Heti toisen maailmansodan jälkeen vuonna 1945 brittiläisten miehittämän saksalaisen kaupungin nimeksi valittiin historiallisin perustein Wolfsburg. Brittiarmeijan Majuri Ivan Hirst päätti käynnistää uudestaan kaupungissa Hitlerin ennen sotaa perustaman autotehtaan. Pari vuotta myöhemmin hollantilaisen automaahantuojan Ben Ponin vierailtua tehtaalla ja nähtyään siellä tehtaan sisäisiin siirtoihin rakennetun tavarankuljetusajoneuvon, Plattenwagenin, alkoi Volkswagenin pakettiautojen legenda. Se johti uuden IBuzz Cargon valinnan vuoden pakettiautoksi vuonna 2022.
Plattenwagenista kehitetyn ensimmäisen pakettiauton, Typ1:sen ja IBuzzin suunnittelussa on samoja piirteitä. Ensimmäinen oli rakennettu Volkswagen Kuplan alustalle, Typ1 oli itsekantavalla korilla. Uusi IBuzz on suunniteltu alusta loppuun täyssähköautoksi. Sen ulkomuoto on saanut vahvoja vaikutteita ensimmäisen sukupolven VW pakettiautosta, eli tuttavallisemmin ”Junakeulasta”. Kehitystyö on tuottanut tulosta: sen osoittaa Vuoden pakettiauto-titteli.
Maahamme saapui syksyn kunniaksi pari IBuzz Cargoa, joita lehdistö pääsi vuorollaan koeajamaan. Sain niistä toisen viikoksi käyttööni. Kullanvärinen, hyvillä varusteilla varustettu yksilö. Kokemus oli ainutlaatuinen. Perinteinen autoilu alkoi tuntua niin vanhanaikaiselta aluksi, mutta totuttuani autoon siitä oli vaikea luopua. Ajettuani hetken omalla autollani, hyppy takaisin normaaliin ja totuttuun oli loppujen lopuksi aika lyhyt.
”Tämä on tehty helpoksi”
Auto odottaa tuossa muutaman metrin päässä, kävelen lähemmäksi. Auto tunnistaa minut taskussani olevasta kaukosäätimestä. Nousen helposti auton ohjaamoon. Säädän mukavan istuimen sopivaksi sekä molemmat peilit nähdäkseni molempiin suuntiin. Peilit ovat muotoillut mutta tarjoavat hyvän näkymäalueen. Käännän ajosuunnan valitsimen suuntaan ja painan kaas...ei kun voimapoljinta.
Siinä kaikki, ei starttia, ei kytkinpoljinta. Tämä on tehty helpoksi. IBuzzin 150 kilowatin moottori herää eloon välittömästi poljinta painaessa, kuten sähköllä liikkuvan auton vaihtovirtamoottorin kuuluukin tehdä. Kiihtyvyys on raju. Pitää muistaa, että jokainen kiivas kiihdytys vie rutkasti energiaa. Latausmittarin vilkaisu silloin tällöin helpottaa asian ymmärtämistä.
Nopeasti huomaan, jälleen kerran, yhden sähköauton periongelman. Vauhti uhkaa kasvaa liian nopeasti sakkolukemiin, kiitos hiljaisen ohjaamon ja äänettömän voimansiirron. Vauhdin tunne vääristyy, mutta onneksi autossa on säädettävä nopeudenrajoitin ja liikennemerkkitunnistin, mikä tarvittaessa hiljentää auton vauhdin sallittuun lukemaan. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on useita: stop & go-toiminta, adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistallapitoavustin, hätäjarrutustoiminta ja pysäköintiavustin.
Nämä toimivat hyvin joko itsenäisesti tai ryhmässä tukien kuljettajaa sekä opastaen hänen toimintaansa. Kaistallapitoavustin ei ole liian herkkä mutta vaatii kuitenkin, että kädet ovat tiukasti ohjauspyörässä, näin kuljettaja ei voi pitää sitä automaattiohjauksena. Hätäjarrustustoiminta hiljentää pehmeästi nopeutta ruuhka-ajossa, joten ajaminen ei ole töksähtelevää.
Peruutusavustin on oma lukunsa
Ensin kuljettaja ihmettelee huokaillen nykyajan mahdollistamia asioita, kuten sitä, että tämä pysäköikin itsekseen. Lähestyessään pysäköintialuetta kuljettaja aktivoi avustimen, joka alkaa tarkkailemaan sopivaa rakoa alueelta. Sen löydettyään kuljettaja kuittaa tarvitsevansa avustimen apuja. Auto aloittaa peruutuksen, kuljettaja nostaa kätensä ja antaa automatiikan hoitaa asian. Tarkemmin katsoen avustimen toiminta on melko kulmikasta. Vanhaa automiestä säälittää ohjaavan akselin nivelet, jotka varmasti ovat kovilla, kun ohjaus etsii paikkaansa kuivalla asfaltilla kääntäen pyöriä auton seisoessa paikallaan. Löytäessään paikkansa auto asemoi itsensä tarkasti paikoilleen. Uutuushuuman jälkeen huomaa, että avustin on tehty kuljettajalle, joka aristelee auton ulkomittoja. Kokeneelle kuljettajalle kyseessä on mukavuusväline.
Junakeula tavarankuljetukseen
Uusi ”Junakeula” on kuitenkin tavarankuljetukseen tarkoitettu ajoneuvo. Takavetoisen pakettiauton 3.9 kuution tavaratila on käyttökelpoinen. 82 kilowattitunnin akusto on sijoitettu tavaratilan lattian alle korottaen sitä hieman. Kantavuutta on saatu 650 kiloa. Akuston latauskaapeleille on järjestetty oma säilytyslokero sivuoven läheisyyteen. Kuormanvarmistukseen on käytettävissä muutama sidontalenkki lattiassa. Koeajetun yksilön ylös nouseva takaovi ei liene paras mahdollinen jakeluajoon. Hieno yksityiskohta on vetokoukun sijoitus puskurin alle piiloon. Tarvittaessa sen saa käyttöön sähkötoimisesti katkaisijaa painamalla. Auton vetokyky on 1 000 kiloa.
Todennäköisesti akun sijoitus matalalle auton taka-akselin eteen tekee sen ajo-ominaisuuksista eriomaiset. Auto ei vetele kiihdytyksissä mihinkään suuntaan ja suoraan ajaessa menoa on vakaata. Vaikka kyseessä on pakettiauto, tekee joskus mieli vähän työntää keulaa vauhdilla kohti mutkatietä, sielläkin auto on kuin kotonaan. Kuljettaja voikin säätää eri vaihtoehdoista itselleen sopivan ajo-ohjelman.
Autolla oli helppo suorittaa rekuperaatio, joko ajosuunnanvalitsimen B-asennolla tai kevyellä jarrupolkimen painalluksella. Myös rullaus sujui todella vaivattomasti: typpitäytteiset renkaat mahdollistivat kevyen kiidon matalalla vierintävastuksella ja meno oli hiljaista. Energian kulutus vaihteli 17.5 kilowattitunnin ja 21.2 kilowattitunnin välillä. Valmistajan lupaama toimintasäde, noin 400 kilometriä, pitänee hyvin kutinsa. Pikalatauksella akut voidaan ladata 80 prosentin tasoon puolessa tunnissa.
Auto on myös ketterä. Kääntösäde on vain 11 metriä. Loppusyksyn ensimmäisillä pikkupakkasilla pääsi kokeilemaan auton lämmitysjärjestelmää. Auto lämpeni energian kustannuksella todella nopeasti ja piti ikkunat sulana, auton lämmettyä voi lämmittimen säätää taas viileälle.
Alusta alkaen sähköautoksi rakennettu IBuzz täyttää hyvin edeltäjiensä saappaanjäljet. Siinä on sopivasti ripaus perinteitä, ulkomuodossa, sekä aimo annos nykyaikaista tekniikkaa, joka haastaa jopa kuljettajan. Sen kuljettajaa avustavat järjestelmät toimivat huomaamattomasti ollen kuitenkin koko ajan valppaana korjaamaan kuljettajan mahdollisia virheitä. Kuljettaja on kuitenkin kuningas, jolle auto tarjoaa nykyaikaisen, erittäin helpon työympäristön. IBuzz antaa viitteitä millaista tulevaisuuden autoilu voikaan olla.
Volkswagen IBuzz Cargo
Teho: 150 kW, 204 hv
Vääntömomentti: 310 Nm
Kiihtyvyys: 10,2 s 0-100 km/h
Huippunopeus: 145 km/h
Yhdistetty sähkönkulutus: 21,7 kWh/100 km
Akkukapasiteetti: 77/82 kWh
Latausteho: 11 AC kW
Maksimilatausteho: 170 kW
WLPT toimintamatka: 424 km
Tavaratilan koko: 3,9 m3
Kantavuus:650 kg
Vetomassa:1 000 kg
Myynti: Volkswagen Suomi