Tässä juttusarjassa kerromme SKALin uuden, vuonna 2024 käyttöön otetun strategian etenemisestä toimenpiteisiin. Tällä kertaa vuorossa on SKAL-brändin vaikuttavuuden kasvattaminen.


Strategiamme ensimmäinen täysi vuosi päättyy ja sitä esittelevässä sarjassamme on tultu kuudenteen ja viimeiseen strategiseen valintaan: brändiin sekä sen vahvistamiseen. SKALin tavoitteena on vahva ja valtakunnallisesti tunnistettava yhtenäinen SKAL, joka viestii toiminnastaan näkyvästi ja tavoittaa myös tulevan jäsenkunnan. Tavoitteen toteutumisen eri muotoja voi seurata jokainen niin jäsenviestinnän kanavissa kuin valtakunnan mediassakin.
Lähtötilanteessa vuoden 2023 syksyllä meillä oli kolmekymppinen brändi-ilme ja kymmenisen jäsenyhdistä, joiden nimessä oli ”SKAL”. Sosiaalisessa mediassa oli videomateriaalia, mutta Youtube-kanavamme oli vaisu. SKALia ei tunnettu sähäkästä audiovisuaalisesta viestinnästä. Medianäkyvyytemme oli varsin hyvä. Meillä oli ohjeita ja materiaaleja moneen, mutta aika oli ajanut SKAL-brändin ohi. Tätä todisti myös
sidosryhmäkyselymme, jossa todettiin silloisesta logosta, että se oli perinteikäs, vanhanaikainen ja akuankkamainen.

Uusi ilme yhdessä jäsenten kanssa
Aloitimme uuden logon ja visuaalisen ilmeen muovaamisen bränditoimiston kanssa jäseniä osallistaen. Keväällä 2024 jumppasimme Kuljetusyrittäjä-lehteä uuteen uskoon AD:n kanssa, jäsenyrittäjien mentoroimana. Tahkon liittokokouksessa kesäkuussa 2024 julkaistu uusi logo ja ilme saivat innostuneen vastaanoton. Nettisivut, sosiaalisen median kanavat ja uudistunut lehti julkaistiin samaan syssyyn. Kun ulkoiset puitteet olivat valmiit, saatoimme keskittyä uuden brändin voimalla muihin tavoitteisiimme.


t-paita ensiesittelyssään SKAL Forumissa (kuva: Alexander Tashtanbekov).

Strategian kehittämistiimistä potkua uudistuksiin
Heini Polamon vetämässä brändin vaikuttavuuden kehittämistiimissä ovat Kirsi-Mari Peltopakka, Sampsa Wichmann, Alexander Tashtanbekov, Mika Anttila ja Matti Grönfors. Keskimäärin kuukausittain kokoontuva tiimi piti huhtikuussa koko päivän työpajan, jossa oli sparraajina Suomen Yrittäjien viestinnän ja markkinoinnin johtoa. Polamon mukaan jokaisella tiimiläisellä on omat ”supervoimansa”, jotka hyödyttävät yhteistä työtä.
– Olemme saattaneet pureutua kokouksissa yhteen teemaan, kuten viestintä- ja brändistrategiaan tai medianäkyvyyden kehittämiseen. Meistä on hitsautunut todella kiva porukka, hän kuvaa.



Entä mihin panostatte jatkossa?
– Brändi- ja viestintästrategian jalkauttaminen aidosti kaikkeen tekemiseemme on tärkeää ja käytännön ohjeistuksia on tulossa lisää. Medianäkyvyyteen meidän on saatava vahvempaa rintamalinjaa koko valtakunnan laajuudelta, sillä meillä on edelleen saavutettavaa näkyvyydessä. Siinä päällimmäiset, Heini Polamo summaa.



_________________________________
SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:
Strategia: Vaikutamme logistiikka-alan toimintaedellytyksiin ennakoiden oikeissa paikoissa