaaraa. Työterveyslaitos suosittaa harkitsemaan työpaikoilla ”oma ilmoitus esimiehelle” -käytäntöä sairaustapauksissa.

Matkustaminen ja karanteeni

Varautumisryhmä voi tarvittaessa tehdä matkustusohjeen, jota on noudatettava.Työpaikoilla tulisi noudattaa THL:n ja ulkoministeriön matkustusohjeita.

Ulkoministeriön matkustustiedotteetUlkoministeriön matkustusilmoitus

Karanteeniin määrätty työntekijä

Karanteeniin henkilön voi määrätä vain tartuntatautilääkäri (Tartuntatautilaki 1227/2016).Karanteeniin määrätyn työntekijän kanssa voidaan tarvittaessa sopia etätyöstä.Kuka maksaa? – Kela voi maksaa tartuntatautipäivärahaa, kun työntekijä on määrätty olemaan poissa työstään jonkin tartuntataudin, esimerkiksi koronaviruksen, leviämisen estämiseksi. Alle 16-vuotiaan lapsen huoltajalla on oikeus tartuntatautipäivärahaan, jos lapsi on määrätty karanteeniin ja huoltaja ei siksi voi tehdä työtä.

Kelan tiedote tartuntapäivärahastaTHL:n sivuilla tietoa karanteenista

Lisätiedot:  viestinta@ttl.fi

SKAL viestiin jäsenilleen koronatilanteesta:viestinta@skal.fi ja asiantuntijapalvelut@skal.fi

tai soita 09 478 999