Miksi olla SKALin jäsen?

SKAL oli mukana toukokuun kuljetusmessuilla Jyväskylässä ja elokuun Power Truck Showssa. Näissä tilaisuuksissa oli yhteensä vähintäänkin 50 000 osallistujaa, joten keskustelukumppaneita riitti.

Pääsin keskustelemaan aika monen kuljetusyrittäjän kanssa myös teemasta miksi olla SKALin jäsen? Mielekäs puheenaihe.

Näissä keskusteluissa ei ollut kriittistä sävyä. Moni tuli kertomaan perusteluitaan ja kiitti alan puolesta tehdystä työstä. Joukossa oli myös useita, jotka eivät olleet vielä jäseniä, mutta halusivat tietää, mitä hyötyä kuljetusyritysten etujärjestöön kuulumisesta on.

Vastaaminen on aika helppoa. Me olemme olemassa vain jäseniämme varten. SKAL jäsenyhdistyksineen keskittyy kuljetusyritysten puolesta vaikuttamiseen ja niiden palvelemiseen. Kukaan muu ei tätä työtä kuljetusalan puolesta tee.

Syvemmin pääsin kertomaan, miten olemme pitkäjänteisellä vaikuttamistyöllä ajaneet kuljetusyrittäjien asiaa. Tässä joitakin esimerkkejä reilun vuoden ajalta:

1. Torjuimme EU:n energiaverodirektiivin ehdotuksen bensiinin ja dieselin verotasojen harmonisoinnista. Muutos olisi tarkoittanut 26 sentin veronkorotusta dieselin hintaan. Lisäkustannus olisi ollut satoja miljoonia euroja.

2. Viime vuoden polttoaineiden rajun hinnannousun myötä SKAL esitti polttoainetukea, ajoi sen läpi ja lopuksi koulutimme yli tuhat jäsenyrittäjää hakemaan tukea. Yli 30 miljoonaa euroa suoraan yrityksille.

3. SKAL esitti jakeluvelvoitteen alennusta, joka tuli voimaan heinäkuussa 2022 alentaen dieselin pumppuhintoja kymmenillä senteillä.uuden hallituksen ohjelmassa perutaan suunniteltu jakeluvelvoitteen nosto. Tämä hillitsee vaalikaudella polttonesteiden hintoja jopa kahdella miljardilla eurolla.

4. Liikennepolttoaineiden hinta ei nouse hallituksen päätöksillä, mikä on historiallinen linjaus.

5. Polttoaineveroa ei kiristetä. Tämäkin on ennennäkemätön päätös. Hallitus myös aikoo keventää polttoaineverotuksen CO2-komponenttia.

6. Väyläverkon kehittämiseen panostetaan yhteensä noin 1,6 miljardin euron investointipaketilla.

7. SKAL esitti korjausvelan vuosittaista määrärahaa. Hallitus päätti vaalikaudelle väylien reilun puolen miljardin korjausvelkapaketista osana investointipakettia.

Tiedän keskustelujenkin perusteella, että useimmat arvostavat näitä tuloksia. Ne näkyvät pienempinä kustannuksina ja parempina kuljettamisen olosuhteina.

Väki arvostaa koko alaa hyödyttävän edunvalvontatyön lisäksi niitä konkreettisia palveluita, joita koko porukkamme eri puolilla maata tuottavat. Eniten käytetty palvelu on lakiasioiden neuvontapalvelu. SKALin lakimiehet hoitivat vuonna 2022 tuhat neuvontapuhelua. Lisäksi koko organisaation toimihenkilöt vastaavat päivittäin lukuisiin kuljetustoimintaan liittyviin teknisiin ja taloudellisiin kysymyksiin. Neuvonta sisältyy jäsenmaksuun ja voi säästää jäsenyritykselle sievoisen summan.

Tärkeänä pidetään myös sitä, että viestimme alan ajankohtaisista asioista. SKALin tuottaman aineiston myötä jokainen pysyy helposti ajan tasalla muun muassa erilaisesta alan sääntelystä.

Tapahtumissamme voit luoda itsellesi sopivan verkoston, josta voit hyötyä liiketoiminnassasi. Tänäkin syksynä SKAL järjestää monta koulutus- ja seminaaritilaisuutta, mutta loppuvuoden kohokohtamme on SKAL Forum risteily lokakuun lopussa. Lisätietoja tässä lehdessä.

Mainospuheet sikseen. Emme me tietenkään täydellisiä ole. Haluamme tehdä paremmin.  

Siksi SKALissa on käynnistetty uuden strategian tekeminen. Ensimmäisessä vaiheessa selvitämme jäsenyritysten odotuksia tulevaisuudessa. Syksyn aikana tulet saamaan kyselyn tähän liittyen. Vastaamalla vaikutat!

ps. Uutta virtaa koneeseen.

Voit bongata SKALin strategiauudistukseen liittyvää viestintää seuraavan vuoden aikana tästä merkistä.