Sukkela sorajuna Scanialta

Näillä teillä sora-autot kulkevat ja siirtävät maa-aineksia pääkaupunkiseudun rakennusteollisuuden tarpeisiin. Koeajossa ollut Scanian 76 tonnin kokonaismassainen perinteinen automaattikasettiyhdistelmä on hieno esimerkki pohjoismaisesta kuorma-auto- ja päällirakennevalmistuksesta. Kokonaisuus on rakennettu asiakkaan näkökulmasta, ja siinä on otettu huomioon  liikenne- ja työturvallisuus.

Jorpen Scanian omalle modulaariselle apurunkopaketille rakentama lava Jykin valmistamalla perävaunulla edustaa hienosti kotimaista  päällirakennetaitoa. Ohjaamon järjestely on saanut kehuja sen ensiesittelystä alkaen. Kuljettajan paikka on siirretty mahdollisimman paljon etuvasemmalle eli se tarjoaa sananmukaisesti uusia näkökulmia kuljettajalle. Kun tähän lisätään hyvin suunnitellut peilipaketit, jotka peittävät näkyväisyyttä mahdollisimman vähän, kulkupeli tarjoaa turvallisen työympäristön sekä kuljettajalle että muulle liikenteelle.

Kuljettajan paikalle istuessa huomaa välittömästi ohjaamon laadukkuuden. Kojetaulunäkymä antaa hyvän ajonaikaisen informaation ja laadukas istuin helposti säädettävällä  ohjauspyörällä tarjoaa mukavan ajoasennon. Kuljettajan istuimen sijoituksen takia valokatkaisinpaneeli on siirretty oveen. Paneeli on herkkä kastumaan, kun ovi avataan sadekelillä. Uskomme  kyllä, että sen kosteussuoja on kohdillaan. Kokonaisuudessaan ohjaamo täyttää varmasti vaativankin kuljettajan tarpeet. 

Työn iloa. Turvallisuutta työntekoon.

Jytinää montun mäessä

Kun ajokilla pääsee liikkeelle, huomaa nopeasti, että nyt ajetaan nykyaikaisella kuorma-autolla, joka on rakennettu juuri toimintaympäristöönsä. Lastaukset montulla, siirtoajot pikitiellä ja  vekslaukset rakennustyömaiden pihalla onnistuvat mainiosti. Tasauspyörästön lukkojen käyttö on loogista ja valmistajan politiikan mukaisesti teliakseliston eri akseleiden kevennykset  tapahtuvat niin, että akselin nosto on tehokasta, mutta ei liikaa tiestöä rasittavaa. Nämä asiat myös tuodaan esille uutta ajoneuvoa luovutettaessa. Kun kiipeää montun pohjalta kohti maantietä,  tajuaa nopeasti sen, että V8:n moottorin äänimaailma ei ole pelkkää sirkusta, vaan silkkaa voimaa. Putkesta ei kuulu tuhinaa vaan kunnon jytinää. Alavääntö on kohdillaan, joten liian pienen vaihteen käyttöä ei tarvita. Automatisoitu 12-vaihteinen Opticruise-vaihdelaatikko tekee hienoa yhteistyötä moottorin kanssa.

Logiikkaa ja ergonomiaa.

Kelpo kokonaisuus

Pohjoismaalaisiin painoluokkiin suunnitellut työkalut takaavat tavarakuljetusten toimimisen maanosamme hankalissa olosuhteissa. Kasvavat kokonaismassat vaativat vahvoja moottoreita. Skandinaaviset kuorma-autonvalmistajat pystyvät ottamaan huomioon paikalliset olosuhteet ja painot paremmin kuin keskieurooppalaiset. Muualla Euroopassa yleinen 40 tonnin  kokonaismassa ei nykyisten päästövaatimusten aikana vaadi markkinoille suuria moottoritehoja. Toista se on karussa Pohjolassa, jossa kokonaismassat hipovat jo 80 tonnia. Scanian sorajuna varustettuna laadukkailla kotimaisilla päällirakenteilla on huippuluokan työkalu, jolla maa siirtyy helposti montulta työmaalle. Maahantuojan laaja huoltoverkosto takaa yhdistelmän liikkumisen kaikissa olosuhteissa. Kannattaa myös tutustua erilaisiin maahantuojan tarjoamiin palvelutuotteisin, joilla varmistetaan se, että liikkuminen olisi myös helppoa ja kannattavaa.