Elsi Katainen EU-parlamentin liikennevaliokunnan täysjäseneksi

Elsi Katainen. Kuva: Joel Hämämies (Korner)

Elsi Katainen (kesk.) on valittu Euroopan parlamentin liikennevaliokunnan täysjäseneksi. Katainen jatkaa myös maatalousvaliokunnan täysjäsenenä ja sen varapuheenjohtajana.

– Euroopan syrjässä sijaitsevalle Suomelle yhteydet ja saavutettavuus ovat kaikki kaikessa. Liikenneverkkojen, merenkulun, matkailun ja ilmailun suuret linjanvedot ja rahoitusratkaisut tehdään EU:ssa, jotka kytkeytyvät myös valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmisteluun (Liikenne 12).  Otan mielelläni vastaan paikan liikennevaliokunnassa, Katainen kertoo.

Pitkien etäisyyksien Suomelle tärkeä liikennesektori on Kataisen mukaan kovassa muutoksessa.

– Samalla kun etsitään ratkaisuja puhtaampaan liikkumiseen, on kustannusten pysyminen kohtuullisena ratkaisevaa erityisesti harvaan asutuilla alueilla, Katainen linjaa.

– Tekoäly ja digitalisaatio haastavat ja uudistavat koko liikennesektoria, ja tämä vaikuttaa myös ihmisten työolosuhteisiin, Katainen kuvailee valiokunnan monipuolista ja muuttuvaa työsarkaa.

Kataiselle avautui mahdollisuus vaihtaa kansainvälisen kaupan valiokunnan varajäsenyys liikennevaliokunnan täysjäsenyyteen Brexitin seurauksena, kun brittien valiokuntapaikat menivät uudelleen jakoon.

– Aion vaikuttaa ja seurata aktiivisesti Suomelle tärkeää EU:n kauppapolitiikkaa jatkossakin, mihin valiokuntatyössä syntyneet verkostot antavat hyvät mahdollisuudet, Katainen kertoo.

Lisätiedot:Elsi KatainenEuroopan parlamentin jäsenp. +358 50 5122 362