Viimeisen parin vuoden ajan on sähköisen raskaan kaluston määrä kasvanut maamme valtateillä. Latausmahdollisuuksien lisääntyminen ja akkutekniikan kehittyminen alentavat kuljetusliikkeen kynnystä valita sähkö yhdeksi vaihtoehdoksi kaluston voimalähteenä.


Pääkaupunkiseutu sekä suurimmat kaupungit noin kahden tunnin ajomatkan sisällä ovat avainasemassa sähköisen liikkumisen lisääntyessä. Pääväylien varrelle suunnitellut tehokkaat latausasemat mahdollistavat ajoneuvojen energiansaannin.



Kiistelty ohjaamouudistus
Teimme kesän kynnyksellä koeajon 38 tonnin kokonaismassaan lastatulla Mercedes eActros 600- puoliperäyhdistelmällä. Matka alkoi Tampereelta ja päättyi Vantaalle. Samalla oli mahdollisuus tutustua uuteen ProCabin-ohjaamoon, jonka muotoilu on aiheuttanut tunteiden osoituksia kuljettajien keskuudessa. Valmistajan mukaan entistä virtaviivaisempi muotoilu laskee energiakustannuksia noin kolmella prosentilla. Pelkästään erittäin hiljaisen ohjaamon ansiosta tähän on helppo uskoa: tuulen suhinat ovat olemattomia.
Koeajetun auton Giga-mittainen ohjaamo SoloStar-varustuksella soveltuu mainiosti yhden kuljettajan pitempiaikaiseen matkustukseen. Mercedes on ollut edelläkävijä kamerapeilien kehityksessä ja sen huomaa: ohjaamossa oleviin monitoreihin tottuu nopeasti, ja niiden kuljettajaa auttavat toiminnot ovat helppokäyttöisiä sekä toimivia.



Satojen kilometrien toimintamatka
Mercedeksen politiikkana on käyttää voimansiirrossa akselimoottoreita. Tämä yksinkertaistaa asioita: vetoakselista voidaan tehdä kompakti paketti, joka mahdollistaa tasapainoisen kokonaisuuden ja lisätilaa akuille.
Kaksi sähkömoottoria potkii eteenpäin jatkuvalla 400 kW:n (544 hv) teholla ja tarvittaessa 600 kW:n (815 hv) huipputeholla. Moottoreiden jatkeena on nelivaihteinen, automatisoitu vaihteisto. Akku koostuu kolmesta 207 kWh:n akkuyksiköstä, joiden yhteenlaskettu käytettävissä oleva kapasiteetti on 621 kWh.
Tällä kombolla luvataan toimintamatkaksi perävaunun kanssa reilut 400 kilometriä. Koeajon aikainen energiankulutus oli keskimäärin 113.6 kW/100 km, joka on täysin linjassa luvatun toimintamatkan suhteen.



Sähkön suosio kasvaa
Sähkökäyttöisten kuorma-autojen määrä lisääntyy lähes viikoittain. Monet kuljetusliikkeet ovat jo tehneet valintansa ja seuraavaksi punnitaan kokemuksia siitä, kuinka sähkö sopii yrityksen kaluston liikuttamiseen. Valintaa helpottavat varmasti valmistajien tarjoamat analysointiohjelmat, joiden avulla voidaan laskea hankkeen järkevyys.
Myös latausasemien nopea lisääntyminen helpottaa päätöksen tekoa. Syyskuussa 2025 avattiin Lietoon ensimmäinen raskaalle kalustolle tarkoitettu MCS-latausteknologiaa hyödyntävä asema. Avattava asema on Suomen suurin ja tehokkain raskaan liikenteen julkinen latausasema. Asemalla on käytössä neljä 35 metrin raskaan liikenteen latauspaikkaa, joista jokaisesta voi ladata 1 megawatin (MW) teholla.


_________________________________
SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:
Talvi on täällä – oletko valmis, kuljetusyrittäjä? Näin valmistelet kalustosi talvikeleihin