Neljä vuodenaikaa ja nopeasti vaihtuvat sääolosuhteet lisäävät paineita kuljetusyritysten toimintaan. Lääke näihin on ennakointi. Talven lähestyessä kannattaa kiinnittää huomioita seuraaviin asioihin.


Talvi tuo mukanaan monia asioita, joilla on suuri vaikutus ajoneuvojen toimivuuteen, Hämäryys, liukkaus ja kovat pakkaset vaanivat kuljettajaa aiheuttaen ylimääräisiä sydämentykytyksiä. Paineita voidaan vähentää laajalla ajoonlähtötarkastuksella sekä ennakoivalla huollolla. Huollossa käydään läpi moottoriöljyn talvikelpoisuus, jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys sekä ilmankuivaimen kunto. Muista tarkistaa myös akkujen kunto sekä ohjaamolämmittimen toiminta.

Ajoonlähtötarkastus takaa huolettomia kilometrejä
Päivittäiseen ajoonlähtötarkastuksen kuuluu moottorin nesteiden lisäksi ilmankuivaimen toiminnan tarkastus kokeilemalla, kerääntyykö paineilmasäiliöihin kosteutta. Myöskään valaisimien kunnon tarkastusta ei kannata unohtaa: toimiva valaistus tuo turvaa yöaikaan taitettaville kilometreille. Kiertäessään työkalunsa kuljettaja voi tarkastaa samalla renkaidensa kunnon, ilmanpaineet (silmämääräisesti), muttereiden tiukkuuden ja kulutuspinnan kunnon. Muista talvirengasmääräykset! Ajoonlähtötarkastukseen kannattaa yhdistää mahdollisen hiekoittimen tarkastus varmistamalla, onko sen laatikossa kuivaa soraa ja toimiiko laite. Jos autoon on asennettu ketjunheittimet, on niidenkin kunto hyvä tarkistaa päivittäin.



Varaudu kovilla pakkasilla pahimpaan
Tankkaa aina talvilaadun polttoainetta, tarvittaessa arktista laatua. Ennen ajoon lähtöä kannattaa tarkistaa ohjaamon lämmittimen toiminta. On myös tärkeää antaa lämmittimen tehdä sammutustoiminta loppuun asti ennen ajoneuvon päävirran katkaisemista. Varaa varmuuden vuoksi lämmintä vaatetta, jos joudut pulaan kovassa pakkasessa. Jäätynyttä paineilmajärjestelmää ei enää pysty lämmittämään pakokaasuletkulla niin kuin ennen vanhaan: muoviset jarruletkut ja komposiittisäiliöt sulavat nopeasti pakokaasun lämmöstä. Paras tapa päästä huolettomiin kilometreihin onkin pitää huolta ilmankuivaajasta.



Ennakoi myös kilometrisi
Nopeasti vaihtuvat sääolosuhteet ja paikoin puutteellinen tienhoito asettavat talviseen liikenteeseen omat hankaluutensa. Talvella onkin parasta nähdä ja olla nähtävissä. Ajoon lähtiessä sekä matkan aikana tauoilla on hyvä puhdistaa lasit, peilit sekä valaisimien umpiot. Ajaessa tulee huomio kiinnittää liikenteeseen, ja hyvillä ajovaloilla on suuri merkitys näkyvyyteen. Muista kuitenkin lain asettamat vaatimukset valotehoista ja niiden määristä - ylilyönnit voivat johtaa ongelmiin valvontatilanteissa. Riittävä turvaväli sekä kelin vaihteluihin varustautuminen takaavat turvallisen etenemisen myös hankalissa olosuhteissa.



Päästöt alas myös pakkasessa
Päästöjen vähentämiseen tarkoitettujen laitteiden toimintakyky saattaa heikentyä talvikuukausina. Järjestelmät tarvitsevat lämpöä ja niiden toimintakykyyn vaikuttaa niiden ulkoinen ja sisäinen puhtaus. Typenoksideja vähentävän SCR-järjestelmän pahin vihollinen on tarpeeton joutokäynti. Nykyaikaisen dieselmoottorin palamistapahtuman lämpötila on erittäin alhainen, varsinkin tyhjäkäynnillä matalissa lämpötiloissa. Pitkäaikainen joutokäynti vaikuttaa myös moottorista päästöinä tulevien pienhiukkasten määrään täyttämällä ennenaikaisesti päästöjä säätelevän DPF-suodattimen. Hiukkassuodatin voidaan tarvittaessa puhdistaa rivakalla reissulla pitkin valtatietä. Regenerointi puhdistaa suodattimen, jos nokea ei ole kertynyt järjestelmään liikaa. Esilämmitä moottori kovilla pakkasilla lohkolämmittimellä.



Ennakoiden kevääseen
Vaikka talvea saattaa varsinkin Etelä-Suomessa joutua odottamaan pitkäänkin, kyllä se sieltä aina tulee. Laki asettaa raamit esimerkiksi renkaiden kunnolle sekä varustukselle, maalaisjärki asettaa rajat omalle toiminnalle. Ennakoiva talvihuolto sekä turvallinen ajotapa mahdollistavat vähäongelmaiset ajokilometrit kevään tuloa odotellessa.

_________________________________
SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:
Mercedes eActros 600 - kilpailukykyisempi toimintamatka
Tästä puhutaan: talvikausi alkoi
Kannattaako käytetyn kaluston hankinnassa lähteä merta edemmäksi kaupoille?