Ranskalaiset ovat olleet aina mukavuudenhaluisia. He nauttivat hyvästä ruoasta ja haluavat viettää yönsä mukavasti. Jostain syystä nämä asiat juolahtivat mieleen Renault T High:in ratissa matkalla jäisellä viitostiellä Vantaalta Kajaaniin. Tuolla matkalla saa jo jonkinlaisen kokonaiskuvan uuden rekanveturin ominaisuuksista.
Takateliveturin perässä kulki perävaunu, johon lastattujen kollien paino nosti yhdistelmän kokonaismassan lähes neljäänkymmeneen tonniin. Ajokin 520-hevosvoimainen, ruotsinsukuinen voimalinja kuljetti massaa kevyesti. Siihen yhtäläisyys emoyhtiön tuotteisiin jäikin. Nyt tehtiin matkaa Renaultilla, joka on varustettu korkealla ohjaamolla. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi uuteen ohjauspyörään, joka istuu käteen paremmin kuin vanha, jonka keskiö oli omituisen muotoinen ja ulkoreunoja korkeammalla. Nykyinen on paljon parempi. Myös ohjauspyörän säätö on muuttunut paremmaksi. Nyt säätö onnistuu ruotsalaisen veljensä tutuksi tekemällä jalkapolkimella, säätökulmista löytyy varmasti oikea kaikenkokoisille kuljettajille.
Uusi ohjauspyörä säätöineen mahdollistaa myös sen, että kuljettaja näkee koko mittariston eikä sitä tarvitse kurkkia ohjauspyörän takaa. Kojetaulun muoto ja sen antama informaatio on selkeää. Ohjauspyörän alla olevilla säätöpyörillä on helppo navigoida ajotietokoneen eri valikoissa, kunhan ensin opettelee niiden käyttölogiikan.
Kuljettajaa häiritsevät hieman pimeässä ajaessa kojetaulun heijastumat kuljettajan puoleiseen peiliin. Tällä retkellä ei ollut vielä mahdollista kokeilla, kuinka vuorokausilevon vietto onnistuu uudella 800 milliä leveällä Serenity-vuoteella. Ainakin perstuntumalla vuode tuntui miellyttävältä. Ohjaamon ovissa on mekaaniset lisälukot, joilla kuljettaja voi varmistaa yöunet, jos hän joutuu viettämään yönsä turvattomalla alueella.
Lähes kuudensadan kilomerin koeajo paljasti auton hyvän luonteen. Voimalinja toimii hyvin keskenään, pitkä perävälitys 2,47 yhdistettynä matalilla kierroksilla vetävään moottoriin mahdollisti vähintään kohtuullisen pienen kulutuksen, noin 30 Kelin vaikutus kulutukseen oli melko suuri. Auto kulkee vakaasti, automatisoitu vaihteisto vaihtaa juuri siellä missä tarvitsee. Tämä ei ole uutta, kun ajattelee mistä voimalinja on kotoisin. Myös maaston tunnistava Optivision-vakionopeudensäädin ennakoi vaihtamistapahtumat oikein, tämä sillä perusteella mitä kelistä johtuen sitä pystyi käyttämään.
Renault T High 520 on erinomainen esimerkki nykyaikaisesta matkailuautosta. jolla pitkät päivätaipaleet sujuvat vaivattomasti ja ajon jälkeinen lepohetki mukavasti. Sen sukulaisuus Volvoon on selkeästi nähtävissä tekniikassa, mutta ohjaamon suunnittelun perinteet ovat legendaarisesta Renault Magnumista. Tilan käyttö on hienosti suunniteltu pitkiä taipaleita ajaville kuljettajille. Tällä voisi lähteä käymään pidemmälläkin.