SKAL antoi suunnitelman luonnokseen elokuussa lausunnon, missä korostaa Suomen kilpailukyvystä huolehtimisen tärkeyttä.


Ilmastolain mukaan valtioneuvosto hyväksyy keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan kerran vaalikaudessa. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n edunvalvontajohtaja Ari Herrala sanoo ilmastotoimien olevan tarpeellisia, mutta peräänkuuluttaa kokonaiskuvaa.
– Ilmastotavoitteita asetettaessa ja toimenpiteitä arvioitaessa on arvioitava ja otettava huomioon sääntelyn vaikutukset elinkeinoelämälle ja Suomen kilpailukyvylle, Herrala painottaa. Kansallista ilmastopolitiikkaamme ohjaavaan ilmastolakiin perustuen Suomi on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Herralan mukaan tavoite on kuitenkin liian tiukka.
– On välttämätöntä, että ilmastolain tavoitteet avataan ja arvioidaan uudelleen. Suomen ei tule asettaa itselleen EU-vaatimuksia tiukempia kansallisia tavoitteita. Logistisen järjestelmämme luonteesta johtuen Suomi on muuta Eurooppaa riippuvaisempi polttomoottoriteknologiasta ja käyttövoimamuutos pois fossiilisista polttoaineista vie aikaa, hän huomauttaa.
SKALin logistiikkajohtaja Outi Nietola muistuttaa, että teollisuudessa käydään parasta aikaa ankaraa kansainvälistä kilpailua, jossa ratkaisevaa on se, missä päin maailmaa tuotteet pystytään valmistamaan kannattavasti ja kilpailukykyisesti.
– Suomen ei tule harjoittaa politiikkaa, josta pahimmillaan hyötyvät ne maat, jotka eivät välitä laisinkaan päästöjen vähentämisestä.
Koko lausunnon pääset lukemaan täällä.



SKAL vaatii:
• Päästövähennysten oltava tasapuolisia
• Hankintatukia tarpeen jatkaa
• MAL-sopimusten toteutuminen on tärkeää
• Tiestön kuntoa parannettava myös päästöjen vähentämiseksi
• Jakeluvelvoite pidettävä maltillisena
• Taakanjakoasetuksesta syytä luopua polttoainejakelun päästökaupan myötä



________________________________
SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:
Järjestöt: Ilmastolakia on muutettava – hiilineutraaliutta ei saavuteta 2035
Pakoputken päässä puhisee- onko dieselmoottorilla tulevaisuutta?