– Esimerkiksi yötyössä, eli tienhoidossa ja energiateollisuuden kuljetuksissa, on riskinsä, toimitusjohtaja Mika Sundell kertoo. – Hiilenajossa kuljettajamme ovat yksin hiilikasalla ajamassa hiiltä. Ringissä on kuitenkin muitakin, ja puolen tunnin välein paikalle tulee seuraava. Onnettomuuden sattuessa ei siis joutuisi virumaan tuntikaupalla yksin, työnjohtaja Simo Korhonen jatkaa.
– Kuuntelemme henkilöstön parannusehdotuksia, ja putoamisvaaran pienentämiseksi kalustoomme on lisätty kaiteita ja askelmiin pitoa lisääviä karhennuksia, Sundell kertoo toimenpiteistä. Yksi parhaimmista henkilöstöltä tulleista ideoista oli sähköjohtokelojen siirtäminen kattoon. Enää ei jatkojohtoja risteile pitkin hallin lattiaa ja kustannus yhtiölle oli vain muutaman satasen.
Myös työterveyshuolto auttaa yhtiötä kiinnittämään huomiota oleellisiin asioihin. Sen edustaja toi esiin, miten kuljettajan toistuva ja jatkuva rasitus väheni satama-ajoissa, kun yrityksessä siirryttiin manuaalisista vaihdelaatikoista automaattiisiin. Enää ei tarvitse mekaanisesti vaihtaa vaihteita ja painaa kytkinpoljinta useita kertoja lyhyessä siirtoajossa.
– Turvallisuussuunnitelmamme mukaan meillä on keväisin viikonloppuna koulutuspäivä ja sisältö räätälöidään aina tarpeiden mukaan. Kouluttaja on ollut kymmenen vuotta sama henkilö, joka on perehtynyt yhtiöömme. Hän painottaa koulutuksissa niitä asioita, joissa meillä on riskejä, työergonomia esimerkiksi yhtenä aiheena, Sundell valaisee.
Ennakointi ja varautuminen osa rutiineja
– Koulunpenkiltä tulleille nuorille kuljettajille voi ensi alkuun tulla yllätyksenä, että kuljettajan velvollisuuksiin kuuluu tarkistaa auto ennen ajoon lähtöä. Puhjenneet renkaat voi havaita tarkastuksessa hallilla, jossa ne on helppo vaihtaa, ei vasta puolentoista kilometrin ajon jälkeen. Kuljettajat kuittaavat tarkastuksia ja palautuksia omalla allekirjoituksellaan. Kaikesta poikkeavasta pitää raportoida ja viat myös korjataan, Sundell kertoo.
Yhtiöllä on käytäntö tarkastaa autot aamulla: jo mainitut renkaat, valot, nesteet, yleinen toimivuus. Omalla allekirjoituksella raportin kuittaaminen tuo vastuuta. Lisäksi jokainen betoniauto käy kerran kuukaudessa huollossa. Autojen kaikki tasot ja tikkaat tarkastetaan, jotta ne ovat ehjät ja asianmukaiset.
– Jokainen vahinko, oli se sitten materiaali- tai henkilövahinko, vaikuttaa vakuutusmaksuumme, toimitusjohtaja toteaa.
Yhteiset työmaat edellyttävät sääntöjen tuntemista ja noudattamista
Turvallisuusajattelu korostuu suurilla monen toimijan työmailla. Kuljetus Sundell on esimerkiksi ollut mukana Pasilan Tripla jättityömaalla ajamassa betonia rakentamisen ykkösvaiheessa.– Tilaaja YIT on antanut suojavarusteista lähtien toimintaohjeet, joita noudatetaan, Korhonen kertoo.– Kaikki kuljettajat, jotka käyvät Triplassa saavat nimenomaan YIT:n Pasilan Triplan työmaan perehdytyksen, Sundell tarkentaa. Hän muistaa oman aikansa ratin ja penkin välistä, jolloin isoilla työmailla vaan viittoiltiin, että ”aja tuosta tuonne”. Suurhankkeiden yhteisiä perehdytyksiä alkoi tulla 2000-luvun alussa.
– Ne ovat tosi hyviä, koska siellä käydään yhteystiedot ja kaikki läpi. On täydelliset kartat hätäpoistumisteineen. Jos annettuja ohjeita ei noudata, sanktiot ovat kovat. Ensin kirpaisee rahallisesti. Jos niistä huolimatta homma ei onnistu, työ kohteessa päättyy. Kuljetus Sundell ei ole sanktioita koskaan saanut. Turvavarusteiden yhteensopivuuskin on arkipäivää.
– Meillä on keltaiset vaatteet, oman linjauksemme mukaisesti kuljettajamme eivät saa käyttää punaisia. Joskus tehdään ratatöitä ja työmaalla pitää erottua punaisista VR:n työntekijöistä. Vaatteilla on silloin sama tehtävä kuin kypärän eri värityksillä, Sundell mainitsee. Hänelle kypärän päähän laittamisesta hytistä poistuttaessa on tullut yhtä automaattista kuin käsijarrun päälle laittamisesta.
Yhden tapauksen toimitusjohtaja muistaa, kun selvisi, että työntekijä oli laiminlyönyt umpinaisten suojalasien käytön. Sundell saapui paikalle työterveyslääkärin kanssa katsomaan pelletin pöllyämisestä syntyneitä silmäoireita. Mitään peruuttamatonta vahinkoa ei onneksi käynyt.
Niko Surakka lähdössä Inkoon satamaan lastaamaan pellettiä.Olosuhteista raportoitava tilaajalle
Joskus harvoin kuljettajat tai työnjohtaja ovat joutuneet raportoimaan huonoista olosuhteista tilaajalle. Sora- ja kiviainesalueilla väylät kasvavat umpeen ja näkyvyys huononee. Kohtaamiset toisen kaluston kanssa voivat silloin tulla yllätyksenä. Myös talvikunnossapidosta on pitänyt huomauttaa.
Korhonen muistaa myös tunnelityömaan, jonka ilmanvaihto ei toiminut. Työnjohtaja saapui paikalle tarkastamaan kuljettajien ilmoittaman tilanteen. Huomautuksen jälkeen tilaaja korjasi asian.
Yhtiön sekä työtapaturmat että sairauspoissaolot sijoittuvat paljon alle maan keskiarvon. Sairauspoissaolot ovat keskimäärin 0,36 päivää kuukaudessa. Työntekijöille on järjestetty kaupungilta vapaaajalle liikuntavuoro.
– Tällä hetkellä meillä on lauantaivuoro ja kundit ovat pelanneet viimeksi sählyä, Sundell kertoo.
Kuljetusala kulkee suvussa
Mika Sundell perusti yrityksensä toiminimellä 23 vuotta sitten. Isoisä oli autoillut 1950–1970-luvuilla ja oma isä 1980–1990-luvuilla kukin omilla yrityksillään. Vuonna 2002 Sundellin yritys laajeni yritysoston myötä ja vaihtui samalla osakeyhtiöksi.
Sittemmin Sundell möi osuuden yrityksestään työnjohtajalleen Janne Savolaiselle ja miehet kävivät liikkeenjohdon koulutuksen. Yrityksen hiljainen tieto saatiin Mikan korvien välistä ulos, ja nyt Savolainen on toimitusjohtajan sijainen, niin ettei Sundellin työpuhelin soi vapaa ajalla.
Uudet ajot ovat kasvaneet maltillisesti. Kuljettajia on tullut korkeintaan kaksi uutta kerrallaan. Tällä hetkellä Kuljetus Sundellin henkilöstö ei ole huipussaan. Vuosi sitten käydyissä YT-neuvotteluissa jouduttiin irtisanomaan kolme henkeä.
– Jos olisimme voittaneet tässä taannoin hävityn tarjouskilvan, olisi se vaatinut lisää kalustoa ja todennäköisesti lisää kuljettajiakin, Sundell kertoo.
Yrityksellä ei ole aktiivisia kasvutavoitteita, mutta se vastaa kysyntään tarjouksia jättämällä. Tuulet ovat paikallisesti nyt positiiviset. Esimerkiksi merisepelin ajo Nordstream 2:lle Inkoon satamaan jatkuu näillä näkymin pitkään. Myös Lohjan asuntomessujen rakentamisessa ollaan mukana.
– Urakoita on voitettu sillä, että meillä oli tarjota päästömääriltään kaikista matalin kalusto. Pisteytyksessä alin hinta ei aina ole määräävin tekijä, vaan eurokutosen moottorilla ja 76-tonnisilla yhdistelmillä on ollut merkitystä, Sundell paljastaa.