Joskus tulee tarvetta poiketa päätieltä maastoon, metsäkoneesta on katkennut hydrauliletku tai maansiirtoautosta on katkennut vetoakseli. Työkalut ja varaosat pitäisi viedä paikan päälle. Onneksi autonvalmistajilla on aiheeseen sopivia ratkaisuja. Peugeotin kumppani Dangel muuttaa etuvetoisen pakettiauton tarvittaessa nelivetoiseksi, joka laajentaa auton käyttöaluetta.
Tonniluokan Peugeot Expert 4x4 paku toimii normaaliajossa etuvetoisena, erikoisvarustuksen huomaa päällepäin ainoastaan 60 mm. lisääntyneestä maavarasta. 210 millin maavara 20 asteen ylityskulmalla riittänee jo kohtuullisen huonossa maastossa etenemiseen. Normaalisti Dangelin muutossarja korottaa maavaraa 20 milliä mutta koeajetussa yksilössä oli lisävarusteena 1100 € maksava 40 millin lisäkorotus. Tarvittaessa kuljettaja voi valita kojetaulun valintakytkimestä viskokytkimen avulla toimivan takavedon. Viskokytkin haistelee pyörien luistoa ja tarvittaessa kytkee päälle nelivedon, kaikkein vaikeimpia paikkoja varten Peugeot on varustettu taka-akselin lukolla. Auton alusta on suojattu kevyesti, esimerkiksi polttoainetankin pohja on suojattu metallilevyllä. Koeajetun yksilön maastossa etenemiskykyä vaikeuttivat normaali, maanteille tarkoitettu rengastus. Tämä on kuitenkin kompromissi koska auto on tarkoitettu kuitenkin ajamaan pääasiassa maanteillä.
Ohjaamoltaan Peugeot Expert edustaa tavanomaista pakettiautoa, ainoa asia, joka juoruaa mainiosta lisäominaisuudesta, on alussa mainittu nelivedon katkaisin. Ajoasento on hyvä, näkyväisyys hyvällä tasolla. Käsinvalittavan vaihteiston vaihteenvalitsin vie tilaa keskipenkillä istuvalta, tämä ei aiheuttane ongelmia koska usein pakettiautolla ajetaan yksin tai korkeintaan yhden matkustajan kanssa. Pakettiauton reilun kuuden kuution kuormatilaan on asennettu Modulsystemsin valmistamat hyllystöt sekä työkalulaatikot. Huoltoautolle sopivan sisustuksen asennus on tehty huolella, tilaa työkaluille ja osille on runsaasti. Hyllyköiden väliin jää vielä jonkun verran tilaa isommille varaosille.
Ajettavuudeltaan auto on kelpoa tasoa, maantiellä liikutaan ranskalaiseen tyyliin pehmeästi, maastossa rouheasti eteenpäin kiitäen. 144 hevosvoimainen turbomoottori 6 nopeuksisella käsinvalittavalla vaihteistolla liikuttaa autoa mukavasti. Kuten jo mainitsin, auton rengasvalinta on kompromissi pääasiassa maantiellä tapahtuvien kuljetusten suorittamiseksi. Tarvittaessa autolla voidaan poiketa huonoillakin teillä ja maastossa. Koeajon yhteydessä kävin ajelemassa myös metsäautoteillä, joissa auton liikkumiskyky tuli todistettua. Tarvittaessa nelivetoinen Peugeot soveltuukin monipuoliseen ajotehtäviin. Polttoaineen kulutus oli kohtuullinen, auton ajotietokoneen mukaan 7.7 litraa sadalla kilometrillä, osa matkasta ajettiin neliveto päällä. Tämä nostaa kulutusta muutamalla desillä per sata kilometriä.
Nelivetoinen Peugeot Expert on joustava pakettiauto, joka soveltuu monenlaiseen käyttöön. Sillä suoriutuu tavarankuljetus valtateillä ja myös hankalissa olosuhteissa. Koeajetun yksilön huoltoautovarustus tekee siitä ajoneuvon, jolla voidaan käydä pelastamassa rikkoutunut ajoneuvo syvästäkin metsästä. Kuitenkin auto käyttäytyy normaaleissa olosuhteissa kuten normaali etuvetoinen mutta kehnoissa olosuhteissa auto liikkuu keulamerkkinsä, leijonan vaivattomuudella.
Peugeot Expert Dangel 4x4
Moottori: Nelisylinterinen turboahdettu rivimoottori, diesel
Iskutilavuus: 1997 cm3
Teho: 106 kW / 144 HV @ 3700 r/min7
Vääntömomentti: 370 Nm @ 2000 r/min
Voimansiirto: neliveto, 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto
Pituus: 5 309 mm
Leveys: 1 920 mm
Korkeus: 2 000 mm
Akseliväli: 3 275 mm
Tavaratila: 6.1 kuutiota
Omamassa: 1 831 kg
Vetopaino jarruitta/jarruin: 750 kg / 2500 kg
Myynti: www.peugeot.fi