Valtakunnalliseen neuvonantajapaneeliimme kuuluu liikenteen, logistiikan ja elinkeinoelämän kannalta kiinnostavia tieteentekijöitä. Tavoitteena on peilata tieteellistä näkökulmaa SKALin tavoitteisiin ja tuoda julkisuuteen tulevaisuuteen tähtäävää, korkean tason näkemystä liikenteen ja logistiikan teemoista. Lisäksi voidaan synnyttää kiinnostavaa vuoropuhelua tieteen ja elinkeinoelämän välillä.
Kysymykset:
Anna Aminoff
Vihreä siirtymä jatkaa keskeisenä liikenteen ja logistiikan sääntelyn ohjaajana, ja päästövähennystavoitteet tiukkenevat. Digitalisaatio laajenee. Älykkäiden liikennejärjestelmien, automaation, data-analytiikan ja kyberturvallisuuden edistäminen jatkuu. Komissio tiukentaa vaatimuksia uusiutuvien polttoaineiden käytölle raskaassa liikenteessä. Vetyteknologiaan ja synteettisiin polttoaineisiin suunnataan kannustimia.
Sääntely tuo haasteita ja mahdollisuuksia. Suomalaisilla yrityksillä on hyvät edellytykset teknologiainnovaatioiden kehittämiseen digitaalisen infrastruktuurimme ansiosta. Tiukentuva ympäristösääntely voi nostaa logistiikkakustannuksia ja heikentää Suomen viennin kilpailukykyä. Pitkät etäisyydet ja riippuvuus meri- ja maantiekuljetuksista tuovat lisähaasteita.
Menestyminen edellyttää infrastruktuuri-investointeja ja kilpailukyvyn vahvistamista. Investointeja esimerkiksi vety- ja sähköajoneuvojen lataus- ja tankkausverkostojen rakentamiseen on lisättävä. Digitalisaatio ja automaatio muuttavat osaamisvaatimuksia, joten Suomen tulisi panostaa koulutukseen. Sääntelyvaatimuksiin vastaamiseksi, sääntelyn yksinkertaistamiseksi ja hallinnollisen taakan vähentämiseksi tarvitaan useiden tahojen tiivistä yhteistyötä, sillä pitkät ja monimutkaiset lupaprosessit voivat hidastaa innovaatioiden käyttöönottoa.
Katri Kauppi
EU tulee varmasti ohjaamaan liikenneratkaisuja entistä voimakkaammin kohti vähäpäästöisiä ratkaisuja ja vaihtoehtoisia polttoaineita. Meidän tulee varautua tähän riittävällä infrastruktuurilla, joka tukee yrityksiä tässä siirtymässä.
Päästöjen lisäksi myös biodiversiteetin ja vesiresurssien suojelu nousee varmasti isompaan rooliin niin sääntelyssä kuin yleisesti vastuullisuustyössä tulevaisuudessa.
Yritysten pitää varautua näiden suhteen samankaltaisiin arviointeihin, raportointiin ja vastuullisuustoimiin kuin jo nyt toteutetaan päästöjen suhteen.
Heikki Liimatainen
Liikenteen sääntelyssä edistetään edelleen voimakkaasti päästövähennyksiä toimeenpanemalla tieliikenteen päästökauppa, tiukentuneet ajoneuvovalmistajien CO2-päästönormit, TEN-T-verkon raskaan kaluston sähkön ja vedyn jakeluinfran vaatimukset sekä logistiikan päästöraportointivelvoitteet.
Fossiilisilla polttoaineilla ajaminen kallistuu ja vaihtoehtoiset käyttövoimat halpenevat.
Vaihtoehtoisista käyttövoimista tulee myös tärkeä valintakriteeri kuljetussopimuksissa. Käyttövoimamurros avaa uusia markkinoita esimerkiksi projektilogistiikassa ja kaasukuljetuksissa.
Lauri Ojala
Aiempi voimakas painotus ns. puhtaaseen siirtymään tullee lientymään, mutta esim. AFIR-sääntelyn toimeenpanon valmistelu jatkuu.
Kumipyöräliikenteessä HCT-yhdistelmien laajeneminen useampiin maihin saattaa kauden aikana edetä. Kuljetusalan keskittyminen yrityskauppojen myötä jatkuu, mikä voi osin näkyä kilpailuoikeudellisessa ohjauksessa isoimmissa kaupoissa.
Sääntelyn suoria merkittäviä vaikutuksia on vaikea nähdä, varsinkin sellaisia, jotka kohdistuisivat erityisesti Suomeen.
Menestyäksemme olisi tärkeää jakeluvelvoitteen seuranta ja sovittaminen EU:n yleiseen tahtiin: Vuoteen 2030 mennessä uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian osuus on nostettava EU:ssa 14 prosenttiin liikenteen energian loppukulutuksesta.
SKALin neuvonantajapaneeli
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n tieteelliseen neuvonantajapaneeliin kuuluvat Anna Aminoff (Svenska Handelshögskolan), Olli-Pekka Hilmola (Lappeenrannan yliopisto), Jouni Juntunen (Oulun yliopiston kaukkakorkeakoulu), Katri Kauppi (Aalto Yliopisto), Heikki Liimatainen (Tampereen yliopisto), Jorma Mäntynen (Destia), Lauri Ojala (Turun yliopisto). Vastauksista julkaistaan määräajassa saadut.