Pekka Jylhä ei jätä kiveäkään kääntämättä

Kuljetus ja Muutto O. Jylhä Oy:n – markkinointinimeltään Jylhä Logisticsin – toimitusjohtaja Pekka Jylhän pappa oli kauppias Jyväskylässä. Isä Olavi osti suvun ensimmäisen tavara-auton ja alkoi ajaa leipomotuotteita. Pekka oli ”isän poika”, ja kiinnostus autoihin syntyi varhain:

– Kasvoin dieselin käryssä. Nukuin pakun kojelaudalla parivuotiaana, kun kuljin isän matkassa. Tämä on alani, en miettinyt muita vaihtoehtoja.

Ura perheyrityksessä alkoi kuljettajana. Kun vuonna 1989 tuttu puutarhatukkuri kysyi, kiinnostaisiko lähteä hakemaan kuormaa ulkomailta, syntyi päätös hankkia ensimmäinen rekka Alankomaihin. Hollannin ja Saksan toiminta sai alkunsa.

Vuosien saatossa Pekka Jylhä otti enemmän vastuuta liiketoiminnasta ja laajensi toimintoja kiinteistöihin. Kymmenisen vuotta hän toimi isänsä rinnalla ja otti vetovastuuta isän vetäytyessä  sivummalle. Luopumisen tuska ei Olavi Jylhää kiusannut, hän luotti.

– Isä tapasi vain kysäistä, ”mites meillä menee?”.

Kun Olavi Jylhä kuoli vuonna 2010, Pekka siirtyi toimitusjohtajaksi. Kahdesta veljeksestä nuorempi, Markku Jylhä, kuuluu yrityksen omistajiin ja hoitaa kiinteistötoimintoja.

Liiketoiminnan pyörittäminen on aina ollut Pekka Jylhälle luontevaa. Hän ei ole juuri katsellut ympärilleen, vaan on tehnyt asiat omalla tavallaan. Riskejä on otettu, mutta ”ei aivan älyttömiä”. Isoja virhearvioita ei ole sattunut. Rohkeus tehdä ja kokeilla on ollut yritykselle keskeistä. Tällä hetkellä on jo liikkumavaraakin:

– Voidaan kokeilla juttuja aika rohkeasti.

Toisinaan on hirvittänytkin:

– Kun ostettiin Saksasta tontti, kaikki muut panivat pillejä pussiin. Muut katsoivat, ettei ole mitään järkeä ostaa omaksi, ja suosittelivat ostopalveluja.

”Läpi harmaan kiven”, ”vierivä kivi ei sammaloidu” … kiviin liittyvät sanonnat miellyttävät Pekka Jylhää ja soveltuvat häneen. Oli hauska sattuma, että läheltä Jyväskylän terminaalia löytyy muhkea siirtolohkare.

Kaikki omissa käsissä

Jylhä Logisticsilla koko kuljetusketju on omissa käsissä. Joku voisi pitää sitä vastavirtaan kulkemisena.

– Se on jonkin verran kalliimpaa. Meidän kilpailuetuna ei olekaan hinta, vaan laatu, ja laatua saa vain omalla ketjulla.

Laatua saavain omalla ketjulla.

Huippusesonkien aikana käytämme tunnettuja alihankkijoita ja näissäkin tapauksissa varmistamme kuljetuksen mahdollisimman korkean laadun:

– Varaamme laivapaikan, jotta varmistamme, että perävaunu mahtuu kyytiin. Haemme trailerin satamasta ja puramme sen itse.

Jylhä Logistics kuuluu niihin yrityksiin, joita korona-aika on suosinut. Ihmiset rakentavat puutarhojaan, ja kasvikauppa käy. Jylhälle on tullut myös lisää kuljetettavaa, kun konttitavara on siirtynyt kumipyörille konttipulan vuoksi. Jylhän trailerit seilaavat Helsinki–Travemünde -väliä Grimaldi-yhtiön tutulla Finnlinesilla. Laivat ovat tupaten täynnä:

– Ahdasta on, mutta harvoin jäämme rannalle. Sekin voi vaikuttaa, että olemme olleet laivayhtiön asiakkaina lähes 30 vuotta ja laskut maksettu ajallaan.

Taloksi Saksaan

Suomi on verrattain kaukana Keski-Euroopan markkinoista, mutta Pekka Jylhä ei ole kokenut, että oltaisiin syrjässä. Puolet yrityksen laskutuksesta suuntautuu ulkomaille:

– Saksalaiset ovat asiakkaina tarkempia. He vaativat varaamaan purkuajan vähintään  vuorokautta etukäteen, ja jos ei sitä tee, se siirtyy seuraavaan päivään. Se on kiusallista, sillä on niin pahoja ruuhkia ja monta purkua matkan varrella.

Jylhän trailereissa siirtyy muun muassa suomalaisen asiakkaan elintarvikkeita, kuten maitotaloustuotteita, Amazon-verkkokaupan varastoihin Saksassa. Amazon on vaativa, ja moni kuljetusliike on vetäytynyt touhusta, mutta Jylhä on sitkeä.

Kun Jylhä päätti perustaa logistiikkaterminaalin Lyypekkiin, oli apuna paikallistuntemukseltaan erinomainen suomalainen yhteyshenkilö, joka tiesi, miten toimia. Saksassa ei nimittäin noin vain gryndailla, vaan palkataan arkkitehti, jonka kanssa mietitään pilkuntarkasti jokainen yksityiskohta. Palavereja pidettiin kerran kuussa.

Sitkeyttä vaadittiin silloinkin, kun Saksaan lähdettiin. Jylhällä tehtiin asiat jälleen ihan omalla tavalla.

– Kun lopulta ruvettiin rakentamaan, tiesimme etukäteen keittiön kaappien väritkin!

Tuloksena syntyi hyvin toimiva ja energiatehokas terminaali vain viisi kilometriä satamasta. Siellä on hyvä purkaa, lastata ja välivarastoidakin tarvittaessa. Varsinaista varastoa ei terminaalissa ole. Toiminnan perään katsoo yksi vakituinen työnjohtaja. Kuljettajat toimivat vuorollaan terminaalimiehinä. Kaikki auttavat toisiaan.

Hollannin rajan tuntumassa, Haselünnessä, Jylhällä on kuusi tilavaa kolmiota, joissa kuljettajat asuvat ollessaan Keski-Euroopan ajossa, kaksi kussakin. Neljää työviikkoa seuraa kaksi vapaaviikkoa. Tehtäviin valikoituneet kuljettajat ovat sopeutuneet hyvin. On Saksaan paperinsa siirtäneitä ja perheen perustaneita, ja on vapaaviikoiksi Thaimaahan singahtavia.

Sitouttamisen eväät ovat lopulta yksinkertaiset niin Suomessa kuin Saksassakin:

– Palkka tulee ajallaan, on säännölliset työvuorot, hyvät työkaverit tietysti ja kunnollinen kuljetuskalusto. Vapaaehtoinen työeläkevakuutus koskee meillä kaikkia sijoitusmaasta riippumatta. Saksassa ei ole liikuntaseteleitä kuten Suomessa, mutta kerran vuodessa järjestämme siellä henkilöstöjuhlan ja saunaillan.

Kilpailukykyä ja ympäristöystävällisyyttä

Jylhällä vetoautot vaihtuvat keskimäärin viisivuotiaina, perävaunut noin seitsemän vuoden välein. Yritys suosii Dafia ja Mersua, perävaunuissa Kronea ja Schmitziä. Kaasuauto on Ivecon. Jylhän filosofian mukaan on hyvä olla muutamaa merkkiä, joita voi kilpailuttaa keskenään:

– Näissä merkeissä on niin isot volyymit, että hinta on kilpailukykyinen, ja laatukin kohdallaan. Katsomme ensin polttoainetaloutta, sitten huoltovarmuutta. Myös kuljettajan viihtyvyys on keskeinenkriteeri, onhan auto kuljettajalle melkein kuin koti pitkillä matkoilla:

– Hyvä penkki on tärkeä! Siinä täytyy olla esimerkiksi tuuletus.

Huoli ilmastosta on Jylhälläkin mielessä. Jotain täytyisi tehdä. Täyttö- ja käyttöasteet on hiottu jo aika pitkälle. Saksan ajossa on yksi LNG-auto. Viime aikoina kaasuautoissa on ollut todella pitkät toimitusajat. Pekalle kävi kuitenkin satumainen tuuri, sillä hän sattui soittamaan tutulle kauppiaalle juuri kun Euroopassa oli vapautunut viisi puoliperävaunun kaasunuppia. Hän tilasi heti kolme. Ne olivat saapumassa maahan haastattelua seuraavalla viikolla ja menossa saman tien teipattaviksi ajoon.

– Muutamaan kevyeen kuorma-autoon voisimme harkita sähköä, mutta niiden kantama on vielä aika lyhyt. LNG on ollut hyvä valinta. Kiinnostus ympäristöön näkyy muussakin kuin kalustovalinnoissa. Jylhä oli edelläkävijä asennuttaessaan Saksan terminaalin katolle aurinkopaneelit. Niiden kautta lähtee Saksan valtakunnanverkkoonkin sähköä, ja terminaali on omavarainen.Investointi on maksanut itsensä takaisin.

Myös kuljettajien ajotapa on keskeinen tekijä energiatehokkuudessa. Toiminnanohjausjärjestelmä monitoroi kuljettajien ajonopeuden ja ajotavan. Kiihdytykset, jarrutukset ja polttoainetta säästävä rullaus tallentuvat pilveen, samoin kuin polttoaineen kulutus.

– Vertaamme samantapaisella reitillä ajavien suoriutumista, ja annamme pisteitä energiatehokkaasta ajotavasta. Kuljettajamme tykkäävät myös kilpailla keskenään, mikä totta kai parantaa tuloksia!

Jylhällä ollaan monin tavoin omavaraisia. Pekka Jylhä oppi isältään Olavilta autojen korjaamisen ja huolehti vuosia huolloista. Nyt autot ovat muuttuneet niin sähköisiksi, ettei se enää ole mahdollista, Pekka Jylhä kertoo.

Tarkkuudella jasinnikkyydellä kasvuun

Jylhä Logistics on kasvanut keskimäärin kymmenen prosentin vuosivauhdilla. Hyvän kehityksen taustalla on monia tekijöitä, ei varmasti vähäisimpänä Pekka Jylhälle ominaiset piirteet, tarkkuus ja sinnikkyys. Mitä ikinä onkin tarvittu, hankintaa on edeltänyt syvällinen perehtyminen parhaisiin tarjolla oleviin ratkaisuihin, oli kyseessä sitten digitaaliset järjestelmät tai kuormatilan ilmanpuhdistusratkaisu.

Pekka Jylhä on kolunnut kansainvälisiä messuja enemmän kuin moni arvaisi.

– Kun valitsimme toiminnanohjausjärjestelmää, tutustuimme messuilla useisiin toimittajiin ja vertailimme ominaisuuksia. Järjestelmä on joustanut erinomaisesti tarpeisiimme.

Jylhällä lämpösäädeltyihin kuljetuksiin suhtaudutaan lähes tieteellisellä pieteetillä. Laitteet huolletaan säännöllisesti, ja kylmäkoneiden softiin on ajettu tuorekuormatoiminto, jonka ansiosta kuormatilaan ei koskaan puhalleta pakkasilmaa. Tuuliohjaimien avulla viilennetty ilma kiertyy tasaisesti, eivätkä salaatit pääse paleltumaan, olivat ne sitten edessä tai takana. Pekka Jylhä on käynyt asiakkaallakin opastamassa ilmakanavista ja systeemeistä, ja ovatpa nämä alkaneet vaatia muiltakin kuljetusliikkeiltä ”jylhäläisiä” ilmankiertoratkaisuja.

Näistä asioista Pekka on ”niin perillä kuin vain voi”:

– Olen ollut kauhean kiinnostunut ja tentannut toimittajia kansainvälisillä messuilla. En tyydy mihin tahansa vastaukseen. Kyllä siinä kai vähän tutkijaluonnettakin on mukana. Kun eräs potentiaalinen asiakas halusi kuljettaa kasveja Hollannista, Tanskasta ja Saksasta Suomeen ja torjui Jylhän ensimmäisen tarjouksen, Pekka Jylhä ei halunnut antaa periksi. Syntyi lisäarvokonsepti: mitä jos ottaisimme myös kasvien lajittelun ja keräilyn tehdäksemme Suomen päässä? Kaupat syntyivät, ja yhteistyö on jatkunut jo viidettä vuotta.

Jyväskylän terminaalissa. Pekka-isä ei ole todellakaan ”perässä vedettävä”, mutta kuvaustilanteessa oli hetki aikaa hassutella. Tommi Jylhä astunee puikkoihin ”sitten joskus”.

Seuraava sukupolvivärväyspuuhiin

Kun kasvu ohjasi laajentamaan henkilöstöä, huhut kuljettajapulasta huolestuttivat. Asia annettiin perheen nuorison huomaan. Henkilöstöasioiden perään katsova tytär Reetta Jylhä ja poika, kuljetuspäällikkö Tommi Jylhä, pistivät tuulemaan ja teettivät innostavan rekrytointivideon. Se tuupattiin instagramiin, ja saatiin sata hakemusta. Reetta Jylhä haastatteli hakijat.

Joukossa oli hyviä ammattilaisia, ja tarve täyttyi. Pekalle on selvää, millainen tekijä Jylhälle valikoituu:

– Pitää olla paloa. Se, että kyselee paljon, on valmistautunut ja ulospäin suuntautunut, on merkki motivoituneesta hakijasta. Tunnettuudesta on hyötyä, ja sitä Jylhällä toki on enemmän kuin  monella. Pekka Jylhä kehottaa kuitenkin kaikkia hyödyntämään rekrytointiin uudenlaisia kanavia, kuten videota somessa, sillä näkyvyydellä on iso merkitys, vaikkei lehtien palstoilla paistattelisikaan.

Luulisi, ettei kiireisellä toimitusjohtajalla ole aikaa kuljetushommiin, mutta Pekka Jylhä pitää ammattipätevyyttään yllä säännöllisen epäsäännöllisesti. Hän heittää välillä keikkaa, käyden vaikkapa Äänekoskella lastaamassa tai Helsingissä kääntymässä:

– Tykkään käydä asiakkaiden luona. En minä siellä esittäydy vaan ihan vain hoidan tehtävän.

Kansainvälinen 60-vuotias

Jylhä Logistics täytti juuri 60 vuotta, ja Pekka Jylhä on ollut toiminnassa mukana siitä nelisenkymmentä, jos ei taaperosta asti lasketa. Mikä on muuttunut matkan varrella?

– Hektisyys on tullut mukaan. Tilaukset tulevat nykyään tosi lyhyellä varoajalla ja on reagoitava nopeasti.

Toiminnan kulmakivinä Pekka pitää yrityksen omia luottoihmisiä:

– Täällä voi mennä juttelemaan mistä tahansa ja vaihtaa ajatuksia, voi jakaa tuskaa ja onnistumisia, ei tarvitse johtaa yksin.

Kauas on tosiaan tultu siitä, kun Olavi Jylhä alkoi tehdä muuttoja yhdellä autolla, pikku-Pekka kojelaudallaan. Tänä päivänä ISO-sertifioitu yritys työllistää noin 115 osaajaa ja alihankintaverkostoa,  ja kalusto liikennöi Suomen, Alankomaiden, Belgian, Saksan, Ruotsin, Tanskan, Espanjan, Italian ja Ranskan sekä Ison-Britannian välillä.

Kun Jylhä palkittiin SKAL Kuljetusyritys 2021 -palkinnolla, Pekka Jylhä kertoi palkitsemistilaisuudessa, että häntä sanotaan joskus talon sisällä Juu-Pekaksi, koska hän ei juuri sano asiakkaalle ei:”kun asiakas kysyy uutta reittiä tai kuljetusmahdollisuutta, se on meidän matkan varrella, kun sitä kautta kuljetaan.”

Tarkkana miehenä Pekka Jylhä osaa toki laskintakin käyttää:

– Sanon asiakkaalle juu, kyllä se järjestyy, mutta kyllä meiltä laskukin lähtee!