Rakennustyömaiden monitoimikone

Avolavan ja kohtuullisen nostokyvyn omaavan nosturin kuorma-auto on KTK-kuljettajan lempityökalu. Sillä onnistuu monipuolinen tavaranjako työmaille, joista ainakaan kaskukeskuksissa ei ole pulaa.

Koeajossa oli Renault C 380. Tamperelainen Peltokulma Oy on rakentanut akseliväliltään 4 600 millin alustalle monikäyttöisen paketin. Siihen kuuluu sisäpituudeltaan 7 metriä pitkä ja 2.55 metriä leveä alumiinilaitainen Craneliner -rahtilava sekä nostoteholtaan 16.82 tonnimetrin Fassi F195A -kappaletavaranosturi.

Kokonaisuus on laadukas ja hyvännäköinen. Korkeudeltaan 800 millin alumiinilaidat ovat varustettu Kinnegripin kuumasinkityillä lukkotolpilla, joten laitojen käyttäminen on helppoa ja ne ovat pitkäikäisiä. Omamassaltaan 13 300 kiloa painavalle kuorma-autolle jää kantavuutta mukavat 14 700 kiloa.

Renaultin voimansiirtolinjan keulilla on vahvasti ruotsinsukuinen, 11 litrainen, ajoneuvo. 380 hevosvoimaa ja 1800 newtonmetrin väännön omaava moottori riittää mainiosti vetokoukuttomaan rahtiautoon.

12-nopeuksisen, automatisoidun Optidriver -vaihteiston hallinta tapahtuu ohjauspyörän pylväässä sijaitsevasta monitoimiviiksestä. Tämän käyttö vaatii hiukan harjaantumista, mutta sen käytön opittua homma toimii hienostuneesti.

Vaihteenvalitsimen sijainnin vuoksi läpikulku ohjaamossa on helpompaa. Kuljettajan istuin on erittäin hyvin muotoiltu ja antaa tukevan istuinasennon. Kolmeen suuntaan säädettävän ohjauspyörän ansiosta ajoasennosta saa helposti mieleisensä. Lähelle oikeanpuoleista A-tolppaa asennetut peilinkuvut lisäävät apumiehenpuoleista katvealuetta. Suuri etukulmapeili sekä peruutuskameran näyttöön yhdistetty, oikeanpuolen katvealuetta kuvaava kamera helpottaa tilannetta.

Renaultin C-sarja on näppärä, kaupunkijakeluun sopiva kuorma-auto. Varustettuna kotimaassa asennetulla lavalla nostureineen on saatu aikaan moneen käyttöön soveltuva monitoimiauto. Kohtuullisen kantavuuden omaavana ja hyvän sivu-ulottuman omaavan nosturin ansiosta pitkän tavaran jakelu rakennustyömaille onnistuu mainiosti. Ranskalainen auto sopii hyvin suomalaiseen kaupunkikuvaan.

Renault C380 P 6x2

Moottori: 11 litraa, 380 hevosvoimaa / 1 800 newtonmetriä

Vaihteisto: Optidriver AT 2612F, 12 nopeutta eteen, 2 taakse

Vetoakselin välityssuhde: 2.85

Akseliväli: 4600 millimetriä

Lava: Craneliner-rahtilava, 7 000 x 2 550 millimetrin alumiinilaidat

Nosturi: Fassi F195A, nostoteho 16.82 tm

Myynti: Renault-Trucks Suomi