MAN TGE 3.140 – Digitalisuutta pakettiautoon

Pakettiautoja on pidetty raakoina työkaluina, joilla voidaan hoitaa pikkukeikat pois alta. Työkalumaisuus näkyy valitettavan usein myös autojen kolhiintuneista pelleistä ja nuhjaantuneesta ilmiasusta. MANin uusi TGE-mallisto on saanut päivityksen ajoneuvoarkkitehtuuriinsa. Lopputuloksena on mallit, joita avustaa digitaalisuus.

SKAL ry_Kuljetusyrittaja 3 2025_Ajossa_MAN TGE 3.140

”Next Level”- kutsumanimen saanut uudistettu TGE jakaa ulkomuotonsa samaan konserniin kuuluvan Volkswagen Crafterin kanssa. Äskettäin voimaantullut asetus yleisistä turvalaitteista sekä uhka kyberturvallisuudesta ovat saaneet ajoneuvosuunnittelijat tekemään ylitöitä.

Asetuksen vaatimukset ja niiden määrä riippuu siitä, onko ajoneuvo pakettiauto (N1) vai kevytkuorma-auto (N2). MAN TGE Next Level -malleissa on vakiovarusteena väsymys- ja, liikennemerkkitunnistus, älykäs nopeusavustin, hätäjarrutusavustin, aktiivinen kaistavahti, vakionopeudensäädin ja rengaspaineen valvontajärjestelmä.

Lisäksi N1-hyväksynnän saaneen MAN TGE:n vakiovarusteisiin kuuluu myös matkustajan turvatyyny sekä onnettomuuksien tallennusjärjestelmä, joka tallentaa onnettomuuteen liittyvät tiedot juuri ennen törmäystä, sen aikana ja välittömästi sen jälkeen. Tätä tietoa voidaan käyttää hyväksi onnettomuustutkinnassa.

SKAL ry_Kuljetusyrittaja 3 2025_Ajossa_MAN TGE 3.140

Uutta, hiukan vanhaakin

Koeajossa ollut, pitkällä akselivälillä (4490 mm) ja kohtuullisella kantavuudella (1254 kg) varustettu, kaksilitrainen 140-hevosvoimainen paku tarjoaa hyvät eväät kevyempiin tavarankuljetuksiin. Kuten mainittu, uudistukset eivät näy auton ulkopuolelle, mutta sen sisällä tilanne on toinen.

Digitaalisen kojetaulun tarjoama tietomäärä on valtava ja kuljettajan kannattaakin tutustua tarkoin sen antamaan informaatioon. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto sekä kohtalaisen tehokas moottori antavat autolle melkoisen mukavasti kyytiä. Kuormatilan koko (4300 mm x 1830 mm x 1960 mm) mahdollistaa joko kuuden EUR- tai neljän FN-lavan kuljetuksen. Tavaratilan muoto on selkeä, lastaus helppoa.

Digitaalisuudella turvallisuutta

Uusi MAN TGE on selvästi siirtynyt ”seuraavalle tasolle”. Kevyelle tavarankuljetuksille ominaisissa olosuhteissa tapahtuvissa kuljetuksissa on tärkeää huomioida muut tielläliikkujat. Auton laaja turvajärjestelmä auttaa kuljettajaa havainnoimaa entistä enemmän antaen kuitenkin kuljettajan tehdä päätökset.

_________________________________

SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:

Volvo FH Electric 6x2 - Sähköllä moduulimittoihin

Renault Trucks Master Red Van 3,5T E6e – L3H2 – Puhdasta hyötyajoneuvoeleganssia

DAF 530 FAW 8×4 – Heti valmiina ajoon