Sähkökuorma-auto– mitä ottaa huomioon hankintaa miettiessä

Sähköä energiana käyttävien kuorma-autojen toimintasäde kasvaa nopeasti akkuteknologian kehittyessä. Akkukemian kehitys vaikuttaa energian varastoinnin tehokkuuteen, ja akkujen omapainojen pienentyessä kuljetuskaluston kantavuus paranee.

SKAL ry_Kuljetusyrittaja 4_2025_Koe-ajossa- Sahkorekat_artikkelikuva

Viimeisen viiden vuoden aikana raskaan kaluston sähköistyminen on saanut sananmukaisesti kipinää. Joukkoliikenne on ollut kehityksessä eturintamassa, ja sieltä saatuja kokemuksia on ollut helppo käyttää hyväksi suunniteltaessa erilaisia ratkaisuja myös kuljetuskalustoon. Sähköinen liikkuminen on jo jokapäiväistä muutamalle suomalaiselle kuljetusliikkeelle. Asia, joka vielä hidastaa kehitystä, on tarpeeksi tilavien alueiden löytäminen kuorma-autojen latauspaikoiksi.

SKAL ry_Kuljetusyrittaja 4_2025_Koe-ajossa- Sahkorekat_Scania Electric
Scanian sähkörekka

Tankki täyteen vai akut lataukseen?

Kuluneet vuosikymmenet ovat olleet helppoja polttomoottorilla toimiville kulkuneuvoille: huoltoasemaketjut ovat laajentaneet verkostoaan niin, että tankillisen polttoainetta voi tankata missä tahansa. Toisin on sähköautojen kanssa. Raskaan kaluston latauspaikkoja on vain muutamia koko valtakunnassa. Alan pioneeriyritykset ovat järjestäneet terminaaleihinsa mahdollisuuden ladata ajoneuvo samalla, kun se toimii alueella.

Pääkaupunkiseudun sekä sen lähikaupunkien välinen liikenne voidaan hoitaa jo nyt sähköisellä kalustolla. Toimintamatkojen kasvaessa on myös mahdollista operoida nelostien runkoliikenteessä Pääkaupunkiseudun ja Oulun välillä. Tämä tosin vaatii suunnittelua.

SKAL ry_Kuljetusyrittaja 4_2025_Koe-ajossa- Sahkorekat_VolvoFH
Volvon sähkörekka

Kana vai muna?

Maassamme on tällä hetkellä reilut sata sähköllä toimivaa kuorma-autoa. Latausasemia niitä varten on kuitenkin vasta muutamia. Sähköllä operoitava kuljetuskalusto vaatii liikkuakseen suuria logistisia suunnittelutehtäviä. Monessa työvuorossa auto liikkuu? Onko kuljetusreitillä mahdollisuus välilataukseen? Millaisella sovelluksella tarvittava energia maksetaan? Miten varmistetaan se, että tarvittaessa latausasema on vapaana? Muun muassa näiden asioiden kanssa sähköön siirtymistä suunnitteleva yrittäjä joutuu painimaan. Asioita helpottaa suuresti se, että raskaan kaluston maahantuojilla on organisaatiossaan henkilöitä, joiden vastuualueena ovat vaihtoehtoiset energiamuodot. Siirtyminen sähköön kannattaakin aloittaa keskustelulla kyseisten henkilöiden kanssa.

SKAL ry_Kuljetusyrittaja 4_2025_Koe-ajossa- Sahkorekat_Scania Electric_2
Scanian sähkörekka

Automyyjän ammattitaito auttaa alkuun

Ammattitaitoinen automyyjä on avainasemassa, kun harkitaan sähköistä tavarankuljetusta. Hän tietää ajankohtaisen lainsäädännön sekä sen, kuinka mahdolliset hankintatuet vaikuttavat kauppahintaan. Häneltä löytyy myös ratkaisu siihen, millaisilla varusteilla uusi ajokki saapuu. Hyötyykö asiakas enemmän akselimoottoreista, millainen akkupaketti olisi hänen kuljetustoimintaansa paras, ja tarvitaanko terminaalin pihalle laturia?

Automyyjällä on laskentaohjelma, jolla pystytään arvioimaan auton elinkaaressa se kääntöpiste, jonka jälkeen edullisemmat energiakustannukset kompensoivat ajoneuvon kalliimman hankintahinnan. Samoin hän pystyy suunnittelemaan, kuinka toimintamatka saadaan mahdollisimman suureksi hyödyntämällä matkan varrella olevia latausasemia. Hän voi myös konsultoida, miten yritys voi hankkia oman latausaseman.

Asian ymmärtävä henkilöstö on kaiken perusta

Kun kuljetusyrittäjä on saanut varmuuden siitä, että sähköinen liikkuminen on yrityksen näkökulmasta kannattavaa, täytyy alkaa miettimään, kuinka henkilöstö saadaan valmennettua siihen, että liikennöinnin alkaessa kaikki tietävät oman osuutensa siinä, että siirtyminen on kannattavaa. Kuljettajaksi kannattaa valita hänet, joka on jo motivoitunut ajamaan taloudellisesti polttomoottorilla. Kuljettaja, joka taitaa ennakoivan ajamisen periaatteet, voi käyttää niitä hyödyksi myös ajaessaan sähköautoa.

Ajojärjestelyn uudeksi tehtäväksi tulee suunnitella kuormat niin, että pystytään varmistamaan energian riittävyys koko toimintamatkalla. Toimintamatkaan vaikuttavat keli, vuodenaika sekä kiire. Saumaton yhteistyö kuljettajan kanssa mahdollistaa täyden hyödyn uudesta energiamuodosta.

SKAL ry_Kuljetusyrittaja 4_2025_Koe-ajossa- Sahkorekat_plussat ja miinukset

_________________________________

SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:

Volvo FH Electric 6×2 – Sähköllä moduulimittoihin

Päiväksi ison ratin taakse

Toimivaa jakeluinfraa tarvitaan