Uudistuneen XF-malliston suunnittelussa otettiin lähtökohdaksi parempi polttoainetalous ja kuljettajan turvallisuuden ja mukavuuden parantaminen entisestään. Ohjaamon ulkomuotoon ei ole tullut paljoakaan ulospäin näkyviä muutoksia. Muutamilla aerodynamiikan muutoksilla on saatu aikaan hiljainen ohjaamo, jonka sisälle ei tuuli humise. Muutenkin ohjaamon äänieristeet ovat huippuluokkaa. Tuloksena on yksi markkinoiden hiljaisimmista ohjaamoista.
Miellyttävä työympäristö.Käyttökulut alas
Suurimmat muutokset on tehty väylätekniikkaan. Äly on yhdistetty erilaisiin toimintoihin kuten moottorin apulaitteiden hallintaan. Jarru- ja ilmastoinnin kompressorit ovat käynnissä vain tarvittaessa, akkuvahti tarkkailee jatkuvasti akkujen varaustilaa ja ehkäisee akkujen ”tyhjentymisestä” aiheutuvat apuvirtojen antamiset. Tällä ehkäistään kalliiden, vääristä akkukaapeleiden kytkennöistä rikkoutuvien komponenttien korjaukset.
Muutoksia on tehty myös päästöjen vähentämiseen tarkoitettuihin laitteisiin. Valmistajan EAS-laitteeksi kutsuman katalysaattorin kokoa on saatu madallettua niin paljon, että erilaisten alustojen vaatimat lisälaiteet, kuten nostureiden tukijalat saadaan asennettua helpommin. Painoakin on saatu alas noin 50 kiloa. AdBlue-säiliö on sijoitettu erinomaisesti ohjaamon takaseinän tuntumaan.
Älykkyyttä lämmönsäätöön.Voimalinja kohdillaan
Koeajossa ollut, takatelinen rekanveturi on varustettu 530 hevosvoimaisella PACCAR MX-13 moottorilla. Vääntöä löytyy 2600 Nm:iä jo tuhannen kierroksen kohdalla. Potkua riittää mainiosti 27 tonnin kokonaismassalle rekisteröidylle ajokille, jonka kanssa saadaan tarvittaessa lähes 50 tonnin kokonaismassa puoliperävaunuyhdistelmälle. Myös B-linkki tulee nätisti perässä aina 68 tonnin massaan saakka. Moottorin perässä on automatisoitu, ZF:n valmistama 12-vaihteinen TraXon 12TX2620 vaihteisto. Voimalinja tulee hyvin toimeen keskenään, ajaminen on mukavaa.
Viiden tähden majoitus
Dafin ohjaamo on aina ollut matkamiehen ja- naisen mielestä mukava. Yö vuoden kuorma-autoksi valitun ajokin punkassa oli miellyttävä kokemus. Leveä vuode ilman tarvetta siirtää kuljettajan penkkiä lähemmäs ohjauspyörää on sopivan pehmeä.Takaseinän ohjuspaneelista säädettävä lämmitys antaa ohjaamoon tasaisen lämpötilan. Varpaita ei palele eikä toisessa päässä vuodetta tarvitse hikoilla. Vuoteesta on myös helppo laskea jalat ohjaamon lattialle. Ajoasento on hyvä, ilmastoitu istuin on erinomainen antaen juuri sopivan tuen kyljille ja selälle. Pitkäkin matka taittuu mukavasti.
Turvallinen nousu työtasolle.Palkintonsa ansainnut
Auto ei loista millään yksittäisellä ominaisuudella, vaan se on tasalaatuinen hieno kokonaisuus. Nykyaikainen työkalu, jolla on helppo tehdä työtä. Kotimainen myyntiverkosto on saanut lisävoimaa ja motivaatio on korkealla. Myös jälkimarkkinointi toimii, pakka on vihdoin saatu kokoon. Maahantuojan pohjoisin huoltopiste on Sodankylässä. Euroopassahan huoltopisteitä on lukuisia. Vuoden 2018 eurooppalaisen kuorma-auton -palkinto oli tavoiteltu titteli. Uusi Daf XF-mallisto ansaitsee todellakin palkintonsa.