Kokeilemamme neliakselinen Ivecon T-Way edustaa muualla Euroopassa yleistä, kahdella ohjaavalla etuakselistolla ja kahdella vetävällä taka-akselilla varustettua alustatyyppiä.
Auto on ketterä, helposti lastattavissa oikeisiin akselipainoihin ja tarvittaessa ensimmäisellä akselilla voi ”roikottaa” ojien yli. Yhdeksän tonnin etuakselimassoilla sekä kolmentoista tonnin taka-akselimassoilla saadaan aikaan suuri tekninen massa. Lehtijousisen telin ripustus on tuettu uudella, yhdestä valukappaleesta tehdyllä V-Link-tukivarrella. Näin on saatu painonsäästöä 250 kg. Tämän lisäksi autossa on levyjarrut kaikissa pyörissä, painonsäästöä 75 kg. Kallistuksenvakaajan uudella suunnittelulla ja sijoituksella on saatu korotettua maavaraa ja painoa on pudotettu 50 kiloa.
Uuden ulkonäön myötä 2 300 milliä leveä ohjaamo on uudistunut edukseen myös sisältä. Peilinkupujen asennus pidempien varsien päihin sekä luopuminen jaetusta sivulasista parantavat näkyvyyttä sivuille huomattavan paljon. Tartuntakahvojen paikka on mietitty uudelleen, joten nyt ohjaamoon nouseminen on helppoa.
Ohjauspyörän säädön jalalla poljettava katkaisin on vielä ohjauspylvään tuntumassa lattiamaton alla. Tottumaton ei sitä heti löydä, mutta paikka on silti todella mainio. Kuljettajan ympäristön järjestelyt on tehty mallikkaasti. Jos mittariston selkeyteen kiinnitettäisiin enemmän huomiota, olisivat asiat todella hyvin.
510-hevosvoimainen, 13-litrainen moottori sekä 16-nopeuksinen ZF Hi-Tronix -vaihteisto riittävät lähes 76 tonnin kokonaispainoiseen yhdistelmään. Koeajettuun autoon on asennettu RS-vaijerivaihtolavalaitteet sekä Laurinahon rakentama, hydraulisella perälaudalla varustettu lava. High Performance Sandwich -voimanotolla voidaan päästä jopa 2 000 Nm:n vääntömomenttiin. Auton runko on tehty 10 mm:n teräksestä. Rungon vahvuus vaikuttaa kippausvakauteen.
Uusi Iveco T-Way edustaa valmistajansa näkemystä valtateiden ulkopuolelle suuntautuviin kuljetuksiin tarkoitetusta työkalusta. Auto on tukeva, mutta painonsäästöön vaikuttavat asiat on mietitty tarkkaan ja niiden toteutus on tehty huolella.
Myös päällirakenteen asentajan työtä on helpotettu uudella Hi-Mux -järjestelmällä, jonka avulla on helpompi järjestää eri laitteiden yhteentoimivuus. Kuljettajan kannalta ohjaamon uudet järjestelyt helpottavat hänen työtään. Ergonomisesti oikein suunnitellut ratkaisut auttavat kuljettajaa suoriutumaan hyvin pitkästä työpäivästä.