Päästölaskentakonfiguraattori nyt jäsenten käytössä

SKAL Forumissa julkistettiin jäseneduista uusin: SKAL Infokiertueellakin esillä ollut päästölaskentakonfiguraattori, jota päästiin nyt kokeilemaan ihan tositoimissa.

Kuljetuspalveluita hankkivat asiakkaat ovat yhä useammin kiinnostuneita kuljetusten ympäristövaikutuksista. Odotukset kuljetusten päästöjen laskennalle ja raportoinnille lisääntyvät. EU-säädöskoneistossa juuri hyväksytty CountEmission -asetus yhdenmukaistaa kuljetusten päästöraportointia.

Kuljetusten päästöjen laskenta ja niiden raportointi on osa yhä useamman kuljetusyrityksen toimintaa. Asiakkaat esittävät pyyntöjä kuljetuksista aiheutuvien päästöjen laskentaan osana kuljetuspalvelua. Asia nousee enenevässä määrin esiin myös tarjouspyynnöissä.

Epäselvyyttä ja vastaamattomia kysymyksiä

Aiheesta on ollut verraten vähän saatavilla käytännönläheistä tietoa. Millä periaatteilla maantiekuljetusten päästölaskentaa tulisi tehdä? Millainen on kuljetusten päästöraportti, millaisiin asioihin siinä otetaan kantaa?

Tähän ongelmaan EU:ssa marraskuussa hyväksytty CountEmission -asetus antaa vastauksia. Uusi EU-asetus ei sinällään velvoita kuljetusyrityksiä laatimaan päästöraporttia. Sen sijaan asetus määrää sen, että jos kuljetusten päästöjä lasketaan ja raportoidaan, sen voi tulevaisuudessa tehdä vain tietyillä periaatteilla. Tämä EU-asetuksen määrittämä tapa perustuu standardiin EN ISO 14083:2023 kuljetusketjujen kasvihuonekaasupäästöjen määrityksestä ja raportoinnista.

Tuoreen EU-asetuksen kaikki yksityiskohdat eivät vielä ole selvillä. Liikenne- ja viestintäministeriön kertoman mukaan asetuksessa on noin neljän vuoden siirtymäaika, eli standardin mukainen laskentatapa on tulossa ainoaksi sallituksi tämän vuosikymmenen lopulla. Kun yritys päästöraportointitapojaan miettii, kannattaa laskentaa perustaa mahdollisimman paljon standardin periaatteisiin. Näin tulevaisuudessa ei joudu aloittamaan kehitystyötä uudelleen alusta.

EU-asetus, joka viittaa standardiin. Kuulostaa byrokraattiselta, eikö? Tässä kehityksessä voi nähdä kuitenkin paljon hyvää. Laskennan lainsäädännöllinen harmonisointi vähentää pitkässä juoksussa kuljetusyritysten hallinnollista taakkaa. Harmonisointi poistaa sitä riskiä, että kuljetusyritys joutuisi laatimaan useita erilaisia päästöraportteja eri asiakkaiden tarpeisiin. Tulevaisuudessa standardin mukaisen raportin on pakko kelvata raporttia vaativalle.

Traficom julkaisi keväällä 2025 tiekuljetusten päästölaskentaohjeistuksen (Traficomin julkaisuja 13/2025). Tämä standardia kansankielistävä ohje on erinomainen apuväline myös pienemmille yrityksille päästölaskennan haltuunottamiseksi.

SKAL järjesti syksyllä 2025 valtakunnallisen infokiertueen päästölaskennasta. Kiertue tavoitti lähes 300 kuulijaa ja annettujen palautteiden perusteella tilaisuudet koettiin varsin hyödylliseksi. Kiertueella esiteltiin SKALin kehittämää päästölaskentakonfiguraattoria, joka on työkalu kuljetusten päästölaskentaan ja -raportointiin.

Päästölaskentakonfiguraattori on SKALin jäsenetu, ja sen käyttöoikeus sisältyy SKALin jäsenmaksuun. Työkaluun kirjaudutaan SKALin jäsensivuilta.

Päästölaskenta ja -raportointi – kilpailuetu vai hallinnollinen taakka?

SKAL tarjoaman käytännönläheisen tiedon ja työkalujen avulla päästölaskenta ei muodostu yrityksille vain hallinnolliseksi taakaksi. Parhaimmillaan päästölaskenta antaa yritykselle lisätietoa oman toiminnan tehokkuudesta ja auttaa tunnistamaan päästöjen vähentämismahdollisuuksia sekä hahmottamaan eri keinojen mittakaavaeroja.

Päästölaskennasta ja niiden havainnollisesta raportoinnista eri sidosryhmille voi muodostua kuljetusyritykselle myös kilpailuetua; keino erottua markkinoilla.

Kuljetusyritys voi nähdä päästöraportoinnin myös vain asiakasvaatimusten täyttämisenä. Tällöinkin on tärkeää hankkia riittävä osaaminen aiheesta, jotta keskustelut asiakkaan kanssa onnistuvat.

Uutta työkalua päästiin SKAL Forumissa kokeilemaan heti tuoreeltaan.

_________________________________

SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:

SKAL Forum 2025 kokosi Jyväskylään liki 250 osallistujaa

SKAL Infokiertue 2025 oli menestys

Päästölaskentakonfiguraattori-työkalu