Pakotteiden alaisen yhtiön toiminta on lakannut maksuliikenteen ja polttonesteiden loppuessa. SKAL on antanut useita lausuntoja teemasta. SKALin tavoitteena on kattava ja luotettava valtakunnallinen polttoainejakelu huoltovarmuuden ja logistiikan kilpailukyvyn turvaamiseksi. Tilanne muuttuu jatkuvasti - seuraa siis jäsenuutiskirjeitä.


Suomessa pakotteiden alainen jakeluyhtiö on sulkenut asemiaan. SKALin selvityksen mukaan tilanteella on merkittävimmät vaikutukset etenkin puutavaralogistiikan keskittymiin Kainuussa, Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa sekä Pohjois-Suomessa.
– Niissä D-pisteissä, joiden toiminnan lakkaaminen on aiheuttamassa katvealuetta, toisen polttoaineyhtiön raskaan liikenteen tankkauspiste löytyy keskimäärin 37 kilometrin päästä. Enimmillään etäisyys korvaavaan pisteeseen on noin 70 kilometriä, mikä on huomattava katvealue, toimitusjohtaja Anssi Kujala kertoo.
Kujala korostaa, että SKALin näkökulma on nimenomaan siinä, että tankkausasemien sijainnilla on suuri merkitys reittisuunnittelussa. Kuljetusbarometrin mukaan aseman sijainti kuljetusreittien varrella on tärkein syy polttoainejakelijan valintaan.
SKALin selvityksen mukaan noin 15 prosentissa Suomen alueista on syntymässä katvealue polttoaineen jakeluverkostossa. Tämä heikentää paikallisesti tankkauspaikkojen saavutettavuutta. Mahdollisen katvealueen synnyttäviä raskaan liikenteen D-pisteitä on SKALin analyysin perusteella Suomessa yhteensä noin 30 kappaletta. Esimerkiksi 76-tonnisella tukkirekalla ylimääräiset lenkit tulevat toistuessaan kalliiksi.



Valtion väliintulo on epätodennäköinen
Ei ole kovin nopeasti nähtävissä tilannetta, jossa valtio alkaisi organisoida toimintaa hiljeneville asemille. Ratkaisun pitää syntyä markkinaehtoisesti toimijoiden lopettaessa. Korjausliikkeet vievät aikaa, ja varsinkin harvaan asutuilla seuduilla voi syntyä pysyviä katveita.
Suomen asemaverkosto on ollut kohtuullisen kattava tähän asti, ja näyttääkin siltä, että olemme tulossa murroskohtaan.
– Tilanteessa on tärkeää, että kuljetusyrittäjät ovat aktiivisia, eivätkä jää odottamaan asian korjaantumista. Vaihtoehtoiset yrityskortit kannattaa olla, jos mahdollista. Kannattaa myös selvittää ratkaisuja alueen verkoston ja kuljetusasiakkaidenkin kanssa. Viime kädessä säiliö omalle pihalle auttaa eteenpäin, Kujala vinkkaa.

SKALin ohjeet kuljetusyrittäjille, joihin pakotetilanne osuu
- Pakotetilanteeseen liittyen SKALin neuvontalakimiehet auttavat p. 09 478 999.
- Maksuhäiriömerkintöjä ei voi syntyä, jos maksaminen on estyneenä maksun vastaanottajaan kohdistuvien viranomaispakotteiden vuoksi.
- Pakoteyritykselle ei tule väkisin maksaa laskuja, jos ne eivät mene läpi. Käteisellä tai äkillisesti ilmoitettavalle vaihtoehtoiselle tilille ei tule maksaa mitään.
- Ilmoita laskun vastaanottajalle sähköpostilla, jos yrityksesi ei maksa laskua pakotteiden vuoksi. Ota tämä ilmoitus talteen.
- Jos yrityksellä ei vielä ole toisten polttoaineyhtiöiden yrityskorttia, kannattaa sellaista hakea välittömästi.
- SKALin energia-alan pääkumppanin St1:n mukaan nopein tapa asiakkuuteen on aktivoida mobiilitankkaus St1 Business sovelluksessa. Tämä onnistuu jopa hakemuksen jättämisestä seuraavana arkipäivänä luottopäätöksen käsittelyn jälkeen.
- Polttoainesäiliö oman yrityksen toimipisteeseen ja ns. suoratoimitusasiakkuus on järkevää, jos muita polttoainejakelijoita ei ole lähettyvillä. Alle 10 m3 säiliön voi asentaa suhteellisen kevyin hallinnollisin menettelyin. Lisätietoa: matti.gronfors@skal.fi, p. 09 478 999.



_________________________________
SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:
Mihin kaikkeen SKALin neuvonnasta saa apua?
Tiedote - SKAL Teboil-tilanteesta: Raskaan liikenteen polttoainejakelu turvattava koko maassa
