Esitys ammattikuljettajien ruokahuollon turvaamisesta ravintolatoiminnan rajoituksista säädettäessä

Suomen hallitus ilmoitti 25.2.2021 aikomuksestaan esittää lainsäädännöllä ravintoloiden sulkemista leviämis- ja kiihtymisvaiheessa olevilla alueilla 8.3. alkaen kolmen viikon ajaksi. Tavoitteena on estää koronaviruksen leviämistä Suomessa.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry esittää, että ravintolatoiminnan sulkemista koskevassa lainsäädännössä otetaan huomioon huolto- ja liikenneasemien merkitys ammattikuljettajien ruokailumahdollisuuksiin. Suuressa osassa kuljetustehtäviä kuljettajat viettävät pitkiä aikoja yhtämittaisesti autossa, jolloin liikenneasemat tarjoavat monesti ainoan mahdollisuuden kuljettajalle lämpimään ateriaan. Säännöllinen ruokailumahdollisuus ja mahdollisuus ruokailla ajoneuvon ulkopuolella ovat tärkeitä kuljettajien vireystilan ylläpitämisen vuoksi.

SKAL esittää, että valmisteltavassa lainsäädännössä huomioitaisiin huoltovarmuudenkin kannalta keskeisen tavaraliikenteen toimintaedellytykset mahdollistamalla ravintolapalveluiden tarjoaminen ammattikuljettajille liikenneasemilla. Terveysturvallisuus voitaisiin taata enimmäisasiakasmääriä ja turvaetäisyyksiä koskevilla määräyksillä.

Iiro Lehtonen                         Petri Murtotoimitusjohtaja                      johtaja, asiantuntijapalvelut