EU:n liikkuvuuspaketissa näkyy Suomen kädenjälki

Asiasta tiedotti edustajamme Brysselistä FinMobility 9.7.2020.

Euroopan parlamentti hyväksyi tänään lopullisesti EU:n liikkuvuuspaketin, josta EU:n komissio teki esitykset reilut kolme vuotta sitten. Suomen kuljetusala on tyytyväinen tulokseen, joka on kovalla työllä saavutettu kelpo kompromissi.

Liikkuvuuspaketti sisältää ja tarkentaa maantiekuljetusalojen perussäädöksiä. Se sääntelee ammattimaisen kuorma-auto- sekä linja-autoliikenteen kuljettajien ajo- ja lepoajoista, luo kuljetusalalle työntekijöiden lähettämisen puitteet sekä määrittelee alan yritysten markkinoille pääsylle selkeät pelisäännöt – jälkimmäisin osio sisältää määräykset myös toisen jäsenmaan sisäisten tavarakuljetusten suorittamiselle eli kabotaasille.

”Merkittävä päätös, jota on odotettu ja jonka eteen on tehty pitkään töitä. Kuljetusalan yrityksille on tärkeää, että toiminnan perussäännöt ovat selkeät ja vailla tulkinnanvaraa. Tänään hyväksytty paketti vahvistaa kuljetusalan sisämarkkinoita sekä takaa reilumman ja tasavertaisen kilpailun” sanoo Suomen kuljetusalan yrityskenttää Brysselissä laajasti edustavan FinMobilityn toimitusjohtaja Pasi Moisio.

Kolmen vuoden aikana on asian käsittelyssä koettu lukuisia käänteitä. Niin jäsenmaiden välillä kuin Euroopan parlamentissa on eri käsittelyvaiheissa ollut rajuakin ristivetoa. Lopputulos on kuitenkin kelpo kompromissi, jossa näkyy myös vahva suomalainen kädenjälki. Suomalaismepeillä on ollut matkan varrella keskeinen rooli – Merja Kyllönen vastasi parlamentin esittelijänä ehdotuksesta lähetettyjen työntekijöiden direktiiviksi edellisellä istuntokaudella vuosina 2017-2019 ja Henna Virkkunen vastaavasti esityksestä ajo- ja lepoaika-asetukseksi nykyisellä kaudella vuodesta 2019 tämänpäiväiseen päätökseen. Parlamentin hyväksymät tekstit ovat siinä muodossa, johon ne kirjoitettiin Suomen EU-puheenjohtajakauden päätteeksi Suomen johdolla vuoden 2019 lopun kolmikantaneuvotteluissa EU-toimielinten välillä. 

”Suomalaisten kuljetusalan yritystenkin viestit on huomioitu, joten voimme olla varsin tyytyväisiä pakettiin. Täysin poikkeuksellisen kevään jäljiltä kuljetusalalla on edessään pitkään kestävä haasteellinen toipumisjakso. Ala haluaa kohdistaa katseensa tulevaan ja suunnata resursseja vihreän kehityksen ohjelman ja digitalisaation avaamiin uusiin mahdollisuuksiin. Siksi on tärkeää, että liikkuvuuspakettia ei enää varjosta epätietoisuus” Moisio painottaa.

Paketin kolmessa osioissa on lukuisia uusia yksityiskohtia. FinMobility nostaa suomalaistoimijoiden näkökulmasta esiin erityisesti kabotaasiliikenteen suorittamista seuraavan 4 päivän karenssisäännön (cooling-off), ajoajan jatkamisen kotiin pääsyn mahdollistamiseksi, joustot lautalla matkustamiseen Suomen ja manner-Euroopan välillä sekä kansainvälisen liikenteen kuljettajien mahdollisuuden viettää matkallaan kaksi perättäistä lyhennettyä viikkolepoa.

Lisätietoja: 

Toimitusjohtaja Pasi Moisio, FinMobility, puh: +32 476 05 8490   pasi.moisio@finmobility.eu 

FinMobility on johtava suomalaisten liikennesektorin työnantaja- ja elinkeinojärjestöjen yhteinen EU-edunvalvoja Brysselissä. Sen jäsenjärjestöt Suomessa ovat Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, Linja-autoliitto, Suomen Taksiliitto, Autoalan Keskusliitto AKL, INFRA, Logistiikkayritysten liitto, Suomen Tieyhdistys sekä Suomen Autokoululiitto.

www.finmobility.eu@smetrabxl