Maailman viidenneksi suurimman autonvalmistaja SAIC-Motorin uusi suomalainen maahantuoja on ottanut tuontimallistoonsa kaksi pakettiautoa. Saimme tuoreeltaan koeajoon 3 500 kilonkokonaispainoisen Maxus e-DELIVER 9 -sähköpakettiauton. Koeajettu yksilö oli suurin, 11 kuution tavaratilalla varustettu malli. Autoa saa myös kevytkuorma-autona 13 kuution tavaratilalla. Auton omamassa on hiukan reilu 2 600 kiloa, joten kantavuudeksi jää 860 kiloa. Tavaratila on selkeä, hyvin vaneroitu ja varustettu lattiasidontalenkein. Sivuseinien yläosassa olevat LED-valaisimet ovat hyvin tehokkaat valaisten tavaratilan mainiosti. Takaovet avautuvat hyvin, lähes sivuseinää vasten.
Autoa liikuttaa 200-hevosvoimainen, 310 Nm:n väännön omaava sähkömoottori. Se saa eväänsä 88,55 KWh:n akustosta, joka on sijoitettu matalalle pohjalevyn päälle. Valmistajan arvion mukaan auton toimintasäde on kolmensadan kilometrin luokkaa (WLTP 296 km.). Akun lataus 20 prosentin varauksesta 80 prosenttiin kestää DC- pikalatauksella 45 minuuttia ja kotona vaihtovirtalatauksella akun täyttymiseen menee aikaa noin kahdeksan tuntia. Auton kojetaulun energiamittarin ja koeajon aikana tehtyjen latausten perusteella luvattu toimintasäde pitänee myös paikkansa.
Auton ohjaamo täyttää kaikki länsimaiset standardit. Ajoasento on mukava, kojetaulunäkymä nykyaikainen. Suunnanvaihtajasta voidaan hallita myös rekuperaation voimakkuutta kolmella eri asennolla. Näistä ennakoiva kuljettaja voi valita mieleisensä riippuen ajo-olosuhteista sekä maastosta. Tällä on suuri merkitys toimintasäteeseen, ennakoivuus vie pidemmälle. Ajaminen on helppoa; suunnanvaihdin D-asentoon, yllättävän suuren liikeradan omaavan käsijarruvivun vapautus ja kaasua, siis sähköä. Auto lähtee liikkeelle ripeästi, tämä ei ole itsetarkoitus, ripeät lähdöt kuluttavat energiaa. Kevyellä jalalla pääsee pidemmälle. Riippuen alamäen jyrkkyydestä sekä esimerkiksi liikennevaloihin lähestymisen nopeudesta, kuljettaja voi säätää moottorijarrutuksen tehoa ja näin ottaa osan energiasta talteen akustoon. Oikea-aikaisella rekuperaatiolla voidaan toimintamatkaa pidentää huomattavasti.
Kiinalainen sähköpakettiauto yllätti positiivisesti, positiivisuudellaan. Maxus on laadukkaasti rakennettu, vaihtoehtoista voimanlähdettä käyttävä menopeli. Auton maahantuojan, norjalaisen RSA:n suomalainen tytäryhtiö panostaa kunnolla sähköautoihin. Norjalaisilla on hyvin pitkät perinteet sähköautoilusta. RSA Suomi on aloittanut valtakunnallisen jälkimarkkinoinnin kehitystyön. maahantuoja on laajentamassa mallistoaan muun muassa myöhemmin julkistettavalla avolavaisella pakettiautolla.