Odotimme Renaultin myyjän kanssa Vuosaaren satamassa Mörköä. Nimen on keksinyt Renaultin suomalaisen maaorganisaation henkilökunta. Nimi kuvaa hienosti auton ulkomuotoa, joka saattaa pelottaa herkempää. Vihdoin laituriin kiinnittyneen laivan kellarin rampista kuului dieselin ääntä. Mörkön keula nousi kevyesti kohti laituria, jossa vaihdoin paikkaa auton laivasta ulos ajaneen ahtaajan kanssa.
Autoon nousu – kyseessä on oikeasti nousu – oli itse asiassa yllättävän helppoa. Korkean maavaran vuoksi ohjaamon askelmatkin ovat todella korkealla. Vaatii notkeaa polvea ja joustavaa selkärankaa kiivetä ylös päiväohjaamoon.
Asia on onneksi otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Ylösnousua helpottavat erittäin tukevat tartuntaputket, jotka ovat maalattu näkyvästi keltaisiksi. Ne ovat myös esimerkillisesti muotoiltuja, sananmukaisesti käteen sopivia.
Kun olin saanut itseni nostettua kuljettajan penkille, kohtasin yhden parhaimmista penkeistä, johon olen saanut istua urani aikana. Auton ajaminen neljänsadan kilometrin päähän ei tuntunut ollenkaan kehossa. Ohjauspyörän säätö on järjestetty nykyään samalla tavalla kuin veljellään Volvolla, homma hoituu vasemman jalan kengänkärjellä omasta katkaisijasta.
Ohjaamon muut järjestelyt ovat hyvällä tasolla. Kokonaisuus olisi vieläkin parempi, jos oikean puolen peilipaketti ei olisi kiinni A-tolpassa kaventaen huomattavasti näkymää oikealle. Auton kapea päiväohjaamo soveltuu erittäin hyvin raskaaseen maansiirtoon.
Ohjaamossa on tilaa voileiville, muttei oikein muille tarvikkeille. Koeajoyksilön molemmat sivut oli pakattu täyteen tavaraa. Polttoaine- ja AdBlue-säiliöt oli sijoitettu esimerkillisesti niin, että ne ovat hyvin suojattuja.
Kaivoskäyttöön suunniteltu, tarvittaessa jokaisella akselilla vetävä Renault K on yllättävän ketterä. Ainoastaan teliveto päällä auton kääntösäde on alle kymmenen metriä, nousu- ja jättökulmat ovat suuret. Erinomaisiin maasto-ominaisuuksiin kuuluvat keulan muotoilu ja nostettava takapuskuri, joka nostaa samalla roiskeläpät ylös.
Akseleiden eri vaihtoehdot vedon ja lukkojen suhteen jäivät tällä kertaa kokeilematta. Niiden toiminnan hallinta on joka tapauksessa helppoa yksinkertaisten katkaisijoiden avulla.
Louhoksessa ajoon tarkoitettu Renault K 8x8 täyttää sille asetetut odotukset. Se on jykevä, mutta samalla helposti hallittava kokonaisuus. Auton luonteesta selviää nopeasti sen valmistajan todella pitkä kokemus maastokäyttöisistä kuorma-autoista. Niitä on käytetty ympäri maailmaa niin sotilas- kuin avustuskäytössä, on niillä ajettu ralliakin. Renault on tuttu näky esimerkiksi Dakarrallissa (aiemmin Pariisi–Dakar-ralli).