Meistä kiinni

Vuodesta 2022 voisi sanoa edesmenneen kuningatar Elisabetin kuuluisin sanoin, että se oli annus horribilis, kamala vuosi. Venäjän käynnistämää järjetöntä sotaa on seurannut tasainen virta ikävyyksiä, kärjessä energian kallistuminen sekä taloudellinen ja poliittinen epävarmuus. Turkki istuu itsepintaisesti Suomen ja Ruotsin Nato-papereiden päällä. Tiivistys tilanteesta on, että joukko vähemmän mukavia tyyppejä pitää muuta maailmaa panttivankinaan. Näissä olosuhteissa on vaikea sanoa, mitä vuosi 2023 tuo tullessaan.

Kun maailmalla ryskää, on kotimaan päättäjillä syytä olla vahvat hartiat ja kirkas pää. Tarvitaan ihmisiä, jotka kestävät nämä maailmanpolitiikan ikävät tyypit ja heidän keksimänsä mielettömyydet, ja tekevät rationaalisia, Suomea suojaavia ja eteenpäin vieviä päätöksiä kaikesta ympäröivästä mielivallasta huolimatta.

Meillä kotimaassa moni toimiala on ajautunut suuriin vaikeuksiin energiakriisin iskettyä koko voimallaan. Kuljetus- ja logistiikka-ala kuuluu eniten kärsineisiin aloihin, sillä yritykset eivät voi vain vaihtaa polttoainetta, jos dieselin hinta hirvittää. SKALin läpiviemät jakeluvelvoitteen alentaminen 7,5 prosenttiyksiköllä ja marraskuussa jaettavaksi tullut polttoainetuki auttoivat monia yrityksiä selviämään vaikeimman yli. Istuva hallitus valmisteli esityksestämme ammattidieseliä koskevan lain ja päätti jatkaa jakeluvelvoitteen alentamista vielä tämän vuoden ajan. Ensi vuodesta ei tiedä kukaan, sillä tulevaisuus riippuu pitkälti tulevista päättäjistä.

Siksi on entistä tärkeämpää, että menemme uurnille huolella harkitun ehdokkaan kanssa. Onko ehdokkaastamme koviin paikkoihin ja poikkeusaikojen päättäjäksi? Osaako hän valita oikein minun ja läheisteni - entä koko Suomen - kannalta? Se on meistä jokaisesta kiinni.

Mitä sitten odotamme tulevalta hallitukselta? Rovaniemeläinen Ylianttilan kuljetusyrittäjäperhe toivoo, että yrittäminen olisi kannustavampaa ja byrokratia kohtuullisempaa. Muun muassa vaihtolava- ja konekuljetuksia tarjoavan Saarenkylän Käyttöosa Oy:npalveluiden kysyntä on jopa parantunut koronavuosina, kun ihmiset ovat remontoineet ahkerasti. Nyt tulevaisuus näyttää hämärämmältä. Ylianttilat odottavat tulevalta hallitukselta muun muassa ammattidieselin käyttöönottoa, järkevämpiä veroratkaisuja ja parempaa tien hoitoa (s. 16).

Lappeenrantalaisen Kuljetusliike Ilves & Ilves Ky:n Marko Ilves kaipaapanostuksia tiestöön ja talvihoitoon, sillä kalustokoon kasvattaminen ja tiemäärärahojen pienentäminen ovat olleet kestämätön yhdistelmä. Myös säädöksiin tulisi saada malttia ja harkintaa. Monipuolinen yritys kuljettaa ruokapalvelutoimituksia Lappeenrannan alueen asiakkaille, mutta myös paljon muuta ja eri toimialoille. Kysyntää olisi ajoittain enemmällekin, jos kapasiteettia liikenisi. Ilveksellä ollaan tyytyväisiä: oma palvelukonsepti toimii (s. 22).

Tämä Kuljetusyrittäjä on täynnä asiaa. Suurta mielenkiintoa herättänyt raporttimme raskaan liikenteen käyttövoimista esitellään sivulla 20, ja vaalipaketti alkaa sivulta 26. Tällä lehdellä osallistumme myös SKAL Liikenteessä -päivään. Maaliskuun 16. päivänä me kaikki kynnelle kykenevät SKALin toimihenkilöt ja luottamushenkilöt olemme viimevuotiseen tapaan tien päällä. Saatamme pyrkiä juuri sinua moikkaamaan tai ilmestyä läheisen Shell- ja St1 -aseman kuppilaan kahvittelemaan kuljetusyrittäjien kanssa. Haluamme kuulla, miten tien päällä menee ja mitä toivotte tulevaisuudelta. Eiköhän siitä puhetta riitä!

Valoisampaa kevättä!

Heini Polamo
päätoimittaja