Scanian viime vuonna esittelemä kaupunkiajoon tarkoitettu mallisto on saanut jalansijaa markkinoilla. Valmistajan tavoite oli kehittää tuote, joka lisää sekä kuljettajan että ympäristön turvallisuutta. Koeajossamme ollut 18 tonnin Scania P 250 todisti, että valmistaja on täyttänyt tavoitteensa. Lyhyellä ja matalalla päiväohjaamolla sekä normaalilla runkokorkeudella varustettu kuorma-auto sopii mainiosti kaupunkialueilla tapahtuviin kuljetuksiin.
Autoon noustessa huomaa selvästi, että ergonomiaan on panostettu. Isoveljiensä tapaan kuljettajan työpaikka on siirretty mahdollisimman lähelle ohjaamon vasenta etukulmaa. Tällä on suuri merkitys näkyvyyteen lähialueilla. Katvekulmat ovat selkeästi vähentyneet. Myös onnistuneilla peiliasennuksilla on osuutta asiaan. Istuma-asento edustaa perinteistä skandinaavista ajattelutapaa, kuljettajan on hyvä olla. Erityismaininta siitä, että myös etuoikealla sijaitsevan peilin ja ohjaamon oikeanpuoleisen yläpeilin säätö sujuu ohjaamosta. Usein näiden peilien säätö laiminlyödään ja se johtaa heikentyneeseen näkyvyyteen katvealueilla. Tarvittaessa näkyvyyttä voidaan lisätä apumiehen oven alaosan kookkaalla ikkuna-aukolla. Se korostaa entisestään näkyvyyttä etuoikealle jääville katvealueille. Koeajoyksilössä ei tätä lisäikkunaa ollut. Ohjaamo on tilava, siellä voi työskennellä myös työtakki päällä. Tilaa kuljettajan tavaroille on sopivasti, samoin mahdollisille kuljettajan työssään tarvitsemille näyttöpäätteille.
Ajokki on varustettu 7-litraisella, 250-hevosvoimaisella moottorilla, jonka perään on kytketty 8-nopeuksinen automatisoitu Opticruise-vaihteisto. Nämä yhdistettynä maltilliseen, pitkään (2,92) peränvälitykseen tekevät autosta mainion kompromissin, jolla voi suhautella pitkin pitkää valtatietä poiketen kaupunkien kapeille kujille. Tämä tuli todistettua koeajossa olleeseen autoon lastattujen betonipainojen avulla. Kokonaismassa hipoi kahdeksaatoista tonnia. Puutumista oli havaittavissa jyrkimmissä ylämäissä, mutta kyllä ajokilla muiden vauhdissa pysyi. Tällainen paino tosin on melko poikkeuksellista jakelukäyttöön tarkoitetussa autossa. Auton ajo-ominaisuudet ovat hyvät, samoin näkyvyys ohjaamosta. Autosta jää kokonaiskuva turvallisesta ja taloudellisesta työkalusta.
Pohjoismaista laatua. Näkyvyys luo turvallisuutta.Akseliväliltään 5 350 millimetrisen alustan päälle pieksämäkeläinen Piako on rakentanut 7 700 mm pitkän, kuusilehtisillä ovilla varustetun kokosivuaukeavan kuormakorin. Tavaran kyytiin nostosta huolehtii Zebron 2 000 kilon takalaitanosturi. Kori on esimerkki kotimaisesta, laadukkaasta korinvalmistuksesta. Viimeistely ovien sovituksineen, LED-valaistuksineen sekä kuormanvarmistuspisteineen on hyvällä tasolla. Sisäkorkeudeltaan 2 600 mm:n kuormatila tarjoaa vähintään kohtuullisen lastauskapasiteetin. Kuormatilan valmistus maassamme nostaa valmiin ajoneuvon kotimaisuusasteen todella korkealle. Scania käyttää suomalaisia alihankkijoita osahankinnassaan.
Scania on onnistunut luomaan kaupungeissa tapahtuviin kuljetuksiin näppärän ja mukavan malliston, jolla on turvallista tehdä töitä alueilla, joissa ei olla yksin. Astuessaan ohjaamoon kuljettaja huomaa laadukkaan työnjäljen sekä suunnittelijoiden panostuksen ohjaamon ergonomiaan. Nämä asiat tulevat myös esille, kun kuljettaja laskee takalaitanosturin ja aloittaa työnsä kuormatilassa. Scania P 250 on mainio työkalu, jolla on kiva pyyhältää purkupaikkojen väliä kaupunkien keskustoissa.
Esimerkillinen peilinsäätö. Helppoa nousua.