Laaja käyttövoimasiirtymä antaa vielä odottaa

Käyttövoimamuutoksen aikatauluun tarvitaan realismia, sillä pelkällä lainsäädännöllä pakottamalla muutoksen vaikutukset voivat olla Suomen kilpailukyvyille haitallisia, kirjoittaa toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Suomessa on raskaassa liikenteessä 95 000 ajoneuvoa. Vuonna 2021 rekisteröitiin 3536 kuorma-autoa, joista 3297 oli dieselillä käyviä, kaasukäyttöisiä oli 96 ja sähkökäyttöisiä kaksi kappaletta.
Vuosittain siis reilut 3 000 uutta autoa rekisteröidään vuosittain. Nykyisellä kiertonopeudella vaihtuu 35 000 autoa 10 vuoden aikana. Uusinvestoinnit painottuvat ammattiliikenteeseen.

Vuoden 2008 jälkeen investointitaso tipahti reilun 5000 tasolta eikä ole noussut entiselle tasolla kuten oheinen kuva kertoo.

Uusien kuorma-autojen rekisteröinnit (kpl) v. 1985–2021

Kuljetusbarometrimme perusteella 95% uusista investoinneista kohdistuu dieselkäyttöisiin. Samaan aikaan koko Eurooppa pyrkii vähentämään riippuvuutta fossiilista polttoaineista. Tämä onkin perusteltua, mutta yhtälö on todella vaikea. Alamme kustannuskriisin yhteydessä kuulin lausahduksia, että ”miksi ette vain vaihda sähköön tai kaasuun”. Tuollainen heitto tuntuu erityisen hölmöltä samaan aikaan kun alan investointikyky on heikko rajusti kohonneiden kustannusten vuoksi.

Kuljetusala investoisi varmuudella vaihtoehtoisiin käyttövoimiin, mutta juuri tällä hetkellä se on vaikeaa hintatason, ajoneuvojen saatavuuden, energian jakeluinfran ja teknologian vuoksi. Lisäksi asiakkaiden pitäisi maksaa kuljetuksista korkeampaa hintaa, jotta yhtälö toimisi.

En tällä sano, etteikö käyttövoimamuutos olisi mahdollista tai siihen ei pitäisi tähdätä. Päinvastoin. Muutos on väistämättä edessä, mutta aiotun muutoksen aikataulu pitäisi saada kohtaamaan realismi. Pelkällä lainsäädännöllä ”pakottamalla” muutoksen vaikutukset voivat olla Suomen kilpailukyvyille haitallisia.

Käyttövoimasiirtymän perusedellytys pitäisi olla se, että kuljetusalalle luodaan toimintaympäristö, joka nostaa yritysten investointitason 5 000-7 000 autoon vuodessa. Yhtä yksittäistä ratkaisua ei ole. SKAL tuo omia esityksiään kootusti esiin tavoiteohjelmassaan.

Vaikka laajamittaiseen muutokseen investointiympäristön pitää olla kunnossa, ovat julkiset hankintatuet uusiin käyttövoimiin tervetulleita. Hankintatukea myönnetään vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankintaan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuttamiseen. Tukea voi hakea 31.3.2023 saakka, pakettiautoihin 31.12.2022. Katso lisää Traficomin Tuet vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaan -sivulta.