Kuljetusalan kavereita ympäri Suomen

Kari Venäläisen Karimo Oy syntyi innostuksesta yrittäjyyteen, kiinnostuksesta yritystoiminnan strategiseen suunnitteluun ja omasta tavasta kuormata tehokkaasti. SKAL Nuorten verkoston puheenjohtajana Kari kannustaa nuoria yrittäjiä verkostoitumaan rohkeasti. Hän itse on saanut verkostoitumisesta kavereita ympäri Suomen, vertaistukea yrittäjyyteen ja konkreettista hyötyä yritystoiminnalleen.

Kari Venäläinen Karimo-kuljetusrekan edessä

Kari Venäläisen, 37, tie kuljetusyrittäjäksi ei ole se perinteisin. Nuorempana hän unelmoi neurokirurgin ammatista. Lukio jäi kuitenkin kesken ja työt kuljetusalalla veivät voiton. Nuoren isän oli tuotava leipää pöytään. Aluksi Kari ajoi pakettiautoa, sitten jakeluautoa. Kun kolme kuukautta ajokokemusta täyttyi, sai hän suorittaa silloisen perävaunukortin. Sen myötä hän pääsi ajamaan elintarvikkeita ensin puoliperävaunulla ja myöhemmin täysperävaunulla.

Jo työntekijänä hänellä oli tavoitteet korkealla.

- Ei enempää taitoa, mutta enemmän viitseliäisyyttä.

Kari kehitteli tapoja kuormata lastia tehokkaammin.

Yrittäjyys veti jo silloin puoleensa. Karin veli Jari Venäläinen perusti metsäkoneyrityksen, johon Kari tuli osakkaaksi mukaan.

Kari kaipasi lisää teoriaopintoja yrittäjyydestä. Hän kävi Suomen Yrittäjäopiston Yrittäjän ammattitutkinnon ja Yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon, joiden myötä hän oppi lisää yrittäjyydestä, etenkin sen taloudesta. Opintojen myötä hän tajusi, että veljesten yhteinen metsäkoneyritys eli loppunsa alkua. Hänellä oli kaksi vaihtoehtoa: joko myydä osuutensa veljelleen tai ajaa yritys konkurssiin yhdessä veljensä kanssa. He päätyivät ratkaisuun, jossa veli osti Karin puolen ja Kari irtautui yrityksestä.

Yrittäjäopiston oppien, SKALin liikenneyrittäjävalmennuksen ja kuljetusalan kokemuksen myötä ajatus omasta kuljetusalan yrityksestä alkoi kiinnostaa yhä enemmän. Aiemmasta oppineena Kari teki tarkat laskemat ja strategian uuden yrityksen perustamiselle. Suoritealaksi valikoitui elintarvikekuljetukset niiden riskittömyyden vuoksi.

- Niin kauan kuin ihmiset syövät, ruokaa täytyy kuljettaa.

Vuonna 2015 oli oikea aika perustaa Karimo Oy. Seuraavana vuonna mukaan yritystoimintaan tuli yhtiökumppaniksi pitkäaikainen ystävä ja kollega Riku Myllykoski, joka osti kolmasosan yrityksestä. Vuonna 2017 yritys osti ensimmäisen oman yhdistelmäajoneuvonsa ja samana vuonna yritykseen palkattiin ensimmäinen työntekijä.

Lainaa hän ei ottanut yrityksen perustamiseen ollenkaan, eikä suostunut laittamaan omaisuuttaan pantiksi, jos yritys ei menestyisikään. Kovalla työllä ja etukäteen excelöinnillä se onnistui.

Elintarvikekuljetukset vaativat sitoutumista: autot kulkevat yötä päivää. Karimon ajoneuvot pysähtyvät ainoastaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä hetkeksi. Se vaatii myös yrittäjältä joustavuutta. Monesti Kari onkin se, joka hyppää ajoneuvon rattiin, jos työntekijä estyy. Toisaalta hän myös itse valitsee mielellään viikonloppuvuorot, jotta työntekijät saisivat viikonloppuvapaat.

Menetys

Elämä yllätti Venäläisen perheen vuonna 2020, kun Karin vaimo Mona menehtyi yllättäen. Kaiken piti olla hyvin. Karimo oli heidän yhteinen hankkeensa, vaikka vaimo ei varsinaisesti yritystoimintaan osallistunutkaan. Nimikin keksittiin yhdessä: Kari ja Mona yhdessä. He olivat sopineet, että vaimo hoitaa kodin ja lapset, jotta Kari voisi panostaa yrityksen kasvuun täysillä. Se olisi koko perheen etu. Yllättäen kaikki romahti.

Monan menetys oli suuri isku perheelle, mutta myös nuorelle yritykselle. Puhelias oululainen Mona oli ollut näkyvässä roolissa yrityksessä erityisesti työntekijöille. Mona hoiti esimerkiksi yrityksen virkistystoimintaa ja koulutuksia sekä oli paljon tekemisissä työntekijöiden kanssa.

Kari jäi määrittelemättömän pituiselle sairauslomalle. Nelilapsisen suurperheen arki oli aiemmin toiminut pitkälti äidin pyörittämänä.

- Siinä istuin kylpyhuoneen lattialla ja mietin, miten pesukone toimii.

Henkisen taakan ja koko perheen surutyön lisäksi Karin oli opeteltava lapsiperheen arjen pyörittäminen alusta asti. Oli käytävä kaupassa, tehtävä ruokaa ja huolehdittava, että lapsilla on oikeanlaiset varusteet päiväkotiin ja kouluun.

- Onneksi emme jääneet missään vaiheessa yksin.

Ystävät ja perhe olivat korvaamattomana tukena. Myös kaupunki tarjosi tukeaan perhetyön muodossa. Kari ei kuitenkaan suostunut siihen, että perhetyö tulisi hoitamaan kotityöt ja arjen metatyöt, vaan halusi opetella ne itse. Perhetyö viihdytti ja ulkoilutti lapsia sen aikaa, kun Kari pesi pyykkiä ja siivosi kotia.

Perhe sai myös tukiperheen, joka on edelleen mukana nuorempien lasten elämässä.

Tauko töistä venyi lopulta vuoden mittaiseksi. Sen ajan yritystä pyörittivät yhtiökumppani Riku sekä työntekijät.

- Se herkistää edelleen, miten sitoutuneita Riku ja työntekijät olivat. He ymmärsivät tilanteeni ja yritys pyöri täysin ilman minua.

Vuosi kuitenkin jätti jälkensä ja se kasvu, mihin yrityksessä oli kovalla työllä päästy, oli odotetusti taantunut. Onneksi pohjatyö oli tehty hyvin ja yrityksen talous oli ollut niin hyvässä kunnossa, että se selvisi yllättävästä vastoinkäymisestä.

Kari opastaakin nykyisin etenkin nuoria yrittäjiä varatumaan yllättäviin haasteisiin.

- Silloin mietin, lopetanko yritystoiminnan kokonaan. Ilman sitoutuneita työntekijöitäni olisin lopettanutkin. En kuitenkaan halunnut, että he menettävät työpaikkansa.

Myös Karimon ainoa asiakas Auramaa-Yhtiöt suhtautui Karin tilanteeseen ymmärtäväisesti.

- He kysyivät, mitä minulle kuuluu ja miten perheeni voi. Ilman aitoa välittämistä olisin kieltäytynyt uudesta sopimuksesta. Siihen olin jo ennen jatkosopimuksen allekirjoittamista valmistautunut.

- Koostaan huolimatta Auramaa-Yhtiöillä on arvot kohdallaan. He kohtaavat ihmiset ihmisinä.

Kari palasi töihin, kun yksi kuljettajista siirtyi muihin töihin ja oli rekrytoitava uusi tilalle. Kari lähti itse kouluttamaan ja perehdyttämään juuri alan koulusta valmistunutta Elina Suomalaista, jotta uusi työntekijä saisi oikean asenteen ja opit Karimossa työskentelyyn. Kari ja Elina viettivät tiiviisti aikaa yhdessä tutustuen, ja nykyään he asuvat onnellisesti yhdessä. Perehdyttämisen myötä Kari palasi töihin vakituisesti.

Kari Venäläinen ja Elina Suomalainen seisovat kuvassa Karimo-kuljetusrekan edessä
Karimon toimitusjohtaja Kari Venäläinen ja nykyinen kumppani Elina Suomalainen. Elina työskentelee kuljettajana yrityksessä.

Oma tapa tehdä

Kuva kuljetusrekan sisätiloista, jossa lastaus on tehty tilatehokkaasti.
Kalusto mietitään Karimossa jo tilattaessa palvelemaan parhaiten tehokasta lastausta.

Yrittäjyys on Karille enemmän kuin pelkkää elannon hankkimista.

- Saa tehdä sitä, mistä nauttii, sekä tehdä päätöksiä ja toisaalta kantaa niistä myös vastuun.

Karilla oli selkeä näkemys tehokkaasta kuorman lastauksesta jo työskennellessään aikoinaan toisessa kuljetusyrityksessä. Kokemuksen kautta idea on elänyt ja kuormaus on Karimossa nykyään tärkeässä roolissa. Kari on opettanut myös työntekijöilleen oivalluksensa, jonka hekin ovat omaksuneet.

- Meillä on oma tapamme tehdä. Tehokkuus on yksi valttikorttimme.

Muita arvoja yrityksessä ovat luotettavuus ja toimintavarmuus. Elintarvikekuljetuksissa oleellisena osana työtä on tavaroiden purku asiakkaan tiloihin. Avaimia tarvitaan, eikä niitä luovuteta kenelle tahansa.

Luotettavuus ja toimintavarmuus on otettu huomioon myös kaluston valinnassa. Karimon kaksi yhdistelmäajoneuvoa uusitaan neljän vuoden välein ja kummassakin ajoneuvossa on huoltosopimus. Nämä tuovat turvaa paitsi yrittäjille ja työntekijöille niin myös asiakkaille. Kuormat saapuvat perille turvallisesti ja ajoissa. Ajoneuvon vaihto neljän vuoden välein takaa myös sen, että ajoneuvot ovat mahdollisimman ympäristöystävällisiä.

Digi kuljetusyrityksen apuna

Karimo perustettiin vuonna 2015, jolloin pilvipalvelut ja sähköiset asiakirjat olivat jo kuljetusalan arkea. Siten yrityksen ei ole tarvinnut ottaa varsinaista digiloikkaa.

Karimolla on käytössään Googlen pilvipalvelu ja AC Panther -tietojärjestelmä, jossa on muun muassa paikannus, raportointi, ajotapaseuranta ja digipiirturi. Karilla on kännykässään sovellus, josta hän pystyy seuraamaan tietoja ajantasaisesti. Järjestelmä on myös ajoneuvojen päätteillä.

Karin mukaan pienehkö yritys pärjää hyvin näillä. Kaikki toimii reaaliaikaisesti, eikä paperia synny. Tietojen keräämiseen tai niiden perään kyselyyn ei myöskään tarvitse nähdä vaivaa, kun kaikki tieto on aina saatavilla.

Kari muistuttaa myös oman työajan arvosta.

- Mielellään maksan järjestelmästä, jos se vähentää vaivaa ja lisää aikaani.

Kari hyödyntää myös Yrittäjäopiston oppeja ja päivittää omaa Exceliä. Tämä on osa strategista varautumista tulevaan. Hän kokeekin, että yrityksensä toiminnassa ei ole varsinaisia haasteita, koska toiminta on niin tarkasti suunniteltua.

Vaikka kuljetusala kehittyy ja digitaalisuus muuttaa maailmaa niin Kari kokee, että muutosvaihe kuljetusalalla on pitkä. Digitaaliset välineet helpottavat kuljetusalan toimintoja, mutta se, että se veisi kuljetusalan työpaikat, on Karin mielestä vielä utopiaa.

- Kuljetusala on niin paljon muutakin kuin ajamista. Tekniikka ei korvaa ihmistä, johon luotetaan.

Kari nostaa esiin myös tekniikan hinnan ja kuljetusalan katteiden ristiriidan: tekniikkaa on, mutta etenkin pienillä yrityksillä saattaa tulla budjetti vastaan. Haasteena on saada kuljetusalan uusin teknologia hyödynnettäväksi kaikille siitä kiinnostuneille yrityksille.

Aitoja kohtaamisia

Karimo on ollut SKALin jäsen vuodesta 2017 saakka. Liittyminen alan järjestöön ei ollut itsestäänselvyys, mutta se on kannattanut.

Tällä hetkellä parasta antia järjestöön kuulumisessa on Karille luottamustehtävä SKAL Nuorten verkoston puheenjohtajana. Päällimmäisenä tavoitteena SKAL Nuorten verkostossa on tutustua toisiin alalla toimiviin nuoriin ja saada vertaistukea. Verkosto aloitti toimintansa viime elokuussa ja alle vuodessa verkosto on kasvanut lähes 80 nuoren joukkueeksi. Tavoitteena on, että sadan jäsenen raja ylittyisi ennen elokuuta, jolloin verkosto tapaa seuraavan kerran Power Truck Show’n yhteydessä.

Karista ja verkoston varapuheenjohtajasta Matti Räisäsestä on tullut verkostossa tutustumisen myötä hyviä ystäviä. He soittelevat verkoston asioista, mutta päivittävät samalla myös henkilökohtaiset kuulumisensa. Verkosto on tuonut Karille lyhyessä ajassa kavereita ympäri Suomen.

- Lähes mihin tahansa Suomessa menenkin, voin poiketa kahvilla verkostolaisen kanssa.

Karilla onkin suunnitelmana yhdistää tärkeä harrastus moottoripyöräily ja SKAL Nuorten verkostolaisten tapaaminen kesällä. Myös varapuheenjohtaja Matin on tarkoitus liittyä seuraan.

Kari painottaa kohtaamisten tärkeyttä. Hän pyrkii juttelemaan kaikille verkostolaisille tapaamisten yhteydessä. Sehän on verkoston tarkoituskin: verkostoitua ja tutustua samalla alalla työskenteleviin nuoriin.

- Jo se, että moikkaat ja kysyt kuulumisia voi olla ratkaiseva tekijä siinä, tuleeko henkilö uudestaan tapaamisiin.

Sama pätee myös paikallisyhdistystoimintaan ja luottamustehtäviin. Moni nuori ei tunne paikallisyhdistystoimintaa, ja kynnys tulla mukaan toimintaan voi olla korkea. Kari rohkaisee myös kokeneempia luottamustehtävissä olevia kohtaamaan ja juttelemaan nuorille mahdollisesti yhdistystoiminnasta kiinnostuneille.

- Kokeneempien ammattilaisten tarinat ovat inspiroivia. Nuoremmat kuuntelevat niitä mielellään ja voivat toisaalta tuoda myös omia näkemyksiä.

Karille Nuorten verkoston puheenjohtajana toimiminen on antanut paitsi ystäviä, tuttavia ja vertaistukea, myös kokemusta järjestötoiminnasta ja esiintymisestä.

Kari on mukana myös Sisä-Suomen omassa nuorten ryhmässä. Saman alueen nuoret ovat verkostoituneet, mutta myös saaneet konkreettista hyötyä liiketoiminnalleen esimerkiksi lainaamalla tai vuokraamalla hallitilaa toisiltaan. Ryhmä myös matkusti keväällä yhdessä Pariisiin, jossa he kävivät muun muassa Renault Trucksin tehtaalla.

Karilla on aina ollut selvä suunta eteenpäin elämässään. Edelleen hän miettii, onko kuljetusyritys se, jota hän haluaa loppuelämänsä luotsata vai hyppääkö hän vielä koulun penkille opiskelemaan uuden ammatin. Päätöstä ei tarvitse lyödä 37-vuotiaana lukkoon.

- Tällä hetkellä haluan vain rauhoittaa tilanteen ja keskittyä sekä yritykseen että perheeseeni. Yrityksen kasvattaminen olisi mahdollista, mutta nyt on hyvä näin.

Perustettu: 2015
Kotipaikka: Hämeenlinna
Omistajat: Kari Venäläinen ja Riku Myllykoski
Toiminta-alue: Sipoo-Tampere
Henkilöstö: 8 työntekijää omistajat mukaan lukien
Kalusto: 2 yhdistelmäajoneuvoa
Kuljettaa: elintarvikkeita
www.karimo.fi

Lue lisää SKAL Nuorten verkostosta ja ilmoittaudu mukaan: skal.fi/nuortenverkosto
Somessa: #SKALnuoret