Kuljetus Kukkonen Oy – neljä sukupolvea yhteistä tietä

Kuljetus Kukkosen tarina alkoi 1930-luvun Muuruvedeltä. Toimitusjohtaja Mirkka Kekäläinen jatkaa suvun yrittäjäperinnettä neljännessä polvessa. Yrityksen arkea ohjaavat tänä päivänä asiakaslähtöisyys, vastuullisuus ja vahva usko yhdessä tekemiseen.

Ruska on kauneimmillaan lokakuisena torstaiaamuna, kun saavun Kuopioon. Vastassa on yrittäjäperhe kolmessa sukupolvessa. Kuljetus Kukkonen Oy:n toimitusjohtaja Mirkka Kekäläinen on kutsunut yrityksen toimipisteelle Kuopion Sorsasaloon isänsä, hallituksen puheenjohtajan Matti Kukkosen, setänsä, Kuopion Rekkahuollon toimitusjohtajan Eero Kukkosen ja isovanhempansa Martti ja Meeri Kukkosen, yrittäjät ennen sukupolvenvaihdosta. Toimipisteellä työskentelee myös muuta perhettä. Mirkan veli Santtu hoitaa yrityksen ajojärjestelyä, serkku Miika vastaa kalustosta ja Eeron poika Eetu toimii kuljettajana.

Osoitus hyvästä yhteispelistä perheyrityksessä on ilman muuta se, että kaikki ovat edelleen mukana, sanoo Matti Kukkonen.
Kuvassa Matti Kukkonen (vas.), Mirkka Kekäläinen sekä Martti ja Eero Kukkonen.

Muuruvedeltä maailmalle


Kuljetus Kukkosella on jo 88-vuotinen historia. Vuonna 1937 Juho Kukkonen aloitti autoilun sora-autollaan Muuruvedellä. Talvisota keskeytti autoilun, kun kalustoa tarvittiin rintamalla. Välirauhan aikana auto matkasi Petsamon Jäämeren reitille pitämään huolta suomalaisten ulkomaankaupasta, kun Itämeren kauppareitti oli sodan vuoksi tukossa. Sotien jälkeen Juho jatkoi autoilua kuljettaen pääasiassa soraa ja kaupparahtia. Maitoa yritys aloitti ajamaan vuonna 1955.

1930-luvun lopulla syntyneet Juhon pojat Martti ja Pertti seurasivat pienestä pitäen autoilijaisän arkea. Oli luonnollista, että he jatkavat isänsä yritystä aikuistuttuaan.

– Lapsesta asti sain opin yrittäjyyteen, kertoo Martti.

Autoilu siirtyi Martin nimiin vuonna 1963. 1970-luvulle tultaessa maitoa ajettiin kahdella autolla ja kaupan kuljetuksia yhdellä. Vuonna 1977 yritykselle rakennettiin omat hallit Muuruvedelle.

Martin pojat Matti, Jukka ja Eero tulivat mukaan yrityksen toimintaan aluksi apupoikina, mutta vähitellen yhä suuremmassa roolissa.

– Kasvoimme ikään kuin yrittäjyyteen, kertoo Matti.

– Olihan se aika selvää, että jatkamme perheyritystä, täydentää Eero.

Valintaan vaikutti ilman muuta kiinnostus alaan, mutta myös fakta siitä, että pikkupaikkakunnan työllistymismahdollisuudet olivat rajalliset. 1980-luvun alussa yrityksen nimeksi tuli Kuljetus Kukkonen Ky. Matti ja Jukka tulivat mukaan omistajiksi ja myöhemmin myös Eero. 2000-luvun alussa yrityksen toimipaikka siirtyi Muuruvedeltä Kuopioon. Uudet toimitilat valmistuivat Sorsasaloon vuonna 2006. Vuonna 2012 yrityksestä tuli osakeyhtiö ja nimeksi tuli nykyinen Kuljetus Kukkonen Oy.

Vasemmalla Martti Kukkonen 1950-luvun ajovarusteissa. Tänään kalustoa on jo 14 ajoneuvoyhdistelmän ja yhden pyöräkuormaimen verran.

Luonnollinen valinta


1982 syntynyt Mirkka on Matin kolmesta lapsesta vanhin. Hänelle perheyrityksen jatkaminen ei ollut itsestään selvää, mutta lopulta luonnollinen valinta. Isoisä Martin mieltä lämmittää, että yrityksen jatkaja on löytynyt aina perhepiiristä, nyt jo neljättä sukupolvea. Mirkka siirtyi yrityksen toimitusjohtajaksi kaksi vuotta sitten. Virallinen sukupolvenvaihdos tehtiin vuonna 2012. Sukupolvenvaihdos sujui yrityksessä mutkattomasti hyvän suunnittelun ansiosta ja SKALin ammattilaisen tuella. Mirkka kehottaakin omistajanvaihdosta suunnittelevien aloittamaan suunnittelun ajoissa ja sopimaan asioista ennen kuin on myöhäistä. Myös ulkopuolisen ammattilaisen mukaan ottaminen oli heidän kokemuksensa pohjalta järkevää.

Yrittäjyys on aina kiinnostanut Mirkkaa. Kuorma-autokorttikin häneltä löytyy, vaikka erityistä kiinnostusta raskaisiin ajoneuvoihin ei hänellä ollutkaan.

– Hienointa yrittäjyydessä on se, että pystyy työllistämään myös muita. Tämä korostuu etenkin pikkupaikkakunnilla.

Mirkka pitää myös arvokkaana, että hän saa jatkaa ja viedä eteenpäin perheyritystä, jolla on jo pitkä historia. Mirkka on hankkinut työkaluja yrityksen johtamiseen taloushallinnon ja rahoituksen tradenomin koulutuksella sekä lisäkoulutuksilla, muun muassa SKALin johtamisen erikoisammattitutkinnolla. Hänellä on myös viittä vaille valmis ylempi ammattikorkeakoulututkinto logistiikan johtamisesta. Tekeillä oleva opinnäytetyö käsittelee vastuullisuuskäytäntöjä. Se hyödyttää myös Kuljetus Kukkosta, jossa on panostettu vastuullisuuteen pienin askelin, mutta määrätietoisesti.

– Ensin täytyy olla taloudellinen vastuu kunnossa, jotta pystyy kehittämään myös muita vastuullisuuden osa-alueita, kertoo Mirkka.

– Kalustomme on dieselkäyttöistä, mutta esimerkiksi reittivalinnoilla pystyy vaikuttamaan kulutukseen. Tämänhetkinen latausinfra ei ole toiminta-alueillamme tarpeeksi kattava mahdollistaakseen muita käyttövoimia kuin dieselin, mutta seuraamme kehitystä.

Kalustoa uusitaan määrävälein, jolloin päästöt vähenevät, kun teknologia kehittyy uusissa ajoneuvoissa. Digitaalisuus on otettu yrityksessä aina vastaan positiivisen uteliaasti. Jo isoisä Martti otti käyttöön digitaalisia työkaluja aikoinaan ja käyttää edelleen taitavasti älypuhelinta.

– Digitaalisuus on tuonut helpotusta yritystoimintaan. Se on vain käännettävä omaksi eduksi, kertoo Matti.

Kuljetus Kukkosella on käytössään LogiApp-ohjelmisto, joka on toiminut hyvin heidän tarpeisiinsa. Mirkka on myös testannut SKALkulaattoria kustannuslaskentaan, ja odottaa marraskuussa julkaistavan SKALin päästölaskentakonfiguraattorin testaamista heidän käyttöönsä.

Aiemmin Mirkka hoiti yrityksen hallinnon täysin. Noin vuoden verran heillä on kuitenkin ollut tilitoimisto apuna. Nyt aikaa jää enemmän muuhun, kuten johtamiseen.

Mirkka Kekäläinen juuri avatulla Valtatie 9:llä Karjalan lennoston kohdassa. Valtatie 9:n perusparannus sujuvoittaa liikennettä ja edistää liikenneturvallisuutta.

Asiakkaat prioriteettina

Kuljetus Kukkonen kuljettaa nykyisin maa- ja metsätalouden tuotteita ympäri Suomea. Pääpaino on Itä- ja Keski-Suomessa. Lasteissa on muun muassa eläinten rehua, lannoitteita, viljaa ja kappaletavaraa. Asiakkaat ovat vakiintuneet vuosien saatossa.

– Olemme aina kuunnelleet asiakkaiden tarpeita. Yritystoimintaa on hajautettu asiakkaiden tarpeiden mukaan, kertoo Mirkka.

Haasteilta yritys ei ole välttynyt, vaikka suurimmat koetinkivet ovat olleet menneinä vuosikymmeninä.

– Onhan tämä yrittäminen myötä- ja vastamäkeä, mutta haasteet täytyy voittaa kehittämällä toimintaa, summaa Martti.

– Erityisesti 90-luvun lama oli yritykselle haastavaa aikaa. Silloin koko yritystoiminnan jatko oli vaakalaudalla, kertoo Matti.

Perheyrityksessä on selvitty haastavista ajoista avoimella kommunikaatiolla. Joskus lentelee ärräpäitä, mutta aamuun mennessä lepytään.

– Onhan meillä ollut kovaakin vääntöä vuosien saatossa, mutta kun on yön yli nukuttu, suurimmat kuohut ovat laantuneet. Osoitus hyvästä yhteispelistä perheyrityksessä on ilman muuta se, että kaikki ovat edelleen mukana, kertoo Matti.

Kolme sukupolvea saman pöydän ääressä. Pöydällä Muuruveden Ammattiautoilijoiden alkuperäiset perustamisasiakirjat vuodelta 1955. Eero Kukkonen (vas.), Mirkka Kekäläinen, Meeri Kukkonen, Matti Kukkonen ja Martti Kukkonen.

Monipuolista palvelutoimintaa

Viime vuodet ovat koetelleen kuljetusalaa ja yrityksiä yleensä. Korona-aika, Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja polttoaineen jyrkkä hinnan nousu ovat tuoneet muutoksia myös Kuljetus Kukkoselle, vaikkakaan eivät horjuttaneet mullistavasti yritystä. Kuljetustarpeet jopa lisääntyivät, kun Saimaan kanava suljettiin. Maa- ja metsätalouden kuljetuksia on tarvittu poikkeusaikoinakin, ja vakiintuneet asiakkaat ymmärsivät polttoaineen hinnan noususta aiheutuneet haasteet.

Nykyisin yrityksen arki rullaa 23 työntekijän ja 14 täysperävaunuyhdistelmän voimalla lupaavasti. Henkilökunta on ollut yrityksessä melko vakiintunutta. Suuria vaikeuksia henkilökunnan palkkaamisessa heillä ei ole ollut, vaikkakin hakijoiden määrän vähenemisen he ovat laittaneet merkille.

– Perinteisiä rekrykanavia tehokkaimmaksi olemme kokeneet omien ja kuljettajien verkostot sekä somen. Olemme muun muassa somekanavissamme ilmoittaneet avoimista paikoista, kertoo Mirkka.

Kuljetus Kukkosen kanssa samoissa toimitiloissa on Kuopion Rekkahuolto, jonka Kukkoset perustivat toimintojen siirtyessä Kuopioon vuonna 2006. Kuopion Rekkahuolto on erikoistunut raskaan kaluston huolto- ja korjaustöihin. Huollon puolella työskentelee kuusi työntekijää, joista yksi on oppisopimuksella.

– Raskaan kaluston asentajista on pulaa. Koulutuksesta valmistuu lähinnä henkilöautojen asentajia, mutta raskaan kaluston asentajien kouluttaminen jää meidän kokemuksellamme meille yrittäjille, kertoo Eero.

Perheellä on siis kaksi toistaan tukevaa yritystä saman katon alla. Monipuolinen palvelutarjonta tuo etua kummallekin yritykselle.

– Asiakaslähtöisyys on ollut meidän prioriteettinamme aina, summaa Mirkka.

Pitkä historiakin vahvistaa asiakkaiden luottamusta, mutta pelkkään historian tuomaan turvaan ei yrityksessä tuudittauduta. Yrityksen tulevaisuuteen he luottavat realistisen myönteisesti.

– Yrittäjän ei auta kuin nähdä yrityksen tulevaisuus positiivisena. Aina on hyvä pitää mielessä myös yrittämisen realiteetit sekä pystyä mukautumaan ja sopeutumaan, muistuttaa Mirkka.

Esimerkiksi maatalouden murros vaikuttaa paljon myös Kuljetus Kukkosen kuljetuksiin. Pieniä tiloja on lopettanut, mutta isot ovat kasvaneet. Kuljetettavien tuotteiden määrä on kuitenkin pysynyt samana tai jopa kasvanut. Reitit ovat muuttuneet ja välimatkat pysähdysten välillä kasvaneet.

– Seuraamme herkeämättä, miten maatalous ja sitä kautta maatalouden kuljetusten tarve kehittyy, kertoo Matti.

Kuljetusalalla he ovat huomanneet samaa muutosta: yrityskoot kasvavat ja pienillä ei ole välttämättä enää sijaa kilpailutuksissa. Yleisesti kuljetuksia tullaan kuitenkin tarvitsemaan niin kauan kuin tavaraa kuljetetaan.

– Kumipyöräkuljetuksia tarvitaan pitkien välimatkojen maassa niin kauan kuin tavarat, elintarvikkeet ja muut elämisen kannalta välttämättömät tuotteet halutaan liikkuvan paikasta toiseen, muistuttaa Mirkka.

Kuljetus Kukkonen kuljettaa nykyisin maa- ja metsätalouden tuotteita ympäri Suomea.

Koko perhe mukana

Yritys on ollut alusta asti SKALin tai ainakin sen paikallisyhdistyksen jäsen. Juho Kukkonen oli mukana perustamassa Muuruveden Ammattiautoilijoita, jonka historialliset perustamisasiakirjat vuodelta 1955 on edelleen tallella. Martti muistelee paikallisyhdistyksen yhteisöllisyyttä.

– Oli illanviettoja, kilpailuja ja yhteistyötä. Tuntui luonnolliselta, että kaikki alueen autoilijat kuuluvat paikallisyhdistykseen.

– Vaikka kilpailulainsäädäntö on vuosien saatossa tiukentunut, eikä enää tehdä naapuriyrityksen kanssa kilpailua hankaloittavia sopimuksia, niin toisaalta yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä korostetaan entistä enemmän yritysmaailmassa. Autetaan toista ja yhdistetään voimat toisten yrittäjien kanssa, pohtii Mirkka.

Muuruveden Ammattiautoilijat yhdistyi sittemmin muutaman muun pienen paikallisyhdistyksen kanssa Nilsiän Kuorma-autoilijoihin, joka nimettiin vuonna 2018 SKAL Tahkoksi. Kuljetus Kukkonen kuuluu edelleen perinnesyistä SKAL Tahkoon, vaikka nykyinen toimipaikka sijaitseekin Kuopiossa.

Mirkka valittiin SKAL Itä-Suomen puheenjohtajaksi ja SKALin hallitukseen vuonna 2024. Ilman jäsenten kannustusta hän tuskin olisi lähtenyt mukaan puheenjohtajakisaan.

– Yllätyin, mutta tuntui tärkeältä lähteä ehdolle muiden kannustuksesta ja tulla valituksi, kertoo Mirkka.

Aiemmin hän oli ollut vain paikallisyhdistyksen hallituksessa ja SKAL Itä-Suomen liittokokousedustajana.

– Jo nyt olen oppinut paljon hallitustyöskentelystä.

– Meillä on tosi kiva porukka, jossa on sekä kokeneempia että uusia mukana.

Vähättelyä tai arvostelua hän ei ole kokenut lainkaan.

– Pahin arvostelija katsoo peilistä, nauraa Mirkka.

Vireä vaikuttaja

Mirkalla on paloa vaikuttaa alaan myös jatkossa.

– On tärkeää päästä vaikuttamaan alan toimintaedellytyksiin ja tulevaisuuteen. Toki haluan myös tuoda oman alueen näkökulmaa esiin.

Järjestötoimintaan kuuluminen on luonnollinen osa koko perheen arkea. Sekä Mirkka että Mirkan aviomies Antti Kekäläinen ovat kumpikin SKAL Tahkon hallituksessa. Vuoden 2022 SKAL Paikallisyhdistyksenäkin palkittu SKAL Tahko tunnetaan erityisesti vuosittain järjestetystä rekkafestari Tahko Truck Festistä, jonka järjestäjätiimissä myös Mirkka ja Antti ovat mukana. Antti on myös Rahtareiden hallituksessa ja Veteraanikuorma- autoseura Vetkun varapuheenjohtaja.

Mirkalla ja Antilla on kolme lasta, jotka ovat kasvaneet siihen, että äiti ja isä ovat yrittäjiä sekä järjestötoiminnassa mukana.

– Etenkin vanhin lapsi jo ymmärtää järjestötoiminnan arvon ja vaikutusmahdollisuuden. Hän sanoi juuri, että onpa hienoa, että olette mukana alan järjestötoiminnassa.

Miten ruuhkavuosia elävillä yrittäjävanhemmilla riittää aika kaikkeen?

– Meillä on toimivat rutiinit. Toki myös hyvät tukiverkostot auttavat arjessa.

Lapset ovat monesti mukana, joko auton kyydissä tai esimerkiksi Tahko Truck Festeillä. Mirkan äiti asuu samassa pihapiirissä Juankoskella ja Antinkin vanhemmat samalla kylällä.

– Panostamme meille tärkeisiin ja merkityksellisiin asioihin. Kuljetusala on tärkeä osa Suomen kilpailukykyä ja meidän kaikkien alalla olevien tulisi olla siitä ylpeitä.

Kuljetus Kukkosen tarina on osoitus siitä, että vahva perusta kestää ajan muutokset. Sukupolvet vaihtuvat, mutta perheyrityksen sydän pysyy samana: tahto kulkea eteenpäin, yhdessä.

________________________________

SINUA SAATTAÌSI MYÖS KIINNOSTAA

Kuljetus Tero Liukas Oy - Ympäristövastuullisuuden edelläkävijä 

Kuljetus Timo Salo Oy:n Laura Torila: Rekan ratista taloushallinnon taituriksi

SKALin koulutuskalenteri