Monipuolinen kalusto ja laaja yhteistyöverkosto mahdollistavat lappeenrantalaisen Kuljetus T. Sorvali Ky:n laajan palvelutarjonnan elintarvikekuljetuksista maanrakennukseen ja nosturipalveluiden tarjontaan.


Lappeenrannassa ja muualla Etelä-Karjalan alueella kuljetus-, nosturi- ja tienhoitopalveluita tarjoavan ja maanrakennusurakointia harjoittavan Kuljetus T. Sorvali Ky:n Toni Sorvali on viihtynyt kuorma-autojen ohjaamoissa lähes koko ikänsä.
– Isoisäni toimi autoilijana jo 1930-luvulla täällä Lappeenrannan seudulla. Myös isäni ja molemmat setäni ovat työskennelleet kuljettajina ja raskaskonemekaanikkoina. Pienestä pojasta saakka on kyydissä istuttu, Toni Sorvali kertoo.
Yrittäjäksi hän ryhtyi vuonna 2005.
– Kävin ensiksi kuljetusyrittäjäkurssin ja hankin neliakselisen Sisu SM 332 -maansiirtoauton. Sitten sain talvihoitosopimuksen silloiselta Tieliikelaitokselta ja siitä se on sitten lähtenyt.
Seuraavaksi talvihoitourakat laajenivat Valtatie 13:n Lappeenrannan ja Savitaipaleen väliselle osuudelle, ja yritys hankki toiseksi autokseen Tieliikelaitoksen palveluksesta eläköityneen, vanhalla kunnon Cumminsin dieselin ja Fuller-vaihteiston yhdistelmällä varustetun Sisu SR 313:n. Tätä autoa Toni Sorvali muistelee yhä lämmöllä.
– Vanhat Sisut olivat vahvoja autoja, mutta nyt ne on rääkätty puu- ja sora-autoina jo melkein kaikki loppuun.



Elintarvikekuljetuksia ja nosturiautotöitä
Kuljetus T. Sorvali aloitti Kespron jakelukuljetukset vuonna 2006. Vuonna 2011 ajot laajenivat Lappeenrannan ja K-ryhmän Vantaan Hakkilan terminaalin välisiin runkoajoihin. Kuormat haetaan öisin Vantaalta täysperällä ja puretaan Lappeenrannassa kahteen muuhunkin autoon.
– Pakasteet kulkevat autojen etupäässä ja viileät erotetaan niistä eristetyllä väliseinällä. Kuormat pitää pakata tavallaan käänteisessä järjestyksessä eri osastoille. Siinä on oma pulaaminen ja pelaaminen.
Yrityksen mottona on tarjota asiakkaille ammattitaitoisia ja laadukkaita palveluita pitkän kokemuksen tuomalla luotettavuudella. Yrityksen pääasiallinen toiminta-alue on Etelä-Karjalassa, mutta kauemmaksi voidaan tarvittaessa lähteä. Varsinkin yrityksen nosturiautolla on tehty paljon urakoita kauempanakin. 28 metritonnin nosturilla varustettu Scania on viettänyt vuosien varrella paljon aikaa eri voimajohtotyömailla, mutta tällä hetkellä odotellaan uusien työmaiden käynnistymistä satunnaisten nostokeikkojen välillä.


Rajan sulkeutuminen näkyy Etelä-Karjalassa
Etelä-Karjalassa itärajan sulkeutuminen on aiheuttanut vaikeuksia monille kuljetusyrittäjille, mutta Sorvalin tietojen mukaan aiemmin rajaliikennettä hoitaneille yrityksille on löytynyt ainakin kohtalaisen mukavasti muita ajoja tilalle.
– Monet ovat kertoneet, että rajan sulkeutuminen oli kova paikka. Onneksi monet ovat keksineet muita töitä autoilleen. Joistakin ajoista on nyt aiempaa enemmän kilpailua, mutta meidän pienyrittäjien on pidettävä yhtä. Pitää verkostoitua ja tehdä yhteistyötä.
Sorvalin ajoihin idänkaupan loppuminen ei ole juuri vaikuttanut.
– Nuorempana palkkakuljettajana ajoin metsäteollisuuden tuotteita rajan takaa Suomeen, mutta päätin jo tuolloin, että tuon naapurin varaan minä en laske mitään. Kaikki rajamuodollisuudet ja muut olivat sellaista venkoilua, että minulle tuli mittari täyteen niihin jo silloin.
Kuljetus T. Sorvali kuuluu Lappeenrannan Kuorma-autoilijat ry:hyn yhdessä noin 40 muun yrityksen kanssa. Yhdistys on yksi SKALin Kaakkois-Suomen alueyhdistyksen yhdestätoista paikallisyhdistyksestä.
– Aika harvakseltaan me tapaamme porukalla, mutta puhelimessa tulee juteltua paljon ihmisten kanssa. Se on kun muutkin tykkäävät keskittyä työntekoon.
Yritys on myös SKAL Elintarvikealan EKYn jäsen. Toni Sorvali on ajatellut monesti osallistua SKALin tapaamisiin, mutta varsinkin talvisin teiden kunnossapitourakoitsijan aika on usein kortilla.
– Talvella kun jotain sopii, niin sitten se on melkein varmaa, että silloin sataa lunta tai on liukasta ja joutuu olemaan yötä myöten töissä. Nyt minä olen miettinyt, jos menisin EKYn kesäpäiville, mutta saa nyt nähdä miten sitä taas ehtii.
Talven kiireiden vastapainoksi Toni Sorvali yrittää rauhoittaa kesäviikonloput perheen kanssa mökkeilyyn.
– Nuorin poika on todella innokas automies. Saa nähdä mitä siitä vielä tulee.



Vanhoihin Scanioihin luotetaan
T. Sorvalin kalusto koostuu tällä hetkellä kolmesta sora- ja tienhoitoautosta, kahdesta rekkaveturista, jakeluautosta, lakaisuautosta ja nosturiautosta. Kespron Lappeenrannan ja Vantaan väliset kuormat ajetaan Scania R500:lla ja R450:lla.
– Kärryn saa molempien perään, eli toinen auto on tarvittaessa varalla, jos toinen on huollossa. Autoilla hoidetaan myös Lappeenrannan pään jakelut.
Lisäksi jakeluajossa käytetään hieman pienempää P280 Scaniaa. Kalusto ei ole aivan tuoreimmasta päästä, mutta tämä on tietoinen valinta.
– Varsinkaan AdBlue-ongelmia ei tarvita yhtään lisää. Nämä vähän vanhemmat Scaniat ovat korjaaja-, kuljettaja- ja isäntäystävällisiä laitteita. Niihin saa hyvin osia järkevään hintaan ja niitä pystyy korjaamaan helpommin itse kuin uudempia autoja.
Pääasiassa Lauritsalan hallilla tehdään kuitenkin vain huoltoja ja pieniä hitsaustöitä.
– Yhteen autoon me vaihdoimme vaihdelaatikon täällä, mutta se oli sellaista nujuamista tasaisella lattialla ilman nostureita, että sai jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi kerraksi.
Yrityksen viimeisin hankinta on Scanian alustalle rakennettu vuosimallin 2006 lakaisukuorma-auto. Vanhat lakaisukoneet ovat tunnetusti pahamaineisen monimutkaisia ja vaikeasti korjattavia laitteita, mutta Sorvali tiesi tarkkaan, mitä riskejä hankintaan liittyi. Paitsi että hän ehti työskennellä aikoinaan itsekin hetken aikaa lakaisukoneen kuljettajana, löytyy Lappeenrannasta myös kyseisten laitteiden huoltoihin ja korjauksiin erikoistunut tuttu toimija.
Yrityksellä on myös pieni, katujen kunnossapitotöissä käytettävä Avant-kuormaaja ja kaksi keskisuurta Volvo L90 -kauhakuormaajaa.
– Ne ovat sopivan kokoisia, monipuolisia koneita, mitkä sopivat sekä lumitöihin, hiekoituksiin, trukkipiikkihommiin, lakaisuun ja jotenkin vielä soranmättöönkin.



Kesäkuljettajia on hankala löytää
Kuljetus T. Sorvalin palveluksessa on tällä hetkellä yhdeksän kuljettajaa. Vanhimmat heistä ovat työskennelleet yrityksen palveluksessa pian 15 vuoden ajan. Toiminnan laajentuessa uusia vakiokuskeja on aina löytynyt, mutta satunnaisemmat tuuraajat ovat Sorvalin mukaan nykyisin kiven alla.
– Tämäkin on ihan EU:n syytä, kun ammattipätevyyksien saaminen on tehty niin älyttömän kalliiksi ja vaikeaksi, ettei esimerkiksi kukaan opiskelija pysty maksamaan tuhansia euroja päästäkseen muutamaksi kesäkuukaudeksi kuorma-auton rattiin.
Jani Heikkilä on työskennellyt yrityksen palveluksessa 11 vuotta.
– Tonin kanssa hommat on toiminut aina. Täällä on rento ilmapiiri ja me saamme tehdä tosi itsenäisesti hommia, Heikkilä kertoo.
Myös hän vannoo ruotsalaisen aarnikotkan nimiin.
– Scania on varma ja luotettava auto. Jakeluajossa huomaa, että autossa kaikki on suunniteltu siihen työhön: ilmajousituksen säädöt toimivat hienosti, ja ohjaamossa kaikki on kohdillaan.
Sekä Heikkilä että Sorvali uskovat, että ainakin jakeluajoja hoidetaan vielä jonakin päivänä sähköisellä kalustolla Lappeenrannassakin, mutta heidän puolestaan autojen akkuteknologia saa kehittyä vielä kaikessa rauhassa, ja autojen hinnatkin tulla vielä reilusti alaspäin ennen kuin sähköautojen hankinnasta aletaan edes sen tarkemmin keskustelemaan.







_________________________________
SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:
Kuljetus Timo Salo Oy:n Laura Torila: Rekan ratista taloushallinnon taituriksi
Tampereen Seudun Kuljetusyrittäjät: Rennosti omalla tyylillä