Hollantilaiset ovat liikkuvaa väkeä. Maan sijainti Euroopan keskipisteessä mahdollistaa heille vapaan kulun mihin suuntaan tahansa. Myös länteen, jossa avautuvat valtamerireitit ympäri maapalloa. Liikkumiseen tottuneet hollantilaiset haluavat myös nauttia matkanteosta.
Viime vuonna esitelty ja Vuoden 2022 kuorma-autotittelin voittanut DAF XG on loistava esimerkki pitkiin matkoihin tarkoitetusta rekanveturista. Uudistettu ohjaamo on tehty kuljettajan ympärille. Valmistajan mukaan se on ensimmäinen ohjaamo, jonka suunnittelussa on otettu huomioon Euroopan unionin uudet mitta- ja massasäädökset.
Koeajossa oli kahdesta saatavilla olevasta ohjaamokorkeudesta matalampi, seisomakorkeudeltaan 1 980 mm:n versio, joka ei todellakaan aiheuta ahtaan paikan kammoa. Ohjaamon keulaa on pidennetty 160 milliä paremman aerodynamiikan saavuttamiseksi, tämä onkin ollut yksi tavoitteista EU:n mittamuutoksissa. Keulan muotoilun pitäisi alentaa polttoaineen kulutusta jopa 10 %. Kuljettajaa hyödyttää hänen selkänsä takana oleva tila, jota on venytetty edellisestä XF-mallistosta 3 300 millimetriä. Kun tuohon tilaan on asennettu sähkösäätöinen Relax Bed -vuode (800 x 2 220 mm), voidaan hyvällä omallatunnolla kehua, että kyseessä on ehkä kuljettajaystävällisin ohjaamo ikinä. Kuljettajan penkki pyörähtää nopeasti varttikierroksen kohti apumiehen penkkiä, jonka istuinosa nousee ylös. Näin vuoteelle nouseminen ja sieltä poistuminen on tehty todella helpoksi.
Lattialle jäävä tila riittää pieneen tanssiharjoitukseen, jos kumppani haluaisi kokeilla paritanssin alkeita.
Koeajetun DAF XG:n peilit on korvattu nykytrendin mukaisilla kameroilla. Kameroiden varret ovat melko ylhäällä ohjaamon yläkulmissa, ja ne ovat käännettävissä oven katkaisinpaneelista, vaikka laivan ruumaan ajoa varten. Näytöt sijaitsevat ohjaamon A-tolppien kohdilla. Kuljettajan puoleisen näytön asennus hiukan estää näkymää etuvasemmalle, mutta ulkoa puuttuvat peilinkuvut kompensoivat asiaa. Oikeanpuoleinen näyttö on hyvin sijoitettu. Näyttöjen näkymä on melko luonnollinen ja niihin tottuu nopeasti. Vanhan koulukunnan kuljettajilta saattaa mennä hiukan enemmän aikaa totutteluun.
Koeajoauton, takatelisen veturin vetämän yhdistelmän kokonaismassa oli tasan 40 tonnia. Paccarin oma, 530-hevosvoimainen 12,9 litran MX-13 suoriutui muutaman tunnin vaihtelevissa olosuhteissa tehdystä testistä mallikkaasti, samoin 12-nopeuksinen automatisoitu Traxonvaihteisto.
Moottorin huoltoväli on hyvissä olosuhteissa jopa 20 000 kilometriä, tällä on iso merkitys huoltokustannuksiin. Auton varustukseen kuuluu kaistavahti sekä sivututka, joka vahtii oikeanpuolen kuolleeseen kulmaan jääviä ihmisiä ja esineitä. Lisäturvaa tuo myös oikeaa etukulmaa kuvaava kamera, jonka näyttö on oikean puolen sivunäytön yläpuolella. Kameran kuvakulma on erittäin laaja.
Kuljettajan paikka on myös yksi parhaista mitä tällä hetkellä on saatavana. Kuljettajan istuin kerää täydet pisteet. Iän aiheuttamat kolotukset pysyivät poissa koeajajan kehosta. Pitkästä aikaa niskakin tuntui lepäävän. Se osoittaa onnistuneen ergonomian.
Kojetauluun on mahdollista saada useita erilaisia, perinteisiä viisareita tai digitaalisia näkymiä. Kokonaisuus on melko selkeä ja silmä löytää tarvittavan tiedon nopeasti. Ohjauspyörän keskiössä olevat säätimet toimivat moitteettomasti.
Uusi DAF XG edustaa hyvin perinteistä kiinnipitävän autonvalmistajan halua ottaa kuljettaja huomioon, kun suunnitellaan uusi mallisto. Tuntuu siltä, että ensin on kuljettaja laitettu istumaan runkopalkkien päälle ja sitten häneltä on kysytty, että millainen ohjaamo hänen ympärilleen tehdään. Laitetaan istuin tuohon ja ohjauspyörä tähän, miltä tuntuu? Millainen vuode laitetaan? Sähkösäätöinen? Tämä selvä. Nostetaan katto mahdollisimman ylös ja takaseinä mahdollisimman taakse. Lopputuloksena työkalu, joka tarjoaa hulppeat tilat ja miellyttävän ajoympäristön. Tilaa on myös kuljettajan tarvikkeille, suuret yläkaapit sekä molemmin puolin ohjaamoa olevat sivuluukut ovat kooltaan mittavia. Vuoden Kuorma-autotitteli osui oikealle tuotteelle.