Autonvalmistajilla on omat luottoyrityksensä, jotka saavat rakentaa valmistajan tuotteista erilaisiin käyttöalueisiin soveltuvia versioita niin, että valmistajan vastuu koskee näiden ns. Premiun Partnerien autoon tekemiä muutoksia. Muutoksia voidaan tehdä moottoriin ja alustaan silloin, kun haetaan esimerkiksi lisää urheilullisuutta. Frankfurtin lähellä 70 vuoden ajan toiminut yritys, Seikel Gmbh, on erikoistunut rakentamaan OffRoad-kalustoa Volkswagenille.
Kirjoittaja: Sakari Kokkonen
Kuljetusyrittäjä 6/2022
Volkswagen Transporter 6.1, Off road Edition by Seikel 2,0 TDI 4Motion
Moottori: 2,0 TDI 150 kW / 204 hv
Vaihteisto: DSG, automaattinen, 7 nopeutta
Omamassa: 2 183 kg
Kokonaismassa: 3 000 kg
Kantavuus: 817 kg
Perävaunun suurin sallittu massa: 2 500 kg
Volkswagen Transport 6.1 4 Motion tarjoaa jo sellaisenaan riittävät ominaisuudet myös huonoihin olosuhteisiin. Akseleiden vedon suhteen määrittelee Haldex-kytkin, joka normaaliajossa ohjaa vedosta 90 prosenttia etuakselille, jos etupyörien pito heikentyy. Sähköisesti ohjattu monilevykytkin jakaa voimaa taka-akselille suurimmillaan jakosuhteella 50:50.
Koeajossa olleen Seikelin varustaman ajokin ohjaamista maasto-olosuhteissa on helpotettu useilla lisävarusteilla. Näiden lisävarusteiden asennus työllistää myös suomalaisia, koska asennukset tehdään maassamme kahdessa eri asennuspisteessä.
Seikelin varustama T6 erottuu selvimmin 50 millin maavaran korotuksesta, maastokäyttöön soveltuvasta rengastuksesta sekä tukevasta, kylkeä suojaavasta helmaputkesta. Auton Seikel-teippaukset osoittavat tietäjille mistä on kyse. Tavaratila on täysin vaneroitu. Koeajetussa autossa on asennettuna myös mekaaninen lukkoperä, joka varmasti tehostaa maastossa etenemistä. Täysiverisestä maastoautosta ei kuitenkaan ole kyse, vaikka T6 Seikelillä kyllä uskaltaa poiketa pois myös pikiteiltä.
Sisätiloiltaan auto ei eroa juuri normaalista etuvetoisesta, ainoastaan autoon kiipeämiseen tarvitaan enemmän notkeutta. Jykevä helmaputki on nousuun hyvä apuväline. Lukkoperän katkaisija on näkyvällä paikalla kojetaulun keskellä, tarvittaessa sormi löytää sen nopeasti. Kannattaa tutustua kuljettajan käsikirjaan, josta löytyy hyviä kikkoja maastoajoon. Kuljettajan istuin on sopivan ryhdikäs ja saksalaiseen tapaan hiukan kova, istuin soveltuu mainiosti pidempäänkin ajoon.
Reilut 200 hevosvoimaa ja 7-nopeuksinen DSG-vaihteisto mahdollistavat ripeän kyydin kaikissa olosuhteissa. Perään voidaan kytkeä myös 2 500 kilon painoinen perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa on 5 300 kiloa, joten kannattaa muistaa riittävä ajo-oikeus. Auton käyttäytyminen maantieverkostossa on lähes täysin verrattavissa etuvetoiseen henkilöautoon, meno on vakaata. Maastokuvioidut renkaat ovat yllättävän hiljaiset. Ne mahdollistavat kuitenkin kuljettajalle poikkeamisen pehmeille teille. Tällöin nelivedon päällä olon huomaa lähinnä menemisen keveytenä. Niin kauan, kun ei tarvitse käyttää perän lukkoa, Haldex ohjaa tarvittavan vedon pyörille melko vaivatta.
Tarvittaessa nelivetoinen, maltillisesti korotettu pakettiauto soveltuu hienosti moneen käyttöön. Nelivetotekniikka ei ”syö” tavaratilaa, joten kuormauskapasiteetti on hyvällä tasolla, tosin nostokorkeutta on tuo viisi senttiä enemmän. Polttoaineen kulutus on kohtuullinen johtuen tekniikasta, joka ottaa nelivedon käyttöön vain tarvittaessa. Näin syntyy kompromissi, joka ei ole ihan tavallinen pakettiauto, mutta ei täysin maastoautokaan. Kuitenkin T6 Seikel kulkee mukavasti valtateillä ja sillä voi huoletta ajaa myös huonoilla teillä ja poiketa myös niiden ulkopuolella.