

SKALin arvot ovat olla luotettava asiantuntija, vastuullinen suomalainen, rohkea uudistaja ja jäsentensä puolella. Arvojamme punnitaan tietoisesti tai tiedostamatta joka päivä. Ne ohjaavat toimintaamme. Huolellista punnintaa tehtiin jälleen, kun eduskuntaan tuli syksyllä lakiesitys, jossa esitettiin työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistumista vuoden 2026 alusta alkaen. Me SKALissa aiomme säilyttää jäsenmaksujen verovähennysoikeuden.

Miksi? Ensisijaisesti sen vuoksi, että SKAL ei ole työmarkkinajärjestö, eikä siten lähtökohtaisesti kuulu siihen joukkoon jonka jäsenmaksujen verovähennysoikeutta ollaan poistamassa. SKAL ei ole osapuoli työehtosopimuksissa, eikä SKAL vaikuta työlainsäädännön kysymyksiin. Emme myöskään halua yhtään perusteettomia lisäkustannuksia jäsenyrityksillemme.
Muuten me toimimme erittäin laajasti koko alan puolesta koko maassa. Esimerkkejä viime vuoden työstämme voit lukea Vaikuttamisen vuosi- asiakirjasta. Ajamiamme ja tavoitteidemme kannalta merkittäviä linjauksia on jatkuvasti käsittelyssä. Hallitus antoi esimerkiksi esityksen polttoaineveron alentamisesta. Sitä on jo aiemmin tällä hallituskaudella kevennytty noin 170 miljoonalla, ja tällä uudella esityksellä taas lisää 100 miljoonalla eurolla. Dieselin polttoaineverotus on tuplaantunut 2000-luvulla, nyt suuntaa käännetään. Vuosikymmenien ajan SKALin tavoitteena ollut ammattidiesel-laki on sekin lopulta valmistelussa. Ratkaisu liittyy myös polttoaineen jakelun päästökaupan voimaantuloon, jonka aikataulussa on huojuvuutta.

SKAL ei ole työmarkkinajärjestö
Toistan alussa toteamamme: emme ole työmarkkinajärjestö. Työehtosopimusten tekemisestä vastaa alallamme Autoliikenteen Työnantajaliitto. SKAL on elinkeinopoliittinen kuljetusalan yrittäjien oma järjestö.
Jäsenmaksujen verovähennysoikeuden säilyttäminen vaati kuitenkin toimenpiteitä. Pidimme lokakuun lopussa ylimääräisen liittokokouksen, ja teimme sääntömuutoksen, jonka mukaan SKAL ei voi toimia työmarkkinajärjestönä. Tämä vastaa tosiasiallista tilannetta.
Tavoitteenamme on siis yksiselitteisesti säilyttää SKALin jäsenyrittäjien jäsenmaksun verovähennysoikeus. Toimimme järjestön arvojen mukaisesti, jäsenten etua valvoen. Jäsenen puolella.

On varmaa, että moni haluaa tulkita tätä lakia eri tavoin ja rajata toimintaa laajemminkin. Me SKALissa arvioimme, että esimerkiksi kuljetusalan työvoiman saatavuuden varmistaminen, kuljettajan ammattiin pätevöitymisen tapoihin vaikuttaminen tai alan houkuttelevuuden parantaminen ei ole verolainsäädännössä tarkoitettua, jäsenmaksun verovähennysoikeuden poistavaa työmarkkinatoimintaa. Toiseksi esimerkiksi nostan ajo- ja lepoaikasääntelyn, joka koskee myös yrittäjäkuljettajia, jotka eivät toimi työsuhteessa, eivätkä siten voi olla työmarkkinasääntelyn kohteena.
Lopulta kyse on yksittäisen yrityksen verotukseen liittyvästä tulkinnasta. SKAL on toiminut nyt luotettava asiantuntija -arvonsa mukaisesti tekemällä parhaan tietämyksensä mukaisen arvion siitä, onko SKALin jäsenmaksu verotuksessa vähennyskelpoinen vai ei. SKALin arvio perustuu lakiin ja sen taustamateriaaleihin. Me emme spekuloi asioilla, jotka eivät perustu lakiin tai sen esitöihin.
Lain ja toimiemme perusteella SKALin jäsenmaksujen verovähennysoikeus on säilymässä. Jos verottaja antaa asiasta tulevaisuudessa ennakkopäätöksiä, tai asiaan muodostetaan oikeuden tuomioita, SKAL ottaa ne huomioon omissa arvioissaan.

Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
