Päästötön kaupunkijakelija MAN eTGE

Ohjaamon näkymä on tuttu polttomoottorikäyttöisestä TGE:stä. Mittaritaulu näyttää hiukan erilaiselta, nopeusmittarin vieressä on kummallinen mittari.

Laitan avaimen virtalukkoon ja käännän, mitään ei tapahdu. Laitan turvavyön kiinni ja yritän uudelleen. Näen mittarista, että autolla voidaan ajaa, laitan vaihteen eteenpäin-ajoasentoon ja painan kaasua.

Auto lähtee liikkeelle äänettömästi ja ripeästi. Mittari näyttää toimintasäteeksi noin 160 kilometriä, tämähän riittää päivän jakolenkille kaupungin keskustaan. Hetken päästä olen jo tottunut menemisen meininkiin. Ainoa hämmästyttävä asia on auton hiljaisuus, kuulen vain renkaista tulevat maantien äänet.

 

Päästötön liikkuja.

Ennakoivaa, puhdasta ajoa

Sähköautolla ajamisessa ennakoivan ajamisen taidot korostuvat, jarrutustehon talteenotto on säädetty tehokkaaksi. Ennakointi tuleviin liikennevaloihin maksaa vaivan: kaasu ylös ajoissa, sähkömoottorista tulee laturi ja patterit saavat muutaman amppeerin lisää virtaa. Nopeasti kaasujalka alkaa toimia energiansäästäjänä, jos nostankin kaasu...virtapolkimen ajoissa ylös, voin saada tarpeellisen määrän energiaa seuraavaan liikennevaloista lähtöön. Ajotavalla on merkitystä myös jarrujen kestoikään. Kineettinen energia on kova sana sähköautoilussa, kuten myös ajettaessa polttomoottorilla.

Tankki täyteen.

Akusta virtaa

MAN eTGE:n litium ioni -akusto on sijoitettu auton tavaratilan lattian alle. Tämä mataloittaa tavaratilan korkeutta noin kymmenellä sentillä. Tällä on positiivista merkitystä ajo-ominaisuuksiin. Matala painopiste vakauttaa ajamista. Auton omamassa on 2 530 kiloa ja kantavuus 970 kiloa. Eroa dieselkäyttöiseen sukulaiseen on noin viisisataa kiloa polttomoottorin hyväksi. Edestä vetävän pakettiauton sähkömoottorin teho on 100 kW (136 hv) ja vääntöä heti liikkeellelähdöstä 290 Nm. Potkun huomaa heti, kun lähdetään liikkeelle. Auto liikkuu vaivattomasti. Toimintasäde 323 voltin suurjänniteakuilla on NEDC-päästömittaustavalla reilut 170 kilometriä. Toimintasäteeseen vaikuttavat suuresti kuljettajan käyttämät laitteet kuten lämmitys ja ilmastointi. Kesällä on helppoa säästöä kytkeä ilmastointilaite pois käytöstä silloin, kun sitä ei oikeasti tarvitse.

Auton ”tankkaaminen” sujuu vajaassa viidessä ja puolessa tunnissa kun käytetään 7,2 kW vaihtovirta-seinälatausyksikköä. Jos on kiire, voidaan käyttää 40 kW:n tasavirtalaturia. Tällöin akuston varausaste saadaan 40 minuutissa 80 %:iin.

Akusto rajoittaa vain hiukan lastaustilaa.

Lataus onnistuu myös 230 voltin laitteella, mutta tällöin latausaika on huomattavan pitkä, jopa toistakymmentä tuntia. MAN takaa akustolle 8 vuoden/160 000 kilometrin takuun. Reippaassa jakeluajossa tuo kilometrimäärä täyttynee nopeasti, kuitenkin akkukapasiteetin lasketaan säilyvän hyvällä tasolla kymmenen vuotta/2 000 latauskertaa. Kymmenen vuoden kuluttua akkujen kierrätys on varmasti kehittynyt vastaamaan tarvetta.

Kuin dieselautolla ajellessa

Valmistaja tarjoaa sähkökäyttöistä vaihtoehtoa kokonaispainoille 3,5 tonnia ja 4,25 tonnia. Pakettiautoluokan kantavuus on tuhat kiloa, tavaratilan tilavuus 10,7 kuutiota. Kuormatilan korkeus on 1,86 metriä. Valmistaja ei hyväksy autoa perävaunun vetoon johtuen esimerkiksi perävaunun mäkilähtöön liittyvistä ongelmista. Perävaunun ylimääräinen paino rasittaa voimansiirtoa liikkeellelähtötilanteissa, koska vääntömomentti on suuri heti moottorin käynnistyessä.

Auton ajo-ominaisuudet ovat kohdillaan, meno on vakaata. Ajaessaan kuljettaja alkaa haastamaan kaasujalkaansa. Miten kiihdytän ja jarrutan? Erilaisiin liikennetilanteisiin alkaa suhtautumaan eri tavalla kuin aikaisemmin. Meno on myös puhdasta. Päästöjen määrä riippuu siitä, mistä sähkö on tuotettu. Suomessa voidaan puhua hyvällä omallatunnolla lähes päästöttömästä kulkuneuvosta. Auton varustelu myötäilee dieselkäyttöisen auton varustelua. Kuten sanottu, vetokoukku puuttuu.

Ennakkoluuloja?

Sähköinen liikkuminen on aiheuttanut monta kädenvääntöä. Mitkä ovat sen hyödyt? Entä huonot puolet? Akuston kapasiteetti on tämän hetken suurin ongelma, kuinka toimintasäde saadaan kasvamaan? Entä akuston valmistuksen aiheuttamat päästöt? Nämä asiat tullaan varmasti ratkaisemaan, kunhan sähköautot yleistyvät. Kyseinen voimanlähde on lähipäästöiltään täysin puhdas, tällä on merkitystä kaupungeissa asuville. Tämän päivän sähkökäyttöisten autojen toimintasäde riittää mainiosti päivittäiseen tavaranjakeluun. Jakelutyöt voidaan tehdä sähköisesti liikkuvalla kalustolla myös yöaikaan. Meluttomuus on myös ympäristöteko.

Itselleni jäi päällimmäiseksi kysymykseksi mieleen parin päivän sähköautoilusta, miksi tätä ei ole tehty aikaisemmin? Hiljainen ja puhdas työympäristö on myös kuljettajan etu.