70-luvulla lapset roikkuvat etupenkkien välissä

Omalla autolla kulkeminen yleistyi 1970-luvulla, ja miljoonan henkilöauton raja ylitettiin vuonna 1976. Koko perhe pakattiin mukaan autoihin, jotka tänä päivänä eivät kooltaan kelpaisi edes äidin kauppakassiksi. Vapaa-aika lisääntyi, ja perheen Wartburg, Lada tai Saab 96 suunnattiin yhä useammin lomareissuun. Tavarat lastattiin kattotelineelle, ja tiivis tunnelma pienessä, ilmastoimattomassa autossa kuului asiaan.

Turvavyöt eivät matkalaisia turhaan kiristäneet, sillä etupenkille turvavöiden käyttö tuli pakolliseksi vasta vuosikymmenen puolivälissä, jos sellaiset sattuivat autossa olemaan. Takapenkillä niitä ei tarvittu ollenkaan. Jos istuminen ei lapsia huvittanut, seisottiin etupenkkien välissä tähyilemässä maisemia. Hyvä paikka oli myös etupenkillä äidin sylissä. Kuplavolkkarissa lapsille oli paraatipaikka auton takapenkkien takana olevassa kolossa.

Liikenneturvallisuutta parannetaan

Autossa poltettiin 70-luvulla tupakkaa, kuten muuallakin sisätiloissa. Juuri ajokortin saaneilla oli 80-nopeuslätkä takaikkunalla kertomassa kanssa-autoilijoille, että ratissa oli tuore kuljettaja. Kattonopeus 80 km/h teille saatiin vasta vuoden 1973 presidentti Kekkosen puheen ja öljykriisin seurauksena. Vuosikymmenen loppupuolella tulivat promillelaki, talvirengaspakko ja moottoripyöräilijöiden kypäräpakko.

Paljon kritiikkiä herättäneet uudet säännöt vähensivät merkittävästi kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia. Kun vuonna 1971 tieliikenteessä kuoli 1041 henkilöä (autokanta 880 056 autoa), vuonna 1979 kuolleita oli 582, vaikka autoja liikenteessä oli lähes 450 000 enemmän. Nykyään tilanne on entisestään parantunut: vuonna 2017 liikenteessä oli yli neljä miljoonaa autoa ja liikenneonnettomuuksissa menehtyi 238 henkilöä.  

70-lukua Leveillä lahkeilla

Auto- ja tieliikennemuseo Mobiliassa Kangasalla pääsee nyt 70-luvun nostalgiaan uudessa Leveillä lahkeilla -näyttelyssä, joka tuo muistoihin aikakauden liikennekulttuurin sekä ajoneuvot yksityiskohtineen. Perheautoilun tunnelmaan pääsee itse kokeilemalla, kuinka isot sisätilat Fiat 127:ssa olikaan. Näyttelyyn on sisustettu myös aikakaudelle tyypillinen olohuone.

Simo, autoihin ei saa piirrellä!

Mobiliassa avataan samanaikaisesti myös maailmaanlaajuisesti tunnustetun suomalaisen taideruiskumaalari Simo Riikosen töitä esittelevä Simo, autoihin ei saa piirrellä -näyttely. Näyttelyssä on esillä muun muassa ensimmäinen kuorma-auto, jonka Riikonen on maalannut 50 vuotta sitten. Lisäksi nähtävillä on muutama muu Riikosen maalaama ajoneuvo sekä lukuisa määrä kuvia Riikosen maaluksista.

Leveillä lahkeilla ja Simo, autoihin ei saa piirrellä Mobiliassa Kangasalla 15.3.–20.12.2019.

Lisätietoja:näyttelyamanuenssi Kirsti Lehtomäki puh. 040 900 6671 kirsti.lehtomaki@mobilia.fi

Kuvat:

Leveillä lahkeilla

Simo, autoihin ei saa piirrellä!