Monipuolinen kuljetusalan puolestapuhuja

Juhani Maliniemen kotikonnulla Torniossa, Perämeren pohjukassa on merkittävää vientituotantoa, samoin naapurikaupunki Kemissä. Markkinatilanteet kuitenkin vaihtelevat nopeasti. Keväällä Stora Enso lakkautti Kemin Veitsiluodon tehtaan heikentyneen paperimarkkinatilanteen vuoksi.

– Työtä kuljetusyrittäjille ja kuljettajille on tulossa lisää syksyllä 2023, kun Metsäkonserni Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren sellutehdas valmistuu, kertoo Juhani Maliniemi.

Kuljetus Maliniemi Oy kuljettaa yhdellä autolla 24/7 rakennustarvikkeita Norjaan ja tuorekalaa Pohjois-Norjasta Suomeen ja muihin Pohjoismaihin. Paluukuormana Etelä-Suomesta ovat erilaiset teollisuustuotteet, esimerkiksi muovirakeet kalanjalostusteollisuudelle. Ulkomaan kuljetuksia hoitavat pääasiassa Juhani ja hänen keskimmäinen poikansa Niklas Maliniemi. Vanhemmalla autolla ajetaan kuormia tilausten mukaan. Vanhin poika Niko Maliniemi ajaa yhteistyökumppani Simeon Groupin autolla Metsä Gropin tehtaalta sellua Kemiin Ajoksen satamaan.

Automiesten perhe

Juhani uskoo, että autoilu on tarttunut hänen poikiinsa jo geeneissä. Niko (31), Niklas (24) ja parin päivän kuluttua 13 vuotta täyttävä Roope ovat päässeet mukaan keikoilla jo tuttisuu-naperoina, kuten Juhanikin aikanaan isänsä mukaan.

Niko suoritti ammattikoulussa rakennuslinjan ja Niklas logistiikan perustutkinnon. Niko ajoi ensin Lassila & Tikanojalla ja tuli sitten veljensä kanssa suurin piirtein yhtä aikaa yrityksen osakkaaksi. Molemmilla pojilla on 20 prosentin osuus yhtiöstä.

Myös Roopesta taitaa olla kasvamassa automies, koska hänelle talviloman huippukohta on kuorman vieminen isän kanssa Etelä-Suomeen.

Näkyvyyttä median kautta

Juhani on sisäistänyt mediayhteyksien merkityksen kuljetusalan imagolle jo vuosia sitten. Hän on pitänyt yhteyttä tiedotusvälineisiin ja antanut aina pyydettäessä haastatteluja.

Meidän juttutuokiomme on maanantaina. Tiistaina Juhanin kyytiin Norjaan lähtee kalaa hakemaan Lapin Kansan tuttu toimittaja. Ennen matkaa Juhani vie toimittajan piipahtamaan myös SKAL Pohjois-Suomen autoilijaillassa Torniossa.

– Minusta on tärkeää kertoa ammatistamme niin plussat kuin miinukset, että uudet yrittäjät ja kuljettajat uskaltautuvat alalle. Matkallamme Norjaan saattavat puheet kuitenkin liittyä aika paljon VT 21:n huonoon ylläpitoon  talvikeleillä. Käsivarrentiellä tienhoito petti jälleen viime viikolla ensipakkasilla ja -lumilla.

Juhani toteaa, että norjalaisten tienhoito on ennakoivaa. Siellä valmistaudutaan pahaan keliin, eikä aloiteta hommia vasta, kun lunta jo tuivertaa tai tie on jäässä.

Juhanin mukaan Pohjois-Suomen ELY-keskuksen edustajat ovat ymmärtäneet teiden ylläpidon ja talvitienhoidon tarpeet oikein, mutta myös urakoitsijat pitäisi saada mukaan keskusteluihin ja ajan tasalle.

– Jos illalla kymppiuutisissakin tiedetään, että lunta on tulossa, miksi urakoitsijat eivät toimi. Pitäisiköhän heidänkin katsoa uutiset.

Tiemaksuista rahat tienhoitoon

Juhani Maliniemi kannattaa kohtuullisia tiemaksuja, jos kertynyt raha käytetään kokonaan kyseisen tieosuuden kunnostamiseen ja maksu on kaikille sama.

– Esimerkiksi Kilpisjärventiellä, jossa on paljon Norjan kautta tulevia autoja, raskaalta liikenteeltä voisi maksun periä Norjan Autopass -laitteella. Kaikilla, jotka Norjaan ajavat pitää olla sellainen. Norjalaisten kanssa voisi sopia siitä, miten osa maksuista tilitetään Suomeen. Tien varrella asuvilta voitaisiin periä nimellinen vuosimaksu.

Tämän päivän elämä on aineistoa tulevaisuutta varten. Pitäisi vain muistaa, mitkä päätökset johtivat hyvään tulokseen. Muutaman päivän voisin elää uudestaan fiksummin, nauraa Juhani Maliniemi.

Pattijoelta Tornioon

Juhani on syntynyt Pattijoella Pohjois-Pohjanmaalla. Siellä hän aloitti yritystoiminnan sora-autolla vuonna 1988. Tornioon perhe muutti, kun Juhani osti sieltä vuonna 1994 kuljetusyrityksen ja aloitti terästehtaan kuljetukset.

Juhanilla on kokemusta myös yrittäjän pahimmista haasteista. Vuoden 2009 alkupuolella hän menetti kaksi kolmasosaa siihenastisista vakituisista ajoistaan ja joutui myymään kalustoaan.

– En ollut osannut lukea kaupan ja teollisuuden ennusmerkkejä oikein ja kävin kuilun pohjalla. Onneksi joku oli unohtanut tikapuut kuilun pohjalle. Liikevaihtoon nähden minulla oli silloin liikaa velkaa. Päätin kuitenkin, että firma ei tee konkurssia. Koti meni, kun maksoin yrityksen velkoja, mutta voin edelleen toimia rehellisesti samalla y-tunnuksella.

Kuljetus Maliniemi Oy:n uusimmat perävaunut ja vetoauto ovat leasing-kalustoa.

Niko Maliniemi ajaa yhteistyökumppani Simeon Groupin autolla Metsä Gropin tehtaalta sellua Kemiin Ajoksen satamaan. Pienten lasten isänä hänelle sopivat selkeästi ajoparin kanssa rytmitetyt vuorot ja etukäteen tiedossa olevat vapaapäivät.

Ympäristö jataloudellinen ajotapa

EU:n päästötavoitteista Juhani toteaa, että yrittäjä ei voi aina investoida vähäpäästöisempään kuljetuskalustoon heti, tai käyttää kalliimpaa uusiutuvaa dieseliä. Juhanin mielestä pitäisi keskittyä polttoaineenkulutuksen vähentämiseen. Sen voi jokainen tehdä ennakoivalla ja taloudellisella ajotavalla.

– Pääsin 13-vuotiaana apupojaksi Pikalinja E. Niemi ja Kumppanit yhtiöön. Kortin saatuani aloitin Alkon tuotteiden kuljetukset ja sain Niemeltä perusteellisen opetuksen taloudellisen ajotavan käyttämiseen. Aikatauluihin se ei vaikuta. Me saamme lastimme ajoissa perille taloudellisesti ajamalla.

– Palkkasimme huhtikuussa vakituisen 20-vuotiaan kuljettajan, joka omaksui yhden aamupäivän mittaisessa opetuksessani taloudellisen ajon menetelmät.

Oikeastaan kaikkien pitäisi omaksua ne jo pienenä takapenkillä turvaistuimessa.

Juhani Maliniemi kertoi SKAL:n Kuljetan Suomelle -kampanjassa, että kilpailee päivittäin itsensä kanssa siitä, kuinka vähällä polttoaineella tänään pääsee. Ympäristön kuormituksen vähentämistä on myös se, että yrityksen ajokilometreistä 90 prosenttia ajetaan kuormattuina.

Kalakuormat matkalla pääkaupunkiseudulle. Veljekset Roope ja Niklas Maliniemi yöllisellä tauolla Pihtiputaalla.

Näyttäviä autoja

Maliniemet ovat maalauttaneet ajoneuvonsa komeasti jo monta vuotta ja niillä on käyty myös tuunattujen autojen näyttelyissä ja kilpailuissa. Juhanin kotona on komea palkintorivistö. Uusin auto sai toiseksi eniten yleisöääniä haastajaluokassa Nordic Trophy 2021 -tapahtumassa Mantorp Parkissa kesällä, joten ensi kesänä autolla kilpaillaan mestariluokassa. Auton sisätilat rakensi Niklas, ja maalaukset niin sisälle kuin ulkopuolelle teki Roopen eno Mika Jefremoff.

– Mielestäni fiksatut autot lisäävät työviihtyvyyttä. On tuunausten tuloksia myös kiva esitellä. Uusimman rakentamiseen ja maalaamiseen meni puoli vuotta aikaa.

Järjestöistä apua arkeen

Juhani on kuulunut SKAL:iin aina, kun on omistanut tavaraliikenteen auton. Hän on aiemmin toiminut sekä Raahenseudun Kuorma-autoilijat ry:n että Tornion Kuorma-autoilijat ry:n puheenjohtajana. Tällä hetkellä Juhani on Pohjois-Suomen SKAL Suoritealat ry:n puheenjohtaja. Hän on myös ensimmäistä kauttaan Rahtarit ry:n hallituksen jäsenenä.

– Tarvitsemme mukaan toimintaan lisää nuoria yrittäjiä, siksi suunnittelemme Pohjois-Suomen suoritealojen jäsenille parhaillaan taloudellisuusajopäivää ensi keväälle. Päivän päätteeksi menemme Ouluun Kärpät-IFK liigaotteluun. Nuoria toivon lisää järjestötoimintaan mukaa, sillä verkostoitumalla minäkin olen löytänyt yhteistyökumppaneita ja kavereita ympäri Suomea.