Kuormakoreja ja kuorman varmistamista koskeva määräys uudistuu

Traficom on 8.12.2025 antanut uuden määräyksen kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta, joka korvaa nykyisen vuonna 2021 annetun määräyksen. Määräyksessä muun muassa tarkennetaan kuormakoreille asetettuja vaatimuksia, säädetään määräykset nestemäisten aineiden kuljettamiseen sekä täydennetään kuormanvarmistussäädöksiä. Uusi määräys astuu voimaan 2.2.2026.

Ajoneuvojen hyväksyntää koskien määräyksessä kappaletavaran kuljetukseen valmistetun umpinaisen kuormakorin lujuusvaatimusten täsmennetään tarkoittavan sekä kiinteästi asennettua, että vaihtokuormakoria. Lujuusmerkinnät saa tehdä lisäksi avolavoihin ja verhokapellikuormatiloihin. Kiinteästi asennettuun umpinaiseen kuormakoriin ja ajoneuvon rekisteritietoihin tulee merkitä tieto siitä, jos kuormakorin seinille ei ole määritelty kuorman tuentaa koskevaa lujuutta.

Muiden kuin kappaletavaran kuljettamiseen valmistettujen kuormakorien kohdalla, joissa kuorman varmistaminen perustuu kuorman sidontaan, sidontapisteiden lujuus tulee jatkossa merkitä sidontapisteiden yhteyteen ja niiden lujuudesta tulee antaa kuormakorin valmistajan todistus.

Raakapuun sidontavälineiden osalta vaaditaan jatkossa, että lujuusmerkittyjen ketjujen ja liinojen kiinnittämiseen käytettyjen sakkelien LC-arvon (sidontakyvyn) tulee olla vähintään ketjuun tai liinaan merkityn LC-arvon suuruinen.

Ajoneuvon käyttöön liittyen uusi määräys antaa useita tarkennuksia erityisesti kappaletavarakuorman varmistamiseen liittyvissä säännöksissä. Erityisesti raskaiden kuormien varmistuksessa on tyypillistä yhdistää kitka- ja valjassidonta. Uusi määräys selkeyttää kitkan huomioimista kyseisessä tilanteessa, kun jatkossa koko kuorman varmistusvoimien laskennassa saa käyttää kitkasidonnan mukaista lepokitkakerrointa. Jatkossakin käytettäessä pelkästään valjassidontaa, tulee kitkakertoimena käyttää liikekitkan mukaista kerrointa.

Määräykseen on lisätty kitkakertoimia koskevaan taulukkoon kitkakertoimet paperi- ja kartonkirullille. Lisäksi määräyksessä tarkennetaan kitkamaton käyttöä. Kitkamaton kitkakerrointa saa hyödyntää, jos koko kappaleen massa kohdistuu kitkamatolle. Kappaleen koko pohjapinta-alan ei kuitenkaan tarvitse olla kitkamaton varassa, jos kappaleen massa ei muuten tukeudu alustaan. Tilanteissa, joissa kappaleen massa tukeutuu osittain kitkamattoon ja osittain suoraan kuormatilan lattiaan, kitkakerroin on suoran kontaktin ja kitkamaton kitkakertoimen väliltä. Määräyksen soveltaminen edellyttää tällaisissa tapauksissa tilannekohtaista harkintaa.

Uudessa määräyksessä säädetään numeeriset toleranssit kuormantuentaan, tavoitteena on helpottaa valvonnan tulkintatilanteita. Kuormantuennan toleransseissa erotellaan jatkossa tilanteet, joissa kuorman varmistamiseen käytetään tuentaa ja kitkaa tai vaihtoehtoisesti tuentaa, sidontaa ja kitkaa. Tuennassa kuorman katsotaan olevan tuettu, kun kuorman ja kuormakorin tai kappaleiden väli on:

Enintään 5 cm, kun kuorman varmistaminen perustuu kitkaan ja tuentaan; useiden peräkkäisten tai rinnakkaisten kappaleiden kohdalla välit saavat olla enintään yhteensä 20 cm pituus- tai 15 cm sivuttaissuunnassa.

Useiden peräkkäisten kappaleiden välejä arvioitaessa ei ole tarkoitus laskea yhteen suurta määrää hyvin pieniä välejä.

Enintään 10 cm, kun kuorman varmistaminen perustuu sidontaan, kitkaan ja tuentaan; useiden peräkkäisten tai rinnakkaisten kappaleiden kohdalla yli 5 cm välit saavat olla enintään yhteensä 30 cm pituus- tai 15 cm sivuttaissuunnassa.

Nestemäisissä kuljetuksissa nesteen vaarallinen liikkuminen katsotaan jatkossa estetyksi, jos täyttöaste on enintään 30 prosenttia tai yli 70 prosenttia taikka kun yli 8 kuutiometrin säiliöt on jaettu loiskelevyillä osiin. Määräys poikkeaa vaarallisen aineiden kuljetuksesta annettujen määräysten mukaisesta täyttöasteesta ja koskee muita kuin vaarallisten aineiden kuljetusta.

Määräyksen perustelumuistiossa nostetaan lisäksi esille se, että kuorman varmistamiseen ja vaihtokorien käsittelyyn tarkoitettujen laitteiden, kuten koukkuvaihtolavan nostokoukun tulee olla ajon aikana liikenteessä valmistajan tarkoittamassa kuljetusasennossa, ajoneuvon äärimittojen sisällä.

Traficomin määräys kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta.