Ajopiirturi ja OUT-toiminto

Kesän aikana on ilmennyt epätietoisuutta ajopiirturin OUT-toiminnon käyttämisen periaatteista. SKALin pyynnöstä liikenne- ja viestintäministeriö, Trafi, Poliisi ja STM on käsitellyt OUT-toiminnon käyttöperiaatteita valvontalinjan yhtenäistämiseksi. SKAL on
toimittanut viranomaisille näkemyksensä ajo- ja lepoaika-asetuksen tulkinnasta OUT-toimintoon liittyen ja yhteistyö viranomaisten kanssa on ollut asiassa rakentavaa. Alla on esitelty lainsäädäntöön perustuvat pääperiaatteet ajopiirturin OUT-toiminnon käyttämiseen.

Ajo- ja lepoaika-asetus –soveltamisala, poikkeukset siitä sekä OUT-toiminnon käyttö

Digitaalisen ajopiirturin OUT-toiminnolla osoitetaan sellainen ajo ja muu kuljettajan toiminta, joka ei ole ajo- ja lepoaika-asetuksen 561/2006 soveltamisalan piirissä.

Kuljettajan oikeus ja velvollisuus käyttää ajopiirturin OUT-toimintoa voi johtua kahdesta syystä:

1. Ajoneuvossa on ajopiirturi, ajoneuvoa käytetään tiellä, mutta ajotehtävä on vapautettu ajo- ja lepoaika-asetuksen soveltamisalasta. Esimerkkejä näistä ajotehtävistä ovat ei-kaupallisessa käytössä oleva enintään 7,5 tonnin ajoneuvo, maidon kerääminen maatiloilta, maanteiden kunnossapito tai hinauskuljetukset 100 km:n etäisyydellä asemapaikasta. Kaikkiaan vapautusten piirissä on 22 EU-asetuksessa tai kansallisessa lainsäädännössä mainittua kuljetustehtävää.

2. Ajoneuvossa on ajopiirturi, ajotehtävää ei ole vapautettu EU-asetuksen tai kansallisen vapautuksen perusteella, mutta ajotehtävä ei tapahdu tieliikenteessä. Ajo- ja lepoaika-asetuksen perusteella asetusta sovelletaan tieliikenteeseen. Asetuksessa tieliikenteellä tarkoitetaan kaikkia yleisillä teillä kokonaan tai osittain tehtäviä matkoja, jotka tehdään henkilöiden tai tavaroiden kuljettamiseen käytettävillä kuormatuilla tai kuormaamattomilla ajoneuvoilla.

a) Jos ajotehtävä tehdään osittainkin tiellä, kuljettajaa koskee ajopiirturin käyttövelvollisuus koko matkan ajan, ellei ajotehtävä ole vapautettu asetuksen soveltamisalasta.
b) Jos ajotehtävää ei suoriteta osittainkaan yleisellä tiellä, kuljettaja on vapautettu ajo- ja lepoaika-asetuksen soveltamisalasta. Ns. suljetulla alueella, yleisen tien ulkopuolella kokonaan tehdyt matkat ovat vapautettu ajo- ja lepoaika-asetuksen soveltamisesta ja kuljettaja osoittaa tämän ajopiirturin OUT-toiminnolla, vaikka suljetulla alueella ajaminen tapahtuisi osana kuljettajan työvuoroa.

Suljettu alue ja Out of Scope -toiminto (OUT)

Jos kuljettajan ajotehtävä suuntautuu suljetulle alueelle (esim. aidalla ja portilla suljettu terminaalialue), tulee kuljettajan käyttää ajopiirturia koko matkan ajan siihen saakka, kunnes tieltä tuleva matka päättyy ja alkaa muu työ tai tauko. Matka päättyy tyypillisesti esimerkiksi siihen, että aletaan kytkeä perävaunua pois vetoautosta tai ajetaan ajoneuvo lastaussiltaan.

Tämän jälkeen piirturin voi asettaa OUT-toimintoon, mikäli suljetulla alueella siirretään ajoneuvoa paikasta toiseen kuorman purkuun, lastaukseen tai muuhun syyhyn liittyen. Kun suljetulta alueelta lähdetään ajamaan kohti tietä, kytketään OUT-toiminto pois päältä. On huomattava, että OUT-toiminnon käyttämisen raja ei ole suljetun
alueen portti vaan se kohta, jossa tieltä tuleva matka päättyy tai alkaa. Näin ollen esimerkiksi perävaunun hakeminen suljetulta satama-alueelta ei oikeuta OUT-toiminnon käyttämiseen, ellei kyse ole perävaunun siirtämisestä suljetun satama-alueen sisällä
paikasta toiseen. Samoin suljetulla metsäautotiellä tehtävä matka ei oikeuta OUT-toiminnon käyttämiseen, ellei kyse ole tavaran siirtämisestä esimerkiksi perävaunuun kokonaan suljetun alueen sisällä.

Suljetulla alueella ajaminen voi tapahtua osana kuljettajan työvuoroa. Tällöin kuljettajan tulee käyttää ajopiirturia koko työvuoro ja suljetulla alueella ajon osalta kuljettaja käyttää OUT-toimintoa. OUT-toiminnon alla tapahtuva ajoneuvon liikkuminen katsotaan ajo- ja lepoaika-asetuksessa muuksi työksi.

OUT-toiminto pähkinäkuoressa

● OUT-toiminnolla osoitetaan ajo- ja lepoaika-asetuksen soveltamisalan ulkopuolinen
toiminta.
● OUT:n käyttö voi liittyä joko ajo- ja lepoaika-asetuksesta vapautettuun kuljetustoimintaan (esim. maidon keräily tai hinauskuljetus 100 km etäisyydellä asemapaikasta) tai
toimimiseen suljetulla alueella tieliikenteen ulkopuolella.
● OUT-toiminto voi kestää joko koko työvuoron tai työvuoro voi sisältää OUT-toiminnon alaista ajoa ja ns. normaalia ajo- ja lepoaika-asetuksen alaista ajoa.
● OUT-toiminnon alaisuudessa oleva ajoneuvon liikkuminen katsotaan ajoajan sijaan
muuksi työksi.
● Kuljettajakortin käyttäminen ajopiirturissa on pakollista myös OUT-toiminnossa, mikäli työvuoro sisältää vähänkin ajo- ja lepoaika-asetuksen alaista ajoa. Kuljettajakortin
käyttö on suositeltavaa myös kokonaan OUT-toiminnon alaisissa työvuoroissa mm. työaikakirjanpidon toteuttamiseksi ja ns. manuaalisyöttövelvoitteen välttämiseksi

Lisätietoja:

SKAL asiantuntijapalvelut, p. 09 478 999