Tutustuimme perinteiseen, kansainväliseen liikenteeseen tarkoitettuun rekanveturiin. Saksalaisella, Baijerista kotoisin olevalla MAN-konsernilla on pitkät perinteet rekanvetureista, joilla ajetaan pitkää matkaa eurooppalaisilla teillä. Vaihtelevissa olosuhteissa, Italian lämmöstä Alppiteiden kylmyyteen.
Koeajossa ollut kaksiakselinen MAN TGX 18.460 edustaa valmistajansa hyväksi todettua mallisarjaa, joka on suunniteltu juuri pitkille baanoille ja reissuille, joissa kuljettaja viettää vapaa-aikansa ohjaamossa. Optimoitu voimalinja mukavalla ohjaamolla takaa turvallisen työympäristön kuljettajalle. Kulkupeli oli varustettu 460-hevosvoimaisella D2676-moottorilla, johon on kytketty MAN Tip-Matic automatisoitu vaihteisto. Matalalta vääntävä moottori ja mainiosti toimiva vaihteisto takaavat mukavia kilometrejä tiellä. Päästöjen alentaminen hoidetaan SCR- ja EGR-järjestelmien yhteistyöllä. Kuljettajan turvaksi on joukko elektronisia turvalaitteita. Pakollisten laitteiden lisäksi muun muassa kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin ja kaarrevalot.
Kuljettaja huomioitu.Mukava, lämmin mökki MAN:illa meno maittoi. Parin päivän koeajo sujui leppoisasti. Väkevä moottori tarjosi tarvittaessa ripeää menoa, mutta pääasiassa mentiin rauhalliseen, polttoainetta säästävään tyyliin. Ohjaamomalliston keskimmäisessä, XLX-ohjaamossa kuljettajan paikka on oikealla tavalla perinteinen: seisomakorkeus, analoginen kojetaulunäkymä ja harkitut katkaisijoiden paikat. Kaikessa näkyi sukulaisuussuhde erääseen Skånen suunnalta lähteneeseen. Ergonomia on kohdallaan. Ajoasento miellytti isoselkäistä kuljettajaa ja mittaristo välitti tietonsa selkeästi ja helposti. Pitkän ajomatkan jälkeen oli aika hypätä punkalle viettämään vuorokausilepoa. Leveä vuode hyvällä patjalla tarjosi mainiot yöunet. Ohjaamon lämmitin tuotti asuintilaan tasaisen lämmön.
Pientä murinaa tulee jääkaapin sijoituksesta. Sen eteenpäin törröttävä kansi vaikeuttaa hiukan punkalle nousua. Jääkappihan on ollut MAN:issa samassa paikassa jo pitkään. Kaikkeen varmasti tottuu.
Ergonomia kohdillaan.Kokonaisuus ratkaisee
Kansainväliseen liikenteeseen tarkoitetun kaksiakselisen rekanveturin hankkiminen vaikuttaa ensikuulemalla helpolta. Pyrittäessä kuljetusyrittäjää ja kuljettajaa tyydyttävään lopputulokseen pitää ottaa huomioon useita eri asioita. Moottorin teho ei liene se ratkaisevin, ainakaan huipputeho. Ajettaessa pitkiä matkoja pakokaasujen puhdistuslaitteiden toimintaan voidaan vaikuttaa valitsemalla moottori, joka käy pääasiassa väännön maksimialueella. Tällöin sen hyötysuhteesta käytetään maksimi auton liikuttamiseen, moottorin lämpötilan hallinta on kurissa ja polttoaineen kulutus taitavan kuljettajan kera vähintään kohtuullinen. Pitkillä matkoilla oikein optimoitu voimalinja pitää myös huolen hiukkassuodattimen regeroinnista. Jättimoottorit eivät välttämättä saavuta meikäläisittäin matalilla kokonaispainoilla oikeaa käyntilämpötilaa. Tällä on suuri merkitys myös öljynvaihtoväleihin ja sitä kautta kokonaiskustannuksiin. MAN takaa moottoreilleen jopa 140 000 kilometrin huoltovälin
Selkeä näkymä.Ajoneuvon rengastus on myös kompromissi, joka soveltuu reitin nopeasti vaihtuviin olosuhteisiin. Polttoainetankin koolla on merkitystä, kun pyritään ostamaan polttoaine sieltä, missä se on edullisinta. Keskieurooppalaisena kuorma-autonvalmistajana tehdas on pystynyt järjestämään laajan huoltoverkoston, joka auttaa sekä normaaleissa huolloissa että mahdollisissa kriisitilanteissa.
MAN TGX edustaa hyvällä tavalla perinteistä kaksiakselista vetoautoa. Mukava matkanteko yhdistettynä miellyttävään ohjaamoon takaa kuljettajalle turvallisen reissun kauas ja takaisin. Valmistaja on osannut mainiosti yhdistää perinteiset tavat nykyaikaan ja lopputuloksena on rekanveturi, jolla uskaltaa lähteä pitkällekin matkalle. Baijerin leijona murisee mukavasti.