Keski-Euroopassa liikkuvat myös raskaat kuormat kuten lavetit ja maansiirtokalusto, ja olosuhteet ovat paikoin rajuja. Hevosvoimia tarvitaan raskaisiin haalauksiin. Tästä syystä kuorma-auton valmistajien mallistoon on tullut viime aikoina myös vaihtoehtoja näihin raskaskuljetuksiin. Jykevät 800 hevosvoimaa hipovat jättikoneet on unohdettu, mutta näköpiirissä ovat järkevät noin 600 hevosvoimaa jauhavat moottorit. Nykymoottoreiden päästöhallinta perustuu pitkälti kompromisseihin, lämmönhallinta on tärkeätä.
Haastaja
Pääsimme maistelemaan Ivecon vastausta voimaa vaativiin kuljetuksiin. Jykevä, 13-litrainen, 570- hevosvoimainen kolmeakselinen Iveco X-Way haastaa pohjoismaalaiset mäkikuninkaat niiden omilla toiminta-alueillaan. Läpivetävillä vetoakseleilla ja korkealla vetopöytäkorkeudella varustettu rekanveturi soveltuu mainiosti sorapuolikkaan tai lavetin vetoon. Hyvin optimoitu voimansiirto ja 16-nopeuksinen automatisoitu vaihteisto tekevät hyvää yhteistyötä.
Helppo nousta.Autoon nousu käy turvallisesti ja helposti. Hyvät tartuntakahvat ja karhennetut astinlaudat takaavat sen. Kuljettajan paikka on perinteinen ja näkymä ulos hyvä, lukuun ottamatta apumiehen puolen peilipakettia, joka peittää liiaksi näkyvyyttä etuoikealle. Tätä voi kompensoida liikuttamalla niskaansa. Korkean ohjaamon lähes tasainen lattia tarjoaa helpon läpikulun ohjaamon toiselle puolelle. Tasainen lattia antaa päällirakentajalle hyvät mahdollisuudet sijoittaa laitteiden hallintavivut niin, että ne ovat helposti kuljettajan ulottuvissa.
Helppo matkustaa
Koeajossa ollut yksilö oli varustettu toimistopaketilla. Pakettiin kuuluu ohjaamon takaosassa, vuoteen sijalla oleva, osin ylös nostettava taso, jonka molemmin puolin on kaksi tuolia. Tarvittaessa taso voidaan laskea alas, jolloin saadaan aikaan väliaikainen vuode. Aikaisemmin mainittu, hyvin optimoitu voimansiirto mahdollistaa pyörittelyn lähialueen rakennustyömailla ja myös pidemmän reissun lavetti perässä. Yöpyminen mukavassa ohjaamossa on helppoa.
Kuljettajan työmaa. Toimistohommia.Monttuunja maantielle
Auton ajettavuus ja vetokyky ovat kohdillaan. 16-nopeuksinen automatisoitu vaihteisto toimii hienosti, oikea pykälä löytyy moneen menoon. Pitkä perävälitys tekee pitkistä reissuista taloudellisia. Hidas peruutusvaihde taas helpottaa, kun vekslataan kärryjä ahtaisiin rakoihin. Moottorin teho ja vääntö riittävät varmasti tilanteisiin, joissa auto työskentelee. Tarjolla on myös telinkevennys, joka lisää liikkeellelähtökykyä entisestään. Erityistä huomiota valmistaja on kiinnittänyt työturvallisuuteen. Perävaunun kiinnittäminen on yksi näistä asioista. Polttoainesäiliön kylkeen integroidut askelmat ja oikeisiin paikkoihin asennetut tasot mahdollistavat vaunun turvallisen kiinnityksen.
Kokonaisuus ratkaisee
Iveco X-Way edustaa mainiolla tavalla valmistajan tiettyyn ajotehtävään toteuttamaa ajoneuvoa. Mainiosti potkiva moottori, hyvin toimiva vaihteisto ammattitaitoisesti optimoituun voimansiirtoon tarjoaa hyvän työkalun vaativaan ajoon. Ivecolla on hyvät paukut lyödä kiilaa pohjoismaisten valmistajien markkinaosuuksiin. Kyllä siellä montun mäessä pärjää myös espanjalaisella.