Saksalaisen, Baijerista kotoisin olevan MAN:n maahantuoja on rakentanut yhteistyössä Iisvedellä toimivan Arctic Machinen kanssa täysverisen tienhoitoauton. Valmistajan kotipaikan lähellä olevat vuoristot takaavat vankan kokemuksen talvikäyttöön soveltuvasta työkalusta, jolla tienhoito onnistuu kelissä kuin kelissä. Mainio tienhoitoauto saadaan, kun tähän yhdistetään kotimaisen laiterakentajan tietotaito.
Voimansiirtolinja kohdillaan
Koeajossa olleen ajokin 580-hevosvoiman 15,2-litrainen moottori yhdistettynä 12-vaihteiseen automatisoituun vaihteistoon vaikuttaa toimivalta juuri erikoisosaamista vaativaan työhön. Lämmitettävä polttoainesuodatin takaa moitteettoman ajamisen kovilla pakkasilla. Kojetauluun sijoitettu vaihteenvalitsin antaa tilaa aurojen ja suolauslaitteen monitoimihallintalaitteelle auton lattialla. Vaihteisto on varustettu heijausominaisuudella. Se on toimiva varuste talviliukkailla. Napaperäiset ilmajousitetut taka-akselit sekä 9 tonnin lehtijousitettu etuakseli antavat varaa oikeille akselipainoille käytettäessä etuauraa ja sirotinta. Takimmainen, ilmajousitettu 9 tonnin puimuriakseli takaa näppärän kääntymisen.
Ergonomiaa ammattilaisille.Ohjaamosta kaikki tapahtuu
Untuvikolle, joka ei ole ikinä ajanut tienhoitoautoa avautuu ohjaamossa aivan uudenlainen maailma. Tavaraa on joka puolella. Miten ihmeessä nämä kaikki saisi toimimaan? Nopeasti huomaa, että kuljettajan täytyy hallita varmasti etu- ja sivuauran sekä sirottimen oikea käyttö. Tämä ei ole varmasti alkuun helppoa. Edessä oleva aura vie oman tilansa, sivuauran käyttö vaatii harjaantumista ja oikeaan kohtaan on myös saatava liukkautta estävää tavaraa. MAN TGX:n erinomaiset peilit helpottavat tätä työtä. Etukulmapeili on juuri oikean kokoinen, jotta siitä nähdään etuauran säädöt, samoin oikeanpuoleinen sivu- ja yläpeili. Alussa mainittu monitoimihallintalaite on hyvällä paikalla, sen käyttäminen sujuu ilman katsekontaktia.
Hyvät peilit auttavat työnteossa.Ajettavuus kohdillaan
Koeajossa ollut ajokki on katsastettu 76 tonnin yhdistelmäpainolle, veturin kokonaismassa on 34 tonnia. Akseliväliltään 3 900 mm:n auto on näppärä ajettava. Tridemin takimmainen kääntyvä akseli avittaa hyvin tiukoissa käännöksissä. Auto kulkee suoraan ja kuljettaja voi keskittyä hallitsemaan työssään tarvitsemiaan laitteita. Ajo-ominaisuudet ovat kohdillaan ja takaavat yhdessä hyvän näkyväisyyden kanssa turvallisen tienhoidon.
Tienhoito tarvitsee tilaa.Saksalais-suomalaistayhteistyötä
Kokemukset tienhoitoauton ratin takana olivat kasvattavia. Liikenteen ennakoinnin etu- ja sivuauraa käytettäessä on oltava jatkuvaa ja huolellista. Kiitäessään valtatiellä muu liikenne ei aina ota huomioon tienhoitoautoa. Tämä aiheuttaa turhia vaaratilanteita. Saksalainen kuorma-auton valmistus ja kotimainen laitteenrakennustaito yhdistyvät hienolla tavalla MAN TGX / Arctic Machine -yhteistyössä. Tämä tienhoidon erikoisajokki on varmasti toimiva työkalu, kun ehkäistään liukkaan kelin aiheuttamia ongelmia. Auto soveltuu hyvin erilaisiin olosuhteisin, laitteiden suunnittelussa ja rakentamisessa taas näkyy suomalainen erikoisosaaminen. Kun kesä tulee ja lumi on sulanut, autosta tulee toimiva työkalumaa-ainesten ajoon. Parhaimmillaan ajokki on tuottavassa työssä läpi vuoden. Tienhoito vaatii huolellisen ja ammattitaitoisen tekijän. Otetaan tämä huomioon, kun seuraavana talvena nämä ammattilaiset taas lähtevät tekemään omaa työtään. Ajakaa oma autonne mahdollisimman oikeaan reunaan, kun kohtaatte tienhoitoauton, sen jälkeen käsi pystyyn ja tervehdys kavereille, jotka pitävät huolen siitä, että meillä on turvallisempaa ajaa.