Tätä on reilu kuljetus

Reilu kuljetus -kampanjan päätuote on opaslehtinen, jota jaamme yksityisille yrityksille, julkisille hankkijoille kuten kunnille sekä järjestökenttään. Lähetämme asiakkaille sähköistä kampanjakirjettä, jossa on kuvattu kampanja ja linkki oppaaseen sekä yhteyshenkilöt, joilta kysyä lisätietoa.

Reilu kuljetus -opas on tehty vastuullisesti

Olemme ylpeitä Reilu kuljetus -oppaasta, koska se on tehty niin sanotusti viimeisen päälle. Pyysimme keskeisiltä viranomaisilta kuten Traficomilta, verohallinnosta ja aluehallintovirastosta sekä liikenne- ja viestintäministeriöstä kommentteja sisältöön. Luonnos kiersi lisäksi Suomen Yrittäjissä, Elinkeinoelämän Keskusliitossa, Keskuskauppakamarissa, Metsäteollisuus ry:ssä, Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Starassa, Kuntaliitossa, Logistiikkayritysten Liitossa ja Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitossa sekä totta kai SKAL-jäsenyhdistyksissä.

Saimme arvokkaita huomioita niin omalta väeltä kuin kollegajärjestöiltäkin. Lopputuloksena on opas, jonka voi hyvällä omallatunnolla lähettää asiakkaille.

Iiro Lehtonen, näytit Reilu kuljetus -seminaarissa tätä kuvaa. Kerro siitä.

– Se kuvaa toimijoita tavaraliikenteessä, ja kuinka kaikkia tarvitaan reiluun kuljetukseen. Jos yksi väistelee omia velvoitteitaan, se tarkoittaa, että toinenkin osapuoli tinkii vastuista. EU-ympyrässä oleva yritys autoineen ja kuljettajineen kuvaa kabotaasin harjoittajaa, jota koskee EU:n liikkuvuuspaketin myötä kiristyvät säännökset. Myös niiden on hoidettava työnantajavelvoitteensa siinä missä suomalaistenkin yritysten. Kerromme Reilu kuljetus -oppaassa muun muassa lähetettyjä työntekijöitä koskevasta ilmoitusvelvoitteesta kabotaasiliikenteessä.

Miksi reilu kuljetus on niin tärkeä asia?

– SKAL:n tavoitteena on, että markkinoilla noudatetaan yhteisiä kaikkia koskevia pelisääntöjä ja lakeja, ja sen päälle kilpaillaan rehdisti kukin omalla tarjonnallaan ja osaamisellaan – ei millään kepulikonsteilla. Se on reilua kuljetusta parhaimmillaan!

Miten sinä neuvoisit jäsenyrittäjiä käyttämään Reilu kuljetus -opasta?

– Se kannattaa ihan ensiksi lukaista läpi ja pohtia, onko omissa kuljetuksissa asiat kunnossa. Seuraavaksi huolehtisin, että oma asiakas saa sen käyttöönsä. Sen voisi ottaa mukaan seuraavaan asiakastapaamiseen tai pyytää omaa jäsenyhdistystä varmistumaan siitä, että asiakas saa materiaalin osana SKAL:n reilu kuljetus -kampanjaa. Itse suosisin digiversiota, jota pystyy klikkailemaan, mutta saa meiltä painetunkin oppaan mukaan vietäväksi, jos haluaa.

– Se, että esimerkiksi Metsäteollisuus on julkaissut oman kannanottonsa laillisuuden puolesta ja esimerkiksi ylikuormia vastaan, on vahva suositus kaikille asiakkaille.

Mitä jos velvoitteidenhoidossa on puutteita?

– Jos kuljetusyrittäjä havaitsee markkinoilla tietoista piittaamattomuutta ja epätervettä toimintaa, kyllä se on viime kädessä poliisiasia. Se on ihan samanlainen rikkomus kuin jokin veronkierto tai muu talousrikollisuus. Totta kai voi laittaa linkin oppaaseen ja viestin, että näihin kannattaisi tutustua, mutta jos on tietoisesta toiminnasta kyse, se tuskin auttaa. Suoralla keskustelulla ja asioiden avaamisella pystyy vaikuttamaan silloin kun molemmin puolin on hyvää tahtoa laittaa asiat kuntoon.

Petri Murto, mitä muuta SKAL tekee reilun kuljetuksen hyväksi kuin oppaan ja kampanjan?

– Reilun kuljetuksen kivijalan muodostavat lainsäädäntö ja valvonta. SKAL vaikuttaa edunvalvonnallaan siihen, että yhdet markkinat – yhdet pelisäännöt -periaate toteutuu, ja että lain noudattamista valvotaan.

– SKAL järjestää myöhemmin tänä vuonna myös kuljetusasiakkaille suunnatun Reilu kuljetus -koulutuksen, jossa käydään läpi kuljetusten tilaajia koskevaa lainsäädäntöä.

Ari Herrala, miten reilu kuljetus näyttäytyy SKAL:n antamissa lausunnoissa?

– Pyrimme lausunnoissamme vaikuttamaan siihen, että lainsäädäntö olisi mahdollisimman selkeä eikä jättäisi turhaa tilaa tulkinnoille. Jos laki on epäselvästi kirjoitettu, sitä on mahdotonta valvoa. Lain valvontapykälien tulee myös olla selkeitä ja vakavista rikkomuksista seuraamusten tulee olla riittävän tuntuvia, jotta ne tulevat myös valvotuiksi.

Voitko kertoa konkreettisen esimerkin lähiajan edunvalvonnasta näihin kysymyksiin liittyen?

– Kyllä vain! Tapasimme viime viikolla liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehiä ja neuvottelimme liikennepalvelulakiin tarvittavista muutoksista. Yksi keskeisistä kysymyksistä oli, miten asiakkaan vastuu ylikuormista toteutettaisiin. Esillä olivat myös pakettiautojen liikennelupavaatimuksen palauttaminen sekä asiakkaan vastuu ajo- ja lepoaikojen noudattamisesta. Neuvottelu sujui hyvässä hengessä ja saattaa olla, että saamme tärkeät muutokset liikennepalvelulakiin samassa aikataulussa kuin taksiliikennettä koskevat korjaukset.

Ota Reilu kuljetus -opaskäyttöösi

Niin jäsenyrittäjä kuin kuljetusten ostajakin voi pyytää painettuja Reilu kuljetus -oppaita SKAL-jäsenyhdistyksestä tai viestinnästä (viestinta@skal.fi). Digitaalisen oppaan saa heti käyttöönsä osoitteessa www.skal.fi/reilukuljetus

Hyvä kuljetusasiakas,– Tutustu oppaaseen, ota se käyttöön organisaatiossasi ja kouluta organisaatiotasi kuljetusten hankintaan– Keskustele ja kannusta asiaamme #reilukuljetus-tunnisteella sosiaalisessa mediassa. Meidät löytää: @SKALry Twitter, Instagram, Facebook, Youtube– Sitoudu reiluun kuljetukseen hankinnoissasi kannanotolla, kuten Metsäteollisuus– Reilu kuljetus on yhteinen asia - tule mukaan!

Lue Reilu kuljetus -seminaarista